Rossz hírek hozott a DB AG az ingázóknak: a brandenburgi tartományi székhely és Berlin között, de Potsdamtól nyugat felé is vágányzárakra kell számítani a vasúti pályák felújítása miatt a nyár második felétől. Legalább három hónapig teljes vágányzár lesz érvényben a nagyvasúton. Az S-Bahn szerelvényeinek sűrítéséről egyelőre nincs szó.
A nyár második felétől komoly korlátozásokra kell számítani a regionális forgalomban közlekedő vonatokat használó utasoknak Potsdam és Berlin nyugati részének térségében. A DB AG legalább három hónapra teljes vágányzárat vesz majd fel a regionális vágányokon Berlin-Charlottenburg és Grunewald között és a Stadtbahnon – utóbbit a Hauptbahnhof hídszerkezeteinek hibái és a Friedrichstraße állomás vágányait tartó szerkezet felújítása teszi szükségessé.
A DB Regio közlése szerint Berlin Ostbahnhof és Charlottenburg, illetve Berlin-Spandau között naponta 264 regionális vonatot kell törölni a menetrendből és ezen felül további távolsági vonatokat is érint a korlátozás: ezek majd a főpályaudvar földalatti vágányait használják a vágányzár idején. Adódna a lehetőség, hogy a kieső személyvonatok helyett erősítsék az S-Bahn kínálatát, ám ez a városon belüli szakaszon nem egyszerű feladat, míg a Grunewald és Potsdam közötti részen elsősorban a pályakapacitás korlátozottsága az, ami nehézzé teszi a menetrend összeállítását.
Potsdam főpályaudvarára legfeljebb egy-két helyi vonat érkezhet majd – Berlin felé csak az S-Bahn-ok nyújtanak majd utazási lehetőséget. Hogy sűrítve lesznek-e, az még kérdéses
Ez utóbbi problémákat jelent azért is, mert Wannsee és Potsdam között egyvágányú a pálya és emiatt a vonattalálkozásokat mindenképpen Griebnitzsee és Babelsberg állomásokra kell tervezni; az esetleg késve érkező vonat pedig komoly zavarokat hozhat a többi járat számára is.
A civilek is felemelték a szavukat a lehetetlen helyzet miatt. ők azt mondják, hogy a gyorsvasúti pálya kapacitásának bővítése és a Zehlendorfból Potsdamba vezető második vasúti pálya, a II. Világháború óta felhagyott Stammbahn – Poroszország első vasútvonala – ismét helyreállításért kiált. Ez persze, ha most elkezdenék az építkezést, az idei vágányzáron már nem segítene.
A pályavasút részéről jelezték: még nincs minden részlet kidolgozva, a következő napok során is tanácskoznak a megrendelőket képviselő közlekedési szervezettel a részletes menetrend ügyében és igyekeznek a lehető legjobb megoldást kialakítani, azonban mindenképpen komoly kapacitáskorlátozásokkal jár majd a felújítás.
A Brandenburg és Magdeburg felé tartó RE-k jó eséllyel ismét az elstali rendező felé kerülnek majd a vágányzár idején, de a részletes menetrendre még várni kell
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A sejthető részletekről annyit tudni, hogy a brandenburgi és magdeburgi RE-k a 2012-es menetrendi évad idején alkalmazott megoldás szerint Spandau, Elstal és a Berliner Außenring felé kerülnének, Potsdam főpályaudvarát nem érintve. Potsdamot a golmi megállótól autóbusszal és a helyi vonatokkal lehet majd elérni. A Potsdam és Berlin között ingázóknak mindenképpen más útvonalat kell keresni az eddig megszokott és kényelmes regionális vonatok helyett.
A DB részéről azt is hozzátették: csak ebben az évben mintegy 500 millió eurónyi beruházást végeznek Berlinben, Brandenburgban és a közeli Mecklenburg-Vorpommern tartományban a vasúti pályákon, a korábban már jelzett infrastruktúrafejlesztési program keretében.
Halász Péter