2015. 03. 26.

Marad a DB, maradnak a vonatok

Meghosszabbították a DB Regio közszolgáltatási szerződését Bajorországban. 2016-tól egészen 2024-ig szól az új kontraktus, amelynek keretében többek között a meglévő vonatokat is használhatják egy ideig.



Komoly sikerként értékeli a DB AG, hogy a 2016 és 2024 közötti időszakban is a DB Regio szolgáltathat majd Mühldorf térségében. A mühldorfi pók üzemeltetése azért is stratégiai jellegű, mert az elmúlt évek során jelentős fejlesztéseket hajtott végre az állami vasúttársaság a területet kiszolgáló fűtőházban és a járműparkon is: Frankfurt am Main mellett itt jelennek meg a forgalomban a korszerű, többmotoros dízel-TRAXX-ok.
A jelenleg érvényes közszolgáltatási szerződés 2016 végén jár le. A BEG tenderen kereste az új operátort, akinek összesen tizenegy viszonylaton kell szolgáltatnia Mühldorf és Traunstein térségében, Rosenheim, München, Landshut, Passau, Simbach (Inn), Burghausen, Salzburg, Traunreut, Waging, Ruhpolding és Aschau fordulóállomásokkal. Ehhez jön még a Wasserburg–Grafing Bahnhof–München Ost között közlekedő Filzenexpress nevű járat és a Gäubodenbahn járata Bogen–Straubing–Neufahrn (Niederbayern)–Landshut között. A BEG választása a mostani üzemeltetőre esett. A Südostbayernbahn és a vasúti pályát kezelő DB RegioNetze részéről sikerként értékelik a döntést, hiszen bebizonyosodott, hogy az elmúlt évek során rugalmas, megbízható szolgáltatást végeztek Bajorország keleti felében eddig is.

Az emeletes vonatok maradnak, a 218-asok helyét pedig folyamatosan a többmotoros dízel-TRAXX-ok veszik át
(fotó: Halász Péter)

Az új szerződés szerint a meglévő, attraktív menetrendi kínálatot a továbbiakban is fenntartják a „mühldorfi pók” vonalain, sőt, a továbbiakban bővítik a kínálatot. Már most is vannak olyan vonalak, ahol órás ütemet biztosítanak, emellett pedig a térség központjába, Münchenbe is el lehet jutni átszállásmentesen. A jövőben a hétköznapi órás ütemet szeretnék hétvégére is kiterjeszteni az ígéretek szerint. Ugyancsak fejlesztenek majd számos másik vonalon, annak függvényében, hogy hogyan alakul majd vasúti pálya fejlesztése Mühldorf, Freilassing és Salzburg térségében.
Az új közszolgáltatási szerződés érdekes eleme, hogy a legtöbb vonalon a meglévő 628-as sorozatú dízel motorvonatok üzemelhetnek a továbbiakban is. Emellett pedig 2016-ig folyamatosan leváltják a régi 218-as sorozatú dízelmozdonyokat az új TRAXX DE ME-kkel a klimatizált emeletes kocsikból álló vonatok élén München és Mühldorf között. A személykocsik esetében pedig elvárás a megrendelő részéről, hogy 2016-ig megújuljanak a járművek, korszerű belsővel várják az utasokat.

A régi motorvonatokkal is lehet színvonalas szolgáltatást nyújtani, ezt bizonyította be a Südostbayernbahn
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az új közszolgáltatási szerződésnek része egy monitoringrendszer bevezetése is, amelynek segítségével a vonatok pontosságát és a csatlakozások biztosítását is figyeli a megrendelő és ennek segítségével is biztosítható a szolgáltatás minősége. Ezen kívül pedig a vonatokról érkező adatokat a bajor tartományi menetrendi rendszerbe, a DEFAS-ba is folyamatosan feltöltik.
Járműoldalról nézve érdekes a BEG tendere és az eredmény: eleddig ugyanis meglehetősen ritkának számított az olyan tender, ahol ne új gyártású járművet kellett volna a leendő operátornak felmutatnia. Pedig a régi járműveket megfelelően karbantartva, üzemeltetve is lehet színvonalas szolgáltatást nyújtani, sőt, sokszor az utasok számára komoly visszalépést jelent az új járművek megjelenése. Gondoljunk csak bele: bár a DB Regio maradt az operátor München és Mittenwald között, mégsem a hagyományos és kényelmes emeletes kocsik vagy éppen a régebbi, de felújított n-Wagenekből álló ingavonatok járnak már, hanem – elvileg – a Talent 2-es motorvonatok viszik az utasokat. A komfortos, tágas vonatok már a múlté lettek, ez pedig jellemzően zsúfoltságot hoz. Még akkor is, ha papíron hatékonyabb, olcsóbb az új járművek üzemeltetése.
Az állandó beszerzési kényszer oda vezetett, hogy már pár éve is arról beszélhettünk: kórosan fiatal a német vasúti gördülőállomány és ez a helyzet tovább súlyosbodik: a Köln-környéki vonalakról kiszorultak a dízel-villamos Talentek, amelyek élettartamuk felét érték el talán és nehezen találni a korszerű motorvonatoknak új helyet. De a nürnbergi S-Bahn is jó példa lehet, ahol csak nehezen sikerült üzembe állítani a Talent 2-es motorvonatokat, míg a mostani állás szerint hamarosan a National Express még újabb Škoda RegioPanterei váltják a „Hörcsögöket”.

Halász Péter