...azaz viszontlátásra, Regiotrans! Tegnap, 2015. március 16-án, meglepő bejelentés rázta meg a romániai vasútrajongókat és utasokat egyaránt: az AFER, a romániai közlekedési hatóság bevonta a Regiotrans magánvasút személyszállítási engedélyét. A cégnek egy napja volt hogy felfüggessze a közlekedést az összes kiszolgált vonalon. A legújabb hírek szerint néhány, főleg Kárpátokon túli vonalon átmenetileg a CFR fog vonatokat közlekedtetni, de a többi vonal személyforgalmának sorsa bizonytalan.
A napokban egy tíz éves történet, egyelőre, véget ér. 2005-ben alakult meg a Regiotrans magántársaság, akkor még az RC-CF Trans Keolis nevű leányvállalataként, elsőként a romániai vasúti személyszállítási piac liberalizálása után. A két brassói üzletember, Iorgu Ganea és Costel Comana a CFR állami vasúttársaságnál eltöltött évek után önálló vállalat üzemeltetésébe kezdtek. A francia vasúttól, a SNCF-től vásároltak elsőként két X4300 sorozatú kétrészes dízel-motorvonatot, amelyeket hamarosan forgalomba állítottak a Brassó–Zernyest vonalon, miután a CFR lemondott a pályaszakasz üzemeltetéséről, és azt a Keolis nyerte meg. Az évek során sorra nyerte meg a már Regiotranssá alakult vállalat a mellékvonalak üzemeltetését, minőségi ugrást hozva a CFR sokat megélt stokkjaival szemben. (A zernyesti vonalon például NDK-eredetű, meglehetősen viharvert emeletes szerelvényeket járatott az állami vasút.)
Egykor alapmű volt a francia mellékvonali forgalomban, néhány évtizeddel később szegletkővé lett a romániai mellékvonalak üzemében az X4300-as sorozatú ikermotorkocsi
Tetszetős és egy kelet-európai mellékvonalon ez már szinte Mercedes S600 Pullmann, de az ördög - ezesetben az azbeszt - ott rejlik a burkolat alatti részletekben
2008-ra az RC-CF Transból Rail Force lett, ez az üzletág a csekély teherszállítással és az átvett mellékvonalak infrastruktúrájának üzemeltetésével foglalkozott. Pályafelújításokra nemigen volt pénz ekkoriban, tekintve, hogy az akkori általános gazdasági helyzet hatványozottan kihatott Romániára. A Regiotrans ugyanakkor már kinőtte a mellékvonali vicinálisokat, a bukaresti Vasúti Napokon (Románia Innotransának számító szakmai fórum és járműbemutató) prezentálta a Franciaországból beszerzett RIO ingaszerelvényeit, amelyeket BB 25500 típusú villamosmozdonyokkal üzemeltetett. Bevetési helyük a Brassó–Bukarest–Konstanca vonal volt, ahol az addig használt Caravelle-tandem helyett nagyobb kapacitást tudott biztosítani. A gyorsvonati menetidő, a személyvonati díjszabás és a CFR-vel szembeni komfort mellett hamar közkedvelté tette a Regiotrans járatát ezen a vonalon is, így megindult a romániai piaci verseny a fővonali vasúti személyszállítás terén is. Később a cég másik maratoni műfajának számító Temesvár–Gyulafehérvár–Brassó viszonylaton is megjelentek az ingavonatok - a cég legkülönlegesebb terméke talán ez a „fővonali regionális” szegmenst (?) megcélzó, majd' 14 órás menettartamú gyorsított személy (avagy sebesvonat?) volt, mely 14064/14065 vonatszámokon kerül az idei menetrendből a történelemkönyvek lapjaira.
Kevésbé kézenfekvő megoldás villanyos ingavonatot venni az összeurópai vasúti turkálóban, de a fővonali piacra lépéshez még ezt a kártyát is kijátszotta a RegioTrans
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Románia 2007-ben belépett az Európai Unióba, így kötelezte magát az uniós előírások betartására a vasúton is. Koruknál fogva a Regiotrans összes szerelvénye, a Caravellék, és a RIO szerelvények is jókora mennyiségű azbeszt-szigetelést tartalmaznak, mely szigetelőanyag súlyosan egészségkárosító hatásai miatt mára tiltott a járműiparban. (A finom és tűhegyes azbesztszemcsék a tűdőbe jutva megrekednek, és megfelelő mennyiségben nagy valószínűséggel vezetnek a mesothelioma nevű, azbeszt hiányában extrém ritkán előforduló rosszindulatú daganat kialakulásához.) A legújabb AFER jelentés ráadásul a járműszekrények kritikus mértékű korrózióját is megjelölte az enegdély visszavonásának indoklásában. A vállalat igazgatói megpróbálták eltussolni a problémákat és elkerülni a flotta teljes cseréjét, ezért megkezdődött az éveken át tartó korrupciós botrány. a RegionalBahn blog információi szerint a Regiotrans-vezérek a mindenkori közlekedési minisztereket különböző anyagi javakban részesítve mentesítették a vállalatot az AFER, illetve az ASFR ellenőrzéseitől, emellett sorban nyerték a pályázatokat a más romániai magánvállalatokkal szemben. Elérték a vissza nem térítendő támogatások reformját is, így napjainkra az állam a Regiotrans költségvetésének mintegy 70%-át biztosította, miközben az állami tulajdonú CFR személyszállítási üzletágánál ez az arány 40%.
A romániai vezető politikai csoportosulások cseréjével állhat összefüggésben, hogy a Nemzeti Korrupcióellenes Hatóság (DNA) eljárást indított a Regiotrans mindkét vezérigazgatója ellen. Costel Comana a közelmúltban öngyilkosságot követett el egy latin-amerikai repülőjáraton, Ganea jelenleg a DNA előzetes letartóztatásában van. A vezérigazgatók “eltávolításával” a vállalat hiányosságai is napvilágra kerültek, így az ASFR friss vizsgálata során 23 szerelvény műszaki állapotát elemezte, és a “B” típusú vasútbiztonsági tanúsítvány bevonása mellett döntött, amely nélkül a hatályos jogszabályok alapján ellehetetlenül a vasúti személyszállítási szolgáltatások biztosítása. A Regiotrasnak így 26 óra állt rendelkezésére, hogy leállítsa mind a 222 szerelvényét, amíg nem jut egy újabb tanúsítvány birtokába.
Pedig igyekeztek is: a Caravelle-ek egy része esztétikai és komfortnövelő felújításon esett át, de ez nem terjedt ki a teljes flottára
(a külön nem jelölt felvételek a szerző, Biszak Ábel munkái)
(a külön nem jelölt felvételek a szerző, Biszak Ábel munkái)
A vonatpótlás a teljes hálózatot tekintve egyelőre megoldatlan; a Regiotrans kiesése az ország több régiójában is jelentős problémát jelent, mivel egyes régiókban a vasút mellett nincs igazi közúti alternatíva (a buszközlekedés Romániában a mai napi magáncégek önszerveződő üzlete, államilag koordinált alapszolgáltatás nincs), így a hivatásforgalom számára kielégítő kapacitás biztosítása kérdéses marad. A RegionalBahn blog legújabb információi alapján a CFR Călători holnaptól, változatlan díjszabással, de némileg szűkített menetrenddel - mely egyelőre ismeretlen, helyileg kerül majd meghirdetésre - március 18-tól átveszi a forgalmat a Regiotranstól a következő vonalakon:
A legsújtottabb régióban, Temesvár környékén és a Bánságban, illetve a többi forgalmasabb mellékvonalon egyelőre majdnem teljesen megoldatlan marad a pótlás kérdése, az utasok hátrányára. A Regiotrans, vagy a CFR újabb lépéséig marad a tanácstalanság és a homály.
- 203: Brassó–Zernyest
- 403: Brassó–Bodzaforduló
- 607: Iași–Hârlău
- 608: Iaşi–Dorohoi
- 701: Ploieşti Sud–Urziceni
- 905: Piteşti–Goleşti–Câmpulung
- 906: Piteşti–Curtea de Argeş
- 908: Roşiori Nord–Turnu Măgurele
- 909: Roşiori Nord–Alexandria–Zimnicea
- 910a: Caracal – Corabia
- 919: Temesvár-Északi–Zsombolya
A legsújtottabb régióban, Temesvár környékén és a Bánságban, illetve a többi forgalmasabb mellékvonalon egyelőre majdnem teljesen megoldatlan marad a pótlás kérdése, az utasok hátrányára. A Regiotrans, vagy a CFR újabb lépéséig marad a tanácstalanság és a homály.
Ez a térkép (kattintásra nagyobb méretben!) mutatja az érintett vonalakat, azaz a RegioTrans szolgáltatási területét; a legnagyobb veszteség Temesvár környékét és Moldva északkeleti részét érte, de a Nyárád mentén is hiánypótlónak számítottak a cég vonatai a Balázsfalva–Parajd viszonylaton
Az ügy vasútpolitikai részének izgalmas részlete, hogy nem csak a Regiotrans alapozta személyszállítási üzletmenetét másodkézből származó francia járművekre, sőt, nem csak náluk állnak üzemben az X4300-as „Caravelle” motorvonatok. A Via Terra Spedition Interregional Calatori néven futó vállalkozása több vonalon is szolgáltat X4300-as/X4500-as szerelvényekkel, így a Sármáság–Székelyhíd–Nagyvárad, vagy éppen a Nagyvárad–Pusztaholód–Vaskohsziklás vonalon is a Caravelle-ek tartják életben a személyforgalmat. Vajon náluk járt már az AFER? De az állami vasút háza táján is adódhat néznivaló, a villamosított fővonalakon jelentős számban jelentek meg az SNCF-től kiszuperált Z6100-as sorozatú motorvonatok. Vajon ezeknél minden rendben van?
Az állami vasúttársaságnak komoly érvágást jelentene a használt Z6100-as motorvonatok leállítása egy hasonló vizsgálat következtében
Nekik szabad? Az Interregionale Călători Pusztahollódról Vaskosziklásra tartó motorkocsija Borz falu határában
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Biszak Ábel (szerk. Magyarics Zoltán)