A német vasút korábban is jelezte már, hogy kicsit reszelgetik a díjszabásukat. Korábban nem emeltek ki részleteket, de most egyes információk már napvilágot láttak. Változik például a kedvezményeket biztosító BahnCard-rendszer is, de komoly célokat fogalmaznak meg a hosszú távú fejlesztések tekintetében is.
A távolsági buszokkal vívott konkurenciaharc tekintetében – amiben a buszos oldalon ők maguk is benne vannak – némileg megújítja a tarifarendszerét. Persze, nem kell hatalmas változásokra gondolni, de néhány aprósággal így is kedvezhetnek egyes utasoknak.
A Deutsche Bahn közlése szerint bővül majd a sokat vitatott BahnCard-család, amelyek csak előfizetéses rendszerben érhetők el, cserében viszont komoly kedvezményeket nyújtanak majd. Újdonság lesz a három hónapos változat, amelyről nem tudni még, hogy milyen – 25, 50 vagy 100 százalékos – kedvezményeket nyújt majd? Annyit lehet tudni, hogy olcsóbb lesz, mint az éves kártya arányosított ára.
Ezen kívül a helyfoglalás díját is eltörlik majd a másodosztályon: december óta egyes esetekben az első osztályon utazóknak díjmentes a helyjegy és ezzel a lépéssel szeretnének kedvezni a másodosztályon utazó, a távolsági járatokat – IC-ket, ICE-ket – választó utasoknak. Jelenleg a belföldi helyjegy ára egységesen 4,50 euró, ám ha egy tranzakció során több helyjegyet vált az utas, például átszállásos utazáshoz, akkor ezt az összeget csak egyszer számolják fel.
ICE-vonatok Würzburgban. A DB AG új ajánlatokkal tartaná meg és csábítaná át vagy vissza a távolsági buszok utasait a vasútra
Az első osztályon bizonyos esetekben már most sem kell fizetni a helybiztosításért, de a tervek szerint kiterjesztik a másodosztályra is a kedvezményt
Mindezeken túl kibővíti a vonathoz kötött és kontingentált olcsó jegyeket kínálatát is a DB, azaz egy-egy vonatra a korábbinál nagyobb kontingens áll majd az utasok rendelkezésére, ha jóelőre megváltják a jegyeiket. Természetesen ezek a jegyek csak komoly megszorításokkal válthatók vissza, ha egyáltalán, így a vasúttársaságnak mindenképpen megéri ez a konstrukció is. 2016-tól a legolcsóbb belföldi távolsági jegyár-kategória 19 euró lesz.
Az ICE-járatok jó házzal üzemelnek, de a mainál is több utast szeretne a DB AG a vonatokon látni
A tervek szerint a menetrenden is alakítanak majd. Az IC- és az ICE-hálózaton bővítenék a kínálatot, ezen kívül pedig sokkal több megállóhelyet vonnának be (újra) a távolsági közlekedésbe. A DB AG részéről 25 „új” városról van szó, amelyet bevonnának a távolsági vonatokkal elérhető hálózatba. Ám ehhez több vonatra is szükség van, így nem megy majd egyik napról a másikra a menetrendi bővítés. Összesen 125 új vonattal számolnak a tervek szerint, mintegy ötmilliárd euró értékben. A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint a menetrendi kínálatbővítést fokozatosan vezetnék be 2030-ig.
A DB AG közölte: 2030-ig a főbb vonalakon az ICE-k sűrűségét a mai duplájára növelnék óránként két vonatot kínálva és mintegy ötvenmillióval növelnék az éves utasszámokat. Ez közel huszonöt százalékos kapacitásbővítést jelent.
A DB AG közölte: 2030-ig a főbb vonalakon az ICE-k sűrűségét a mai duplájára növelnék óránként két vonatot kínálva és mintegy ötvenmillióval növelnék az éves utasszámokat. Ez közel huszonöt százalékos kapacitásbővítést jelent.
Korábban felhagyott állomások is visszakerülhetnek a távolsági hálózatba – 2030-ig és csak ha lesz elég vonata a DB AG-nak. A képen egy ICE 2-es szerelvény halad át Potsdam pályaudvarán, ahol 1998-ig álltak meg a járatok
Azt nem szabad elfelejteni, hogy az 1990-es évekhez képest, amikor a DB és a DR, illetve 1994 után a DB AG gondozásában a távolsági közlekedés a virágkorát érte az egyesített Németországban, komolyan visszafejlődött a távolsági hálózat. Érdemes összevetni a korabeli térképeket a maiakkal: keleten a Berlin–Drezda tengelytől keletre gyakorlatilag nincs távolsági közlekedés, de északon is alaposan gyérítették a forgalmat. A volt NDK területén vannak olyan régiók, amelyek kompletten leszakadtak a DB AG távolsági hálózatáról, de igaz ez a volt Nyugat-Németország egyes területeire is. A távolsági szektorhoz tartozó InterRegio-vonatok megszüntetésével elvesztette többek között a Rajna-Ruhr-vidék egy része is a távolsági vonatokat, ilyen például Krefeld vagy akár Mönchengladbach is, ahol csak mutatóban fordul meg néha egy-egy ütemen felüli, mentesítő ICE-járat. Ugyanígy járt számos mellékvonal, ahol a közvetlen kocsik megszüntetésével kényszerítenék átszállásra az utasokat, de ők nyilvánvalóan a közvetlen buszokra váltanak inkább. Így hát a Mehdorn-korszak értelmetlen spórolási mániája után némi kármentés jön a DB részéről, nem több.
A buszos versenytársak kapcsán egy, az említett lap által megszellőztetett összefoglaló szerint éves szinten mintegy 200 millió eurót vesznek ki így vagy úgy a DB kasszájából – akár az utasok elcsábításával, akár pedig a vasúttársaság által nyújtandó kedvezmények miatt. Emiatt a tiszta nyeresége a vasúti cégnek közel egyharmadával csökkent. Emiatt is döntött úgy a vasúttársaság vezetése, hogy egy új koncepció mentén szeretnék az utasokat megtartani és visszacsábítani a vasúthoz, amelynek része a már említett tarifareform és menetrendi kínálatbővítés is. Igaz, a korábbi fejlesztésekről, így a büfé kínálatának bővítéséről és a wifi fejlesztéséről egyelőre nem szólnak a DB AG közleményei.
A DB AG a tervek szerint az IC-hálózatot is bővítené. Vajon milyen irányban? Új célpontok, új megállók jöhetnek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter