2015. 03. 31.

Értékel a BEG – sok a gond a Meridiannál

Komoly kötbért helyezett kilátásba a megrendelő Bayerische Eisenbahngesselschaft a Bayerischer Oberlandbahn üzemeltetésében álló Meridian vonatokra. A 2014 óta működő operátor nem éppen minőségi szolgáltatást nyújt a megújított tartományi értékelési rendszer szerint.




Az utasok legtöbbször az üzemképtelen WC-kre és a gyenge utastájékoztatásra panaszkodnak a legtöbbször az utasok a München és Salzburg, illetve Kufstein között közlekedő Meridian vonatok esetében. A Meridian eleve nem túl sikeresen indult még 2014 elején: a Stadler FLIRT-jeinek késedelmes szállítása miatt különféle bérelt járművekkel vették fel a forgalmat a 2013-2014-es menetrend életbe lépésekor – az akkori helyzetről színes képriportunkban mi is beszámoltunk. De úgy tűnik, azóta sem sikerült a megfelelő színvonalon szolgáltatnia a DB Regiot váltó operátornak.

Az indulás nem volt sikeres a Meridiannál – különböző pótlóvonatokkal kellett felvenni a forgalmat 2013-2014 fordulóján. A képen az MRCE-től bérelt EuroSprinter és alsó-szászországi emeletes kocsik pihennek München Ostbahnhofon 2014. január 1-jén

A valamivel több, mint egy év alatt nem sikerült igazán magas színvonalra emelni a szolgáltatást – írja a Süddeutsche Zeitung a megrendelőszervezet, a Bayerische Eisenbahngesselschaft, a BEG felmérésére hivatkozva. Az utasok a legtöbbször a sűrűn meghibásodó WC-kre panaszkodnak, valamint az utastájékoztatás nem elég alapos mivoltát emelték ki panaszaik között. A Meridian az értékelések szerint a vizsgált 26 szolgáltató közül mindössze csak a 13. lehet. Az értkelési rendszerben -12,11 ponttal rendelkezik a cég a 100 és -100 közötti skálán mérve. Érdekesség: a 2016-tól újrakötött közszolgáltatási szerződéssel rendelkező Südostbayernbahn – a DB AG leányvállalata, amely a mühldorfi vonalakat üzemelteti – 22,14 pontot ért el ezen a skálán, ráadásul a felmérésben most még önként vettek részt, csak az új szerződés hatálya alatt vizsgálják majd a szolgáltatást kötelezően a BEG szakemberei.

A késve forgalomba állított FLIRT-motorvonatokon az utastájékoztatás sem a legjobb és a WC-k is sokszor elromlanak

A Meridian üzemeltetője a Veolia-csoporthoz tartozó Bayerische Oberlandbahn, a BOB. Szóvivőjük úgy fogalmazott, hogy a szolgáltatási színvonalat jelentősen befolyásolta az új járművek késedelmes forgalomba állítása, emiatt a javítási tartalékokból is sokkal kevesebb volt, emaitt maradhattak forgalomban nem éppen megfelelő színvonalon üzemelő járművek. A BOB folyamatosan javítja a hibás járműveket, március 27-étől pedig alaposan átnézik valamennyi vonatot, így remélhetőleg az intenzívebb karbantartással sikerül úrrá lenni a gondokon.

A BEG szerint nem elegendő és nem megfelelő a Meridian járataink az utastájékoztatás

A BEG munkatársai folyamatosan vizsgálják és évente értékelik a szolgáltatók tevékenységét. A járművek külső és belső megjelenése mellett figyelnek az utastájékoztatás minőségére, a vonatkísérő személyzet udvarias, pontos munkavégzésére, az általuk adott tájékoztatás minőségére. Érdekesség, hogy a vonatok pontossága itt nem számít, hiszen az nem mindig csak az operátoron múlik, hanem sokszor az infrastruktúra üzemeltetőjének a sara a vonatok késése.

A Meridiant komoly kötbérek fizetésére kötelezheti majd a BEG, ha nem javít a szolgáltatás minőségén
(fotók: Magyarics Zoltán)

A BEG jelezte: korábban más szempontrendszer szerint értékelték a szolgáltatókat, így a jövőben elsősorban a 2014-es számokhoz viszonyítják majd a későbbi felméréseket. Úgy vélik, hogy a részletesebb értékelésnek köszönhetően könnyebben feltárhatók és korrigálhatók lesznek a hiányosságok. Az új értékelési rendszer eredményeit a BEG nyilvánosságra is hozza a saját honlapján az ígéretek szerint. Ezen felül pedig a kötbéreket is e rendszer alapján szabják majd meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.