Szokatlan, de már közel sem ismeretlen módon oldaná meg átmenetileg a BVG a nagyprofilú metróhálózaton fennálló járműhiányt. Visszatérhetnek a „Blumenbretter” becenéven ismert megoldáshoz, amire korábban már többször szükség volt.
Meglehetősen nagy a járműhiány a berlini metróhálózaton, főleg a nagyprofilú vonalakon. A kocsihiány miatt többször került már sor arra, hogy meneteket kellett törölni és sokszor nem tudják kiadni a megfelelő hosszúságú szerelvényeket sem.
A járműhiány enyhítésére egy régi, bevált megoldást választottak: a 2,30 méter szélességű vonatokat oldalt kitoldják, hogy biztonságosan használhassák őket a 2,65 méteres szélességgel bíró járművek vonalain is. A megoldást ezúttal azonban nem a fixen felhelyezett szélesítő elemek jelentik majd, hanem az ajtóknál oldják meg a nagyobb hézag áthidalását hét újabb vonat esetében, amit a Stadler Railtől rendelendő IK sorozathoz csapnak majd hozzá a Der Tagesspiegel értesülései szerint – hivatalosan nem erősítették még meg a BVG-nél a szakma által komolynak és megalapozottnak tartott ötletet.
A kisprofilú hálózaton közlekedő vonatok keskenyek és az áramvezető sínt felülről érik el
A nagyprofilú vonatok az áramvezető sínt alulról érik el és szélesebbek is harminc centivel
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ám nem csak a kocsik szélessége az egyetlen áthidalandó probléma: a vonatok a nagyprofilú hálózaton alulról érintik meg az áramvezető sín, míg a kisprofilú vonalakon felső tapintású a rendszer. Ennek megfelelően kell átalakítani a járművek áramszedőit is – a BVG elképzelései szerint a vonatok olyan berendezéseket kapnak majd, hogy mind a kisprofilú, mindpedig a nagyprofilú vonalakon használható lesz majd.
A BVG-nél nem ez az első eset, hogy a „virágtartó” becenevet kapott megoldáshoz nyúlnak. Az 1920-es években a mai U6-os vonal déli részére nem jutott elegendő jármű és így a kisprofilú vonalakról vettek át kocsikat, amelyek oldalára fagerendákat szereltek, hogy biztonságos szélességűvé bővítsék a járműveket. Innen adódott a becenevük, a „Blumenbretter” azaz „virágtartó”.Az E (ma U5-ös) vonalon közlekedő kisprofilú vonat az Alexanderplatzon. Jól látható a vonat oldalán a kiszélesítésként felhelyezett fagerenda
(forrás: Berliner Verkehrsseiten)A II. Világháború után is szükség volt erre a megoldásra: a szovjetek hadizsákmányként elvitték az akkori E, ma U5-ös vonalra szánt kocsikat és a meglévő kisprofilú vonatokkal kellett üzemeltetni a vonalat az 1970-es évekig. Érdekesség: az Athén számára épített NDK-s metrókocsikat, a (kelet-)berlini G sorozatú vonatok rokonait szintén hasonló megoldással tették alkalmassá a szélesebb vonatokra méretezett vonalon való közlekedésre.
Halász Péter