A kanadai-német járműgyártótól, a Bombardiertől rendeli meg a Verkehrsbetriebe Zürich az új villamosait, összesen hetven darabot. Már ha tényleg rendel, mert egyelőre inkább a botrányoktól hangos a Limmat partja, semmint az új villamosok csikorgásától.
A VBZ, a zürichi városi közlekedési cég már jó ideje keresi a leendő gyártóját hetven új villamosnak. A megkeresett járműgyártók 280 és 350 millió frank közötti áron kínálták a járműveiket, ám kiderült: egyik sem felel meg teljes egészében a zürichiek által támasztott követelményeknek. Miután külső szakértők is rávilágítottak a tender hibáira, a VBZ leállította a folyamatot – átmenetileg.
A Molinari Rail tanácsadói – akik többek között a müncheni gyorsvasút átalakításában is segítenek a bajoroknak – kiemelték: a VBZ láthatóan preferálja a Bombardier villamosait és végigolvasva az értékeléseket kiderül, hogy látványosan e cég termékeit szeretnék nyertesként kihozni a VBZ-nél. Jó példa erre, hogy azonos értékelési pontoknál mindig magasabb pontszámot a Bombardier a többi ajánlattevőhöz képest.
Nem árt tudni, hogy minden résztvevő számára 300 ezer és 500 ezer frank közötti összegbe került a részvétel a tenderen, aminek része volt többek között egy-egy próbavillamos biztosítása is. Emiatt is számítani lehet az ilyen elfogult értékelések után a vesztes felek kártérítési igényére – hangsúlyozzák szakértők.
A VBZ a részben magaspadlós Tram 2000-eseket akarja felváltani a leendő villamosokkal. A főpályaudvar közelében, a Limmat hídján egy alacsonypadlós középrésszel bővített Be 4/8-as motorkocsi és egy Be 2/4-es motorizált pótkocsi halad át
A VBZ részéről Andreas Uhl szóvivő szólalt meg az ügyben. Hangsúlyozta, hogy a folyamatban lévő eljárásról nem adhat tájékoztatást, ám az biztos, hogy az elmúlt év végén az igazgatótanács visszahívta a korábbi eredményt, így most a VBZ oldalán van a labda, hogy teljes igazgatóságot tájékoztassák és megfelelő döntést hozzanak az érintett felek bevonásával.
Az ügyben megszólalt a helyi „nehézfiú” is, a Stadler Rail tulajdonosa, Peter Spuhler. A svájci vállalkozó komoly ellenlépéseket helyezett kilátásba, ha a Bombardier nyeri meg a tendert hivatalosan is. Spuhler szerint – ahogy azt az NZZ am Sonntag című lapnak nyilatkozta –, ha bebizonyosodnak a feltevéseik, akkor az kimeríti a korrupció tényállását és a zürichi közlekedési cégnél fejeknek kell hullania. Spuhler jelezte: mitnegy háromezer ember munkaadójaként úgy érzi, hogy egy keveset ő is hozzátett az ország fejlődéséhez és bizony most úgy látja, hogy nem az átlátható működésű Svájcról van szó, hanem inkább egy volt szovjet tagköztársaságra jellemző összefonódások mentén dőlnek el az ügyek. Spuhler minden jogi eszközzel megpróbálja bebizonyítani, hogy a Bombardier nem a legjobb ajánlatot tette és ennek ellenére is ők nyernék meg a tendert.
Időszerű lenne a Tram 2000-esek cseréje a VBZ szerint, de biztosan a Bombardier villamosai a legalkalmasabbak erre a feladatra? Sokan nem így gondolják
A Bombardier szűkszavú nyilatkozata szerint a VBZ korrektül és profi módon járt el. Egy nagyon szűk körű, kifejezetten szakértőkből álló grémium bírálta el a jelentkezők ajánlatait – idézi az NZZ am Sonntag a konszern nevében megszólaló Stéphane Wettsteint, a Bombardier Transportation Schweiz ügyvezetőjét.
Ami viszont biztos: a VBZ a következő évek során a tervezett hetven villamossal a jelenleg még szolgáló Be 4/6-os sorozatú motorkocsikat és motorizált pótkocsikat szeretné kiváltani. Az 1976 és 1992 között különböző változatokban épített járművekből volt motorkocsi, csuklós és szóló motorizált pótkocsi és alacsonypadlós középrésszel bővített motorkocsi is a zürichi cég állományában. A „Tram 2000” fantázianevű magaspadlós villamosok ma is a zürichi közlekedés alapjait jelentik és cseréjük igencsak időszerűvé vált, hiszen utasterük nem kínálja a ma elvárt komfortot már.
A típus többféle változatban épült: itt éppen egy Be 4/6-os motorkocsi mögött kocog a „Pony” becenevű típus, a Be 2/4-es motorizált pótkocsik egyike
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter