2015. 02. 20.

Két vonat ütközött össze Svájcban

Február 20-án, pénteken reggel Svájcban, Rafz közelében két személyszállító vonat ütközött össze. A hatóságok adatai szerint hatan megsérültek, közülük egy ember, az egyik mozdonyvezető súlyosan.


Az eddig ismert adatok szerint pénteken 6:43 körül Rafz közelