2015. 03. 02.

Buszkorzó az Andrássy úton: 100 éves a budapesti buszközlekedés

2015-ben ünnepli 100. születésnapját a budapesti autóbusz-közlekedés. Egészen pontosan 1915. március 1-jén indult el az Andrássy úton a menetrend szerinti városi autóbusz-közlekedés. Ennek apropóján az ünnepi évet különféle programokkal színesíti a BKV – ennek nyitánya volt az Andrássy úti buszkorzó.


Március 1-jén délelőtt a Hősök tere egyik oldalán tizenegy autóbusz sorakozott fel: a népszerű Ikarus 630-as cabrio városnéző busz mellett pótkocsis Ikarus 620-as, a BKV üzemképes nosztalgiabuszai, az Ikarus 180-as és a 260-as sorakozott fel. Őket egészítették ki a most forgalomban lévő típusok közül néhányan: az Ikarus 400-as családból a legkisebb és a legnagyobb, a 405-ös midibusz és a 435-ös csuklós; a – talán mondhatjuk így immáron – legendássá vált „gyrosok” képviselője; az Ikarus márkanév alatt épített, a BKV által készre szerelt Ikarus V127 PKD; a használtan beszerzett, de így is korszerű és környezetbarát, CNG-üzemű Van Hool autóbusz és egy újonc: a BKV saját, új beszerzésű Mercedes-Benz Conecto buszainak első darabja is várta az érdeklődőket. 

Az ünnepi programsorozat a Hősök terén délelőtti, két órás „buszsimogatóval” indult

A kétórás „buszsimogató” után pedig Szeneczey Balázs, Budapest főpolgármester-helyettese köszöntötte az egybegyűlteket. Az MTI híréből idézünk a következőkben.
Szeneczey Balázs beszédében kiemelte: a tömegközlekedést használók több mint 40 százaléka száll fel naponta a 277 járatviszonylaton közlekedő több mint 1300 autóbuszra.
A buszok állapotáról szólva elmondta: négy-öt éve a vezetők még télikabátban ültek a régi Ikarus-buszokon, és egyes járműveket egész éjszaka járatni kellett, hogy reggel el lehessen velük indulni. Ezzel szemben az elmúlt években 550 alig használt vagy új autóbuszt állítottak forgalomba, 2018-ra pedig a flotta összes tagja modern, alacsonypadlós jármű lesz – hangsúlyozta Szeneczey Balázs.
Példaként említette a következő hónapokban forgalomba állítandó 28 hibrid meghajtású autóbuszt, amelyekkel több mint 35 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkenés érhető el. Emellett egy elektromos meghajtású flotta forgalomba állítását is tervezik, ezek előreláthatóan a Várnegyedben és a Margitszigeten fognak járni – mondta.
A főpolgármester-helyettes úgy összegzett: reményeik szerint a fővárosi buszközlekedés indulásának 125. évfordulóján úgy emlékeznek majd a 2010-es évekre, mint amikor „végre-valahára versenyképessé vált a budapesti autóbusz-közlekedés”.
Úgy folytatta: azt is elmondhatjuk, hogy a BKV már „nem egy szitokszó, mint 2006 és 2010 között”, hanem egy prosperáló cég, amely az elmúlt években nem szorult működési hitel felvételére. Azt gondolom, a BKV minden tekintetben versenyképessé tud válni, ha tudunk forrást biztosítani arra, hogy lízingkonstrukció keretében még több modern autóbuszt vásároljon – tette hozzá.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: számukra ez a száz év nemcsak egy dátum, hanem egy fejlődéstörténet. Mint mondta, bár 1915 előtt is volt buszközlekedés a fővárosban, ekkor indult az első állami szervezésű, menetrend szerint, 15 percenként közlekedő buszjárat, amelynek járműveit megálló híján le kellett inteni. Míg 1930-ban ezer embert foglalkoztatott a buszágazat, addig 1968-ban, a BKV megalakulásakor már kilencezret – tette hozzá.
Az ágazat jelenéről szólva Bolla Tibor azt mondta: büszkék arra, hogy tavaly hosszú évek után ismét új, ráadásul magyar járművet tudtak forgalomba állítani, az Ikarus 127-est. A részegységenként megvásárolt buszokat a BKV dolgozói rakták össze, ez is azt mutatja, hogy mind a magyar iparban, mind a BKV-ban megvan a lehetőség új buszok forgalomba állítására – hangsúlyozta.
A beszédek után az érdeklődők egy-egy autóbuszra kapaszkodva végigutazhatták az első budapesti buszjárat útvonalát, az Andrássy utat. A konvoj keresett téma volt a közlekedésbarát fotósok körében is. A menet dél körül ért az Erzsébet tér sarkára, a program ott zárult.

