Archív képeket ígérünk ezúttal, ám nem a régmúltból, hanem a viszonylag közeli múltból. Mint látni fogjuk, hat évnyi távolság a bécsi Westbahnhof esetében viszont már éppen elég arra, hogy megismételhetetlen fotók kerüljenek elő. Ekkoriban még csak alapozták a mai főpályaudvart és a távolsági forgalom java része a Mariahilfer Straße közelében összpontosult. Újdonságnak számítottak a Railjet-vonatok, jártak még DB AG-tól bérelt személykocsik, és a GYSEV gépei is rendszeres vendégek voltak.
Volt idő, amikor a nyugat felé tartó távolsági forgalom központja ekkor még egyértelműen a Westbahnhof volt, ahol pezsgett az élet. Akkoriban a Railjet-vonatok éppencsak megjelentek a síneken és bizony a Westbahnon az ÖBB távolsági járatait nem csak a piros Taurusok, hanem a GYSEV 1047-esei is továbbították. A MÁV-Trakció gépeihez képest megvolt az az előnyük, hogy LZB üzemre alkalmasak, így a 200 kilométer/óra alapsebességű IC-járatok továbbítását is rájuk bízhatták, míg a MÁV gépei csak a RegionalExpress szintig juthattak a ranglétrán. Mai szemmel nézve változatosabb forgatag volt ez, hiszen a vonatok java része ma már emeletes inga, Talent vagy éppen Railjet. Az új főpályaudvar átadásával és a távolsági vonatok fokozatos átköltöztetésével ezek a képsorok lassan a múlt ködébe vesznek. Mai írásunk felvételei kivétel nélkül 2009. május 16-án készültek; a dátum apropója, hogy ezt a napot választotta az ÖBB pályás csapata a Schmelzbrücke alatti „szűk keresztmetszeten” az egyik angolváltó cseréjéhez. A vágányzár idején az S50-es viszonylat járatait Hütteldorf állomásig közlekedtették, a Westbahnhofra pedig csak a hosszabb távra közlekedő vonatok jártak be.
Az akkor cserélt átszelési kitérő „stratégiai fontosságú”, hiszen ezen keresztül juthatnak el a vonatok a háttérben látható tárolóról és a Westbahn jobb vágányról a 9-11. vágányokra
A váltóhoz az ágyazatot az osztrák „TVG”-vel mozgatták. Elegendő volt egyetlen kétteneglyes önürítős teherkocsi erre a célra. A szokatlan szerelvény éppen a peronos vágányok felől érkezik a híd alá a „torony” mellett
Az ágyazatként szolgáló köveket ürítik ki a pályafenntartás járművéből
A pályások munkáját nem zavarta a vonatforgalom: itt éppen a GYSEV 1047 503-as pályaszámú gépe, a későbbi Liszt, majd Wagner-mozdony érkezik Salzburg felől egy InterCity élén. A vonat első kocsija egy igazi osztrák jellegzetesség: az 1990-es évek második felében az ÖBB új koncepció alapján épített, könnyűszerkezetes kocsikat rendelt az SGP-től. A járművek formája nem vétlenül hasonló a Railjet kocsijaira: a típus nyomán tervezte meg a Siemens a Viaggio Comfort járműcsaládot
2009-ben még közlekedtek a Budapest és Bécs közötti „kis EC-k”. A korábban a müncheni és a dortmundi EC-k, majd a Railjetek kínálatát bővítő járatok kocsijait általában a MÁV-START adta, a vontatásról pedig közösen gondoskodtak a felek. A napközbeni egyik ilyen járatot például az ÖBB trakcionálta, de a gép valójában a GYSEV egyik „matricás” Taurusa volt, mégpedig a 1116 061-es. Ez a gép tolja szerelvényét a tárolóvágányokra – az osztrák előírások szerint a tolatást végző egységek is három fehér fénnyel mozoghatnak
Ekkoriban még a Railjetek is igazi csemegének számítottak, és a mainál ritkább ütemben közlekedtek. A képen a hármas szerelvény – élén a 703-as vezérlőkocsival – érkezik nyugat felől a Westbahnhofra...
...és rövidesen ki is kötött a tárolóvágányok egyikén; mellette pedig a frankfurti ICE-szerelvény várja a sorát, a háttérben pedig a hamburgi éjszakai vonat szerelvénye pihen, a végén egy egykori InterRegio-kocsival. Mára mindkettő történelem: az ICE-garnitúrák alapvetően a Meidling–Hauptbahnhof–Flughafen Wien tengelyen lelhetőek fel, míg az autószállítást is kínáló éjszakai vonatok az új főpályaudvar melletti autósterminálról indulnak
További személykocsis csemege egy dokumentumértékű felvételen: két ÖBB-s kocsi között egy, a DB NachtZugtól bérelt, egykori NDK-s személykocsi figyel, míg utána egy igazi ritkaság látszik. Ez egy egykori InterRegio-flottás 1. osztályú jármű, amely itt már első-másodosztályú kocsiként, régi fényezésében teljesített szolgálatot – bérben az ÖBB-nél. Érdekesség a sárga csík, amelyet ezek a kocsik üzemszerűen nem viseltek korábban
Nem csak az előbb látott hatvanegyes, hanem a 1116 064-es is képviselte a GYSEV-et a mozdonyok sorában. A gép mögött a már látott „kis EC” szerelvénye pihen
Egy igazi csemege a végére: a 1116 200-as két másik társával együtt mutatta a Railjet-vonatok lehetséges színterveit. A két szürkés árnyalat helyett a vörös-szürke kombináció győzött, így ez a megoldás került fel a vonatokra. A Railjet-szerelvények gépei „üzemszerűen” a 1116 201 és 251 közötti pályaszámokat viselő Taurusok közül kerültek ki. A színtervet tesztelő gép mögött a MÁV-TRAKCIÓ 1047 004-es pályaszámú gépe várja a következő szolgálatot
szöveg: Halász Péter
fotók: Magyarics Zoltán
fotók: Magyarics Zoltán