Az elmúlt év jelentős utasszám-növekedéséhez kapcsolódóan a Wiener Linien a közelmúltban közzétette az idén tervezett komolyabb beruházások sorát. Új buszok, új jegytípus és jelentős felújítások jönnek 2015-ben.
Közel félmilliárd euró, egészen pontosan 434 millió euró jut idén közlekedésfejlesztésre az osztrák fővárosban. Ebből a legtöbbet, mintegy 145 millió eurót fordítanak a metróhálózat bővítésére. Ezek a munkák a terepen már most folynak Bécs déli részén, ahol az U1-es metró hosszabbítását építik. Ez a vonalszakasz a tervek szerint 2017 őszére készül majd el a Reumannplatz és Oberlaa között és összesen 4,6 kilométerrel bővül majd a hálózat.
2017 őszére már metrónak kell járnia az épülő alagutakban
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)
Ugyancsak napirenden van az U2-es vonal bővítése az U5-ös megépítése. Az új vonalszakaszok tervezése folyik jelenleg és az állomások belsőépítészeti terveinek kialakítása is napirenden van, ehhez neves európai építések segítségét kérték.
2015-ben folytatódik az U4-es metró felújítása is: a NEU4 program keretében megújul majd az idei évben a Stadtpark megálló és a Karlsplatz–Schönbrunn szakaszok felújítják a támfalakat is. A felújítási program 2020-ig tart majd a vonalon.
Az U6-os vonal Alser Straße állomásának felújítása 2015-ben is folytatódik
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
Az U4-es felújítása mellett idén folytatódik majd az U6-os vonalon az Alser Straße felújítása is – a műemléki szempontok figyelembe vétele mellett a lehető legmodernebb lesz ez a megálló is.
A szűkös belvárosi utcákon kanyargó 13A viszonylaton továbbra is napirenden van a csuklós autóbuszok bevetése: a Wiener Linien tervei szerint a csuklós Mercedes-Benz Citaro 2-esek bevetésével mintegy 50%-os kapacitásbővítést és pontosabb, gyorsabb közlekedést remél a Wiener Linien. Kérdés, hogy milyen forgalomtechnikai megoldásokkal segítik majd a járatok közlekedését? Mert bizony sokszor a parkoló autók nehezítik a buszok haladását ezen a vonalon. A csuklósításra konkrét időpontot nem jelöltek meg, csak annyit közölt a Wiener Linien, hogy tavasszal jönnek az új buszok.
Csuklósítják a 13A vonalat és újabb 75 Mercedes-Benz Citaro 2-est állít forgalomba 2015-ben a Wiener Linien
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az idei évben egyébként összesen 109 millió eurót fordítanak majd járműbeszerzésre: ebbe 75 új Mercedes-Benz Citaro 2-es autóbusz – köztük lesznek csuklós és szóló buszok is; 22 alacsonypadlós villamos és négy új v/V sorozatú metrószerelvény fér bele.
A villamoshálózaton is folytatódnak idén a felújítások: összesen 30 helyszínen végeznek majd kisebb-nagyobb javításokat a villamosvágányokon. Az idei munkák fő helyszíni között a Bellaria és a Heldenplatz térségét érdemes kiemelni a Ringen, ahol a rendkívüli módon igénybe vett vágányok mindenképpen javításra szorulnak. Ezekre a munkákra a húsvéti szünetben kerül majd sor. A nyár folyamán pedig a 49-es viillamos felújítása kerül sorra egy hosszabb szakaszon, erről egyelőre részleteket még nem közöltek. Ugyancsak komolyabb felújítást kapnak majd a Taborstraßén és a Währinger Straße/Nussdorfer Straße térségében futó villamosvágányok.
Az utastájékoztatás színvonalát is szeretnék emelni: a tervek szerint tavasztól előbb két hónapos próbaüzem keretében mozgó információs csoportok járják majd elsősorban a metróhálózatot és ezek a munkatársak segítenek majd az utastájékoztatásban, amelyeknek különösen a forgalmi zavarok idején lehet haszna. Zavarmentes időszakokban elsősorban a proaktív tájékoztatás és az utazási feltételek betartatása lesz az új munkatársak fő feladata. A munkatársak közvetlen kapcsolatban állnak a forgalomirányító központtal, így gyorsan és pontosan tudnak tájékoztatást nyújtani.
A Wiener Linien a mozgó utastájékoztató munkatársakkal már korábban is operált a nagyobb vágányzárak idején, de most állandósítják ezt a szolgáltatást
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)
Új jegytípussal is jelentkezik a Wiener Linien: a WienMobilKarte nevű ajánlat egy flexibilis jegytípus, amellyel nem csak a tömegközlekedési járatok, hanem a taxicélgek szolgáltatásai, a parkolók, az elektromos autók töltőállomásai és a városi bérbringa is használható. Ezen felül pedig tervben van a carsharing-rendszerbe való bevonása is. Az éves bérletnél valamennyivel többet tudó kártya ára egy évre 377 euró, azaz csak egy picivel drágább, mint a hagyományos éves bérlet.
Halász Péter