A lassan haladó „buszcsordát” a rendőrség biztosította – köszönet a munkájukért!

Ott volt a népszerű, nyaranta évek óta nosztalgiajáratként közlekedő nyitott, városnéző kialakítású Ikarus 630-as is a felvonuláson

Csodaszép lett a felújított Ikarus 620-as és pótkocsija

Az Ikarus 180-as ugyancsak aktív résztvevője a nosztalgiaüzemnek: nyaranta Szentendrére szállítja az utasokat

Ránézésre semmi különleges... Vagy mégis? A BPO-671-es rendszámot viselő, sokak által azonban a korábbi rendszáma alapján csak „BPO-103-asként” emlegetett Ikarus 260-as különlegessége, hogy sokáig eredeti állapotában üzemelt, majd közel évtizedes mellőzöttség után nemrégiben újította fel a BKV: megőrizték az automata Praga 2M70-es váltót, a ráncajtókat, a régi vezetőfülkét. Sokak számára a gyermekkort idézi ez a jármű

Van akinek a fiatalkorát viszont a 7-es és a 173-as gyors autóbuszok vonalán 1998. szeptember 1-jén debütált „gyrosok” jelentik. A becenevüket a felirat alapján kapták és a jellegzetes fényezést sokáig megőrizték, még ha nem is azon a vonalon közlekedek már kizárólag. A felújított kocsikat már átfényezték a megszokott kék-szürkére, de a BPO-449-es – forgalmi kocsiként – megkapta a régi színsémát; a feliratokat pedig hűtőmágnes formájában tudják fel- és levenni a kocsiról

Az eredetileg mozgáskorlátozottak szállítására beszerzett Ikarus 405-ösök egyikét 2012-ben törölték az állományból, majd 2013 során felújították és mostanában a legkorszerűbb midibuszok egyikeként rója a budapesti utcákat az LZZ-332-es rendszámot viselő kocsi

A 100. születésnap egyik csemegéje: az eredetileg BX-71-56-os rendszámot viselő autóbusz CKC-947-es rendszámmal sokáig tanulókocsi volt. 2008-ban leállították, 2010-ben a VJSZ Kft. telephelyére került. de megőrizték a járművet. A felújítása a közelmúltban készült el a busznak és a korhű külsőt kapott jármű volt a meglepetés az ünnepségsorozat nyitányára

Kissé furcsán hat az egyébként szépen felújított BPI-904-es: az Ikarus 435-ös zöld ajtókereteket kapott a fényezéskor, amihez viszont dukált volna az orrán és a hátulján a zöld dísztőcsík, ami a környezetbarát(abb) mivoltára utal – ez lemaradt sajnos. A többi, hasonlóan megújult jármű egyébként általában szürke ajtókerettel közlekedik, ha nincs meg a csíkozásuk már

Ma már a ráncajtós Ikarus 280-as is nosztalgiának számít, az utolsó, BPO-479-es rendszámú busz tavaly október 3-án búcsúzott az utazóközönségtől. A ráncajtósokat ezúttal a BPO-473 képviselte, amely 2014. augusztus 30-án közlekedett utoljára

Ugrás a jelenbe: az Ikarus márkanév alatt az ARC tervezte autóbuszokat a BKV szereli készre saját magának. A kelenföldi garázs vonalain közlekedő járművek közül az első, az egyedi PKD-001-es rendszámot viselő kocsi vett részt a felvonuláson

