2015. 04. 22.

Békés sztrájk

Meglehetősen csendesen telik a német mozdonyvezetőket tömörítő egyik szakszervezet, a Gewerkschaft der Lokomotivführer (GdL) munkabeszüntetése. A teherforgalom érintett része már kedden 15 órakor leállt, a személyszállításban azonban csak szerdán reggel 2-től indult a munkabeszüntetés és csütörtökön 21 óráig tart.


Müncheni körképünk szerint viszonylag békésen tűrik az utasok a GdL legújabb, közel két napos munkabeszüntetését. Az utasokat legjobban érintő szakasz, a személyszállításban tartott sztrájk április 22-én hajnali 2-től másnap 21 óráig tart, tehát lényegében két napon kell majd szükségmenetrenddel számolniuk az utasoknak.
A munkabeszüntetés a magánvasúti operátorokat nem, csak a DB AG járatait érinti és azokat is csak részlegesen. Mivel a GdL a kisebb, ám annál hangosabb vasúti érdekvédelmi csoportosulás, ezért a vonatok fele-harmada biztosan elindulhatott, hiszen a sztrájkot nem támogató személyzetet tudott rájuk találni a vasúttársaság. Ennek ellenére komoly korlátozásokat kellet bevezetni a regionális és a távolsági forgalomban.

Viszonylag sok vonat közlekedik a sztrájk alatt is, ám ez még mindig csak a teljeskörű menetrend közel egyharmada. Az utasok, akik utazni akarnak, legalább tudnak utazni

A DB AG közlése szerint a távolsági vonatok mintegy harmada indult el, a regionális közlekedésben pedig azt próbálta meg elérni a vasúttársaság, hogy legalább óránként el lehessen jutni mindenhova. Ez persze sok helyen nem sikerült: a berlini S-Bahn-hálózaton például főleg a volt kelet-berlini és NDK-s területekre fókuszáltak, ahol nincs igazán alternatívája az S-Bahn-nak – ellentétben nyugattal, ahol az 1960-as évektől folyamatosan építették ki a párhuzamos metróvonalakat, igaz, teljesen más motiváció mentén gondolkodtak akkor. De példa lehet a müncheni gyorsvasút is, ahol a belváros alatt átvezető Stammstreckén csúcsidőben 2 percenként közlekednek a 2-3 részes, teletömött vonatok – most jobb esetben 6-8, de főleg tíz percenként jártak itt a vonatok. Ennek ellenére nem tapasztaltunk a szokottnál sokkal nagyobb tömeget, láthatóan sokan más közlekedési módot választottak, ha egyáltalán útnak indultak.

Látja? Na, ez a vonat nem fog megérkezni ma – van még mit finomítani a DB AG-nál az utastájékoztatáson

Bár nehéz elhinni, de ez a kép akkor készült, amikor „békeidőben” 2 percenként jönnek a vonatok a müncheni Stammstreckén...

...ám a tömeg csak látszólagos, egy teljesen átlagos hétköznapon is vannak ennyien a müncheni gyorsvasút járatain

A DB AG mindenesetre megerősítette az információs szolgálatot, ám ennek ellenére sokan panaszkodnak arra, hogy nem a legjobb az utastájékoztatás. Van benne valami, hiszen például a müncheni főpályaudvaron is megjelentek a kijelzőn a nem közlekedő vonatok is, igaz, a megjegyzésben ott volt, hogy az a vonat ma nem jár. Ám ennek ellenére sokan várták a nem érkező vonatukat.
Fontos megjegyezni, amolyan közszolgálati jelleggel: a DB AG a honlapján tette közzé az éppen közlekedő vonatok jegyzékét. Ezt erről az oldalról lehet elérni, ide kattintva. A Magyarország és Németország közötti vonatok közül a korlátozások a Prágán át közlekedőket érintik: ezeket Drezda, Berlin, illetve Hamburg között törölték. A müncheni Railjetek és a Metropol, valamint a Kálmán Imre EN azonban a teljes vonalon közlekedik.

A müncheni főpályaudvar információjánál nem voltak sokkal többen, mint egy átlagos napon. A menetrend persze, elérhető az interneten is

A német közszolgálati televíziók közös reggeli műsorában, az ARD Morgenmagazinban Ulrich Weber, a DB AG személyzeti ügyekért felelős vezetője azt mondta, hogy a GdL annak ellenére kezdett sztrákjkba, hogy már igen komoly előrelépések történtek a tárgyalásokon és arról lett volna már szó, hogy az addig elért eredményeket foglalták volna írásba – ezt a dokumentumot azonban nem akarta a GdL aláírni, helyette inkább sztrájkot hirdetett. A másik fél azonban úgy látja, hogy a DB AG továbbra sem tesz semmilyen érdemi ajánlatot és ők ezért hirdettek munkabeszüntetést, hogy végre valamerre tovább léphessenek a tárgyalásokon.

Amíg Weselskyék sztrájkolnak, a DB erősít: Münchenben az utasokat tea és kávé várta – természetesen ingyen

A GdL esetében azonban nem egyszerűen csak a mozdonyvezetőkről van szó: a Claus Weselsky vezette szakszervezet ugyanis bár névleg és eddig csak a vezéreket képviselte, de most már szeretnének a teljes vonatszemélyzetet érintő kérdésekben szeretnének véleményt formálni. Korábban a vonatkísérőket az EVG képviselte és a DB AG velük már meg is állapodott a bérmegállapodásban foglaltakról. Ám a GdL ennek ellenére e szakmacsoportra is szeretne saját bérmegállapodást kötni. Viszont a szövetségi kormányzat már megunta a szakszervezeti kakaskodást és hamarosan életbe lép az a törvény, ami szerint elegendő egy szakmacsoportot érintően egy reprezentatív szakszervezettel megállapodni – ez pedig azt jelentené, hogy a GdL hiába kérné a labdát, a munkáltató nem lenne köteles megállapodást kötni már a GdL-el. Ezt pedig szeretné megelőzni a szakszervezet és ezért megy bele a láthatóan csak a presztízsből vívott harcba.
Eközben egyre többen róják fel a szakszervezetnek, hogy nem gondol a munkabeszüntetés hatásaira. Elsősorban a teherszállításban folytatott sztrájk okoz gondokat, főleg olyan üzemek esetében, ahol viszonylag kicsi raktárkészlettel dolgoznak, a vasút hozza-viszi az anyagokat pontosan, időre. De ezen kívül az utasoknak sem jó, sokan ugyani láthatóan szabadságra mentek a sztrájk miatt, ez pedig szintén nem segít a gazdaság működésében.
A mostani munkabeszüntetés április 22-én 21 óráig tart a személyszállításban és 23-án 9-ig a teherfuvarozásban. A hogyan továbbról egyelőre egyik fél sem nyilatkozott eddig, de a DB AG jelezte: készek bármikor folytatni a tárgyalásokat.
Mindeközben az EVG is bejelentette: lehet, hogy ők is sztrájkba lépnek, ha a vasúttársaság nem áll elő egy, a mostaninál sokkal jobb ajánlattal. A tárgyalódelegációt vezető Regina Rusch-Ziemba elmondta: készek bármeddig elmenni követeléseik érvényesítése érdekében. Az EVG 6%-os, de legalább nettó 150 eurós béremelést követel a DB-től. Az EVG-vel a tárgyalások csütörtökön folytatódnak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.