2015. 02. 02.

Parkolópályán a ritkítás

Alighanem sok olvasónk kíváncsi a kérdésre: mi lesz, mi lett a decemberben napvilágra került tervekkel, amik szerint komoly racionalizálásra kell készülni a magyar vasúton? Van egy jó hírünk - ám úgy tűnik, csak átmeneti a haladék.





Az előző évben, a menetrendváltás előtt került napvilágra a RegionalBahn és a Magyar Nemzet közlésének köszönhetően, hogy látszólag csekély, mintegy 4%-os teljesítménycsökkentésre készülnek a magyar vasúton. Ám ez csak látszólagos kevés, hiszen nem logikusan, hanem a fűnyíróelv mentén gyomláltak volna a „szakemberek”, sok helyen az amúgy is hiányos peremidőszaki kínálatot tovább szűkítve.
Az akkori hírek szerinti határidő a bevezetésre február 1-je volt, ami ideális lett volna a tavaszi időszak előtt, az 1-es menetrendi módosítást előrehozva. Ám erre láthatóan nem került sor, hiszen a módosításnak se híre, se hamva a MÁV-START weboldalán, holott az előírások szerint 15 nappal a menetrendváltozás előtt meg kell azt hirdetni.

A 100-as vonal gyorsvonatai egyelőre megmenekültek – alighanem ebben a menetrendi évadban már nem változik a kínálat

Jól értesült forrásainktól úgy értesültünk, hogy a járatritkításról egyelőre letettek, legalábbis ami az évközi változásokat illeti. Úgy tudjuk, hogy a jövő évi menetrendben azonban már komolyabb korlátozásokra kell számítani, ebben jó eséllyel átvezetik a már megszellőztetett terveket. Ha konkrétan nem is azok a vonatok kerülnek ki a menetrendből, amiket megemlítettünk, az biztos, hogy a vonatkilométerben mért teljesítmények visszafogását várja el a megrendelő a vasúttársaságtól – legalábbis a Közlekedéstudományi Intézet, illetve egyes MÁV-START-os döntéshozók olvasatában. Ezzel szemben az NFM és a MÁV-START közötti tíz éves időtartamú közszolgáltatási szerződés „csak” finanszírozási csökkenést vár el a kontraktus érvénytartama alatt. Hogy ezt miként éri el a vasúttársaság, azt nem rögzíti a megállapodás - akár a működési hatékonyság javítása, vagy éppen a kedvezőbb fenntartási igényű járművek is lehetnének a spórolás eszközei.

Az évközi teljesítménycsökkentéstől egyelőre visszakoztak, minden marad a decemberi menetrend szerinti állapotban – egyelőre
(fotók: Halász Péter)

Mindezek fényében kíváncsian várjuk hát a 2015-2016-os menetrend tervezeteit és a végleges változatot is. Sőt, az is valószínű, hogy a kínálatcsökkentés miatt idén sem fogják idejekorán mutogatni az új vasúti menetrendet, ellentétben számos európai vasúttársasággal.

Halász Péter