A dél-pesti térségben közlekednek a Franciaországból használtan beszerzett, de így is nagyon korszerűnek számító szóló Van Hool autóbuszok. A kocsik CNG-üzeműek, azaz sűrített földgázt használnak, így a dízeles társaikhoz képest sokkal kevésbé terhelik a környeztet

A sort a menetet biztosító műhelykocsi előtt a tizenkettedik autóbusz, a „meglepetésvendég”, azaz a vadonatúj, még próbarendszámmal közlekedő Mercedes-Benz Conecto zárta. A németek ugyan „billig-Citaro”, azaz „olcsó Citaro” gúnynéven emlegetik a Törökországban összeszerelt Mercedes-buszokat, ám így is jelentős minőség ugrást jelent a tizenöt darab vadonatúj autóbusz a BKV számára
(fotók: Halász Péter)

Az ünnepségsorozat április 26-án, a kelenföldi buszgarázs nyílt napján folytatódik majd. Reméljük, itt már megcsodálhatjuk a felújítás alatt álló többi buszkülönlegességet is, hiszen a hírek szerint egy Ikarus 284-es biztosan készülget a BKV műhelyében; ezen felül pedig az őszi trolis ünnepségen  – vagy talán még előbb? – bemutatkozhat a 156-ös pályaszámot viselő Ikarus 280T trolibusz is. A rendezvényekről további részleteket remélhetőleg időben közöl majd a BKV a honlapján.

Csendes ünnep

Az elmúlt évek során már volt példa évfordulós ünneplésre: 2012-ben a 125 éves villamosközlekedést köszöntötték a magyar fővárosban. A látványos programok részeként 2012 őszén a Nagykörúton parádéztak a régi és új villamoskocsik. Azt a programot a BKV szakemberei mellett a villamosok iránt rajongó szakmabeliek és civilek szervezték – aki ott volt, maradandó élményekkel távozott. A programok akkor valahogy színesebbek, élőbbek voltak. Többek között talán pont azért, mert alapvetően alulról jövő kezdeményezések voltak az eddigi villamosnapok.
Ez az, ami a mostani buszos ünnepből hiányzott. A szervezés sem volt az igazi: amíg a villamosünnepet komoly marketingtevékenység előzte meg, addig a buszos ünnepség kapcsán egy-két hete még azt sem lehetett tudni, hogy megtartják-e a rendezvényt vagy elmarad? Ráadásul fájón hiányzott a budapesti buszközlekedés jelenét reprezentáló járművek közül jónéhány. Nem csak a BKV csuklós Volvo 7000-es és 7700-as autóbuszaira gondolunk, hanem a legkorszerűbbek közé tartozó Mercedes-Benz Citaro 2-esekre és a hibrid csuklós Volvókra; vagy éppen az MAN Lion's City szóló kocsijaira. Igaz, ez utóbbiak nem a BKV üzemeltetésében állnak. Az ünnepségsorozatot viszont – úgy tűnik – a városvezetés asszisztálásával a BKV sajátítja ki. Kétségtelen: komoly szerepe volt a cégnek a buszközlekedés múltjában és jelenében, mi több, reméljük, hogy a jövőjében is; ám pont a városvezetésnek kellett volna jeleznie: a BKV nem egyenlő a buszközlekedéssel, hanem csak annak részese (de fontos része), ám nem sajátíthatja ki azt.
Mindezt a „kisajátítási” folyamatot jelzi, hogy a megrendelői szervezet, a Budapesti Közlekedési Központ nem képviseltette (nem képviseltethette?) magát az eseményen, nem vett részt rajta semmilyen formában. Pedig ne felejtsük: a BKK forgalomszervezése és forgalomfelügyelete, a „zavaros kocsik”, a menetirányítók vagy éppen a többi társszolgáltató nélkül nem lenne kerek egész a buszközlekedés 100 év után a magyar fővárosban. Ha már most nem is tették meg a résztvevők, mi megköszönjük az ő munkájukat is.

Halász Péter