2015. 04. 30.

Volvo 7000-esek: Berlinből Budapestre?

Újabb használt autóbusz-beszerzésről szólnak a hírek Budapesten. A BKV ugyanis erősen nézelődik Berlinben (sőt, az első kocsikat már meg is vették), ahol hamarosan megválnak a szóló, háromajtós Volvo 7000-esektől. A típus nem igazán vált be a német fővárosban, bár már 13 éve közlekednek a járművek. Budapesten viszont már vannak hasonló kocsik, ezeket Hollandiából vették. Ismerkedjünk hát meg a német kocsikkal!



Úgy tűnik, hogy az LYH és az MMM rendszámos Mercedes-Benz Citarók után újabb berlini autóbuszokkal bővülhet a BKV flottája: a budapesti szakemberek ugyanis a közelmúltban a berlini BVG-nél mérték fel a közlekedési cég EN02-es sorozatú kocsijait, ismertebb megjelölésük szerint a Volvo 7000-eseket.
A BVG még 2002-ben állított forgalomba összesen 51 szóló Volvo 7000-es autóbuszt, amelyet a Volvo wroclawi gyárában építettek. Eredetileg 37 kocsit rendeltek (1355-1391-es azonosítószámokon), majd további 14 járművel toldották meg a rendelést (1392-1405). A háromajtós járművek a zehlendorfi garázs vonalaira kerültek. Érdemes megjegyezni, hogy 2002 a BVG-nél a háromajtós szóló kocsik éve volt, mert a többi gyártótól, a Solaristól és a Mercedes-Benztől is ilyen kocsikat vásároltak.

A 1400-as kocsi Wannseeből indul a 118-as vonal akkori végállomása, Rathaus Zehlendorf felé 2008. szeptember 20-án

A Volvo 7000-es álló, 199 kW teljesítményű dízelmotorral szereltek és az Euro-3-as kibocsátási szintnek felelnek meg. A 1355-1360 és  1373-1391 közötti számú kocsikat pedig külön kipufogógáz-szűrővel is ellátták, amelyekkel a kocsik az EEV-előírásoknak is megfeleltek.
A kocsik utastere klimatizált, a kerekesszékes utasokat az első és a második ajtónál kihajtható rámpák segítik. Érdekesség, hogy a kocsikon az elől és oldalt található kijelzők mellett a hátsók is jelzik a kocsik célállomását, éppúgy, ahogy az Hamburgban megszokott – a BVG-nél hátul hagyományosan csak a viszonylatszám jelent meg.

A 1363-as kocsi Berlin déli szomszédjában, Teltowban az azóta megszűnt 117-es busz vonalán 2008 őszén

A 2002-es IAA-n a Volvo a BVG 1355-ös kocsijával mutatta be a típust, amely emiatt külön feliratokat is kapott: »Ich bin ein Schwede aus Polen« / »BVG und Volvo - Partner in Berlin« azaz »Én egy svéd vagyok Lengyelországből« / »BVG és Volvo - együttműködésben Berlinben«, ezen kívül pedig a wroclawi város képét is feltették a kocsira, amely ezzel a külsővel 2007 nyaráig közlekedett. Érdekes ez a jelenség annak tekintetében, hogy a 2002-es gyártású buszoknál általában kínosan ügyeltek arra, hogy ne jelenjen meg a járműveken a gyártó emblémája vagy éppen bármilyen rá utaló szöveg.

A BVG-nél a beszerzéskor arra is ügyeltek, hogy különösebb márkajelzés ne legyen a járműveken – emiatt kicsit furcsán hat a 1398-as Volvo 7000-es és a 4074-es Mercedes-Benz Citaro G orra is a 2012-ben Wannseeben készült felvételen

A BVG Volvo autóbuszai a zehlendorfi garázsba kerültek, így jellemzően Berlin nyugati, délnyugati részén teljesítenek szolgálatot, de a telephely bezárásának előkészítéseként 2005-ben átkerültek a járművek a Cicerostraßéra. Legbiztosabb feltalálási helye a kocsiknak a wannseei vonalcsoport lett és ez így van ma is.

A 1403-as kocsi a Berlinhez tartozó exklávé, Steinstücken közlekedését szolgáló 118-as vonalon érkezik Wannsee felől a külső végállomásra 2011 őszén

A BVG azonban nem tűnik elégedettnek a járművek kapcsán: sok kritika érte a kocsik fogyasztását, ezen felül pedig a gyorsan változó környezetvédelmi előírásoknak sem mindig felelnek már meg a járművek. Az évek során a nem túl kedvelt kocsitípus meglehetősen lelakottá vált a berlini viszonyokhoz képest és folyamatos leállításoknak köszönhetően 2014 nyarán már csak 38 kocsi volt forgalomban a típusból.
Az már szinte biztos, hogy Budapesten is megjelennek a járművek, az első példányok a hírek szerint a budapesti VJSZ udvarán vannak – itt kerül sor a honosításukra – de ennek ellenére sem bocsátkoznánk becslésekbe annak kapcsán, hogy mikor jelenhetnek meg Budapest utcáin az ex-berlini kocsik, már ha valóban őket választja a BKV.

A járművek jobbára a nyugat-berlini városrészeket járják, de például 2009-ben a 1375-ös kocsi keleten, Pankowban segítette a közlekedést
(fotók: Halász Péter)
A BVG nem csak a szóló Volvókat próbálta ki, hanem a csuklós Volvo 7000-esek egyike is megjelent Berlinben 2003 szeptemberében: a zehlendorfi garázsban a HN-V 390 forgalmi rendszámú kocsi a 176-os vonalon, majd az U5-ös metrópótlón szolgáltál. A tapasztalatok azonban nem győzték meg a BVG illetékeseit. Érdekes, hogy a másik lengyel gyártó, a Solaris hosszú éveken át egyeduralkodó volt a csuklósok szállítójaként a berlini közlekedési cégnél.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.