2015. 03. 09.

Késik „A Gyorsvonat”

Egy hónappal az indulás előtt jelentették be: máris késik „A Gyorsvonat”, az az a „Der Schnellzug” magánvasúti járata, a Hanse-Express indulása. Eredetileg húsvét előtt szerették volna a Hamburg és Stuttgart közötti járatot beindítani, de ez most a húsvéti szünetben hagyományossá vált pályafelújítások miatt késik.


A piacra lépni szándékozó új magánvasúti szolgáltató, a Der Schnellzug komoly pofont kapott a pályavasúttól. A hagyományosan a húsvéti időszakra időzített vágányzárak miatt nem fogadták el számos menetvonal-igénylésüket. Március 5-éig kellett elkészítenie a DB Netz AG-nak a húsvéti időszakra szóló menetrendeket, ebben azonban az igényelt menetvonalak nem szerepelnek. A többi hétvégére vonatkozó közlekedési rend kiadására pedig még van ideje a pályavasútnak. Az operátor hozzáteszi a témában kiadott közleményében: a pályavasút a saját maga által meghatározott határidőket sem képes tartani. A DB Netz AG arra hivatkozik, hogy menetrend tervezésével foglalkozó szakemberek körében hiány van, emiatt pedig nem tudnak minden menetrendet időben elkészíteni és emiatt is további türelmet kért.
Az operátor a türelemkéréssel nincs kisegítve, hiszen már komoly kiadásokat jelent nekik a végül nem közlekedő vonat is: menetjegyek előre váltása, marketingköltségek és számos előkészítő munka veszik így kárba. Felhozzák: ahhoz, hogy megfelelő előkészítő munkákat végezhessenek, március elején már ismertnek kellene lennie a teljes áprilisi menetrendnek, ám ezt egyelőre képtelen volt március 5-éig, az általa vállalt határidőig teljesíteni a DB Netz AG. Ezzel pedig az utasok – és nem csak a magánvasúti operátorok utasainak – terveit is keresztülhúzza a pályavasút.
Az operátor hozzáteszi: a tervezett vágányzári menetrendben így is sokszor fél órás várakozások és a tervektől eltérő járműparkot igénylő pályaszakaszok is vannak: a vonatokat a Fulda és Hannover közötti nagysebességű pályára terelnék, ám ide nyomásálló járművek szükségesek, amelyeket nem rendelt a járművek bérbeadójától a Der Schnellzug.
Kiemelték: mindezeken felül számos helyen kacskaringós kerülő útvonalakon át, lassan járható elővárosi vonalakra terelik a járatot a menetrendek tervezői, így az első hétvégére tervezett indulásokat – április 2-ától – kénytelenek az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében lemondani és veszélybe került a teljes tavaszi próbaüzem is. Mindazonáltal a december 13-án életbe lépő új, 2015-2016-os menetrendbe való felvételtől nem zárkóznak el és egyelőre ezt az időpontot jelölte meg a Der Schnellzug az első vonat közlekedésére is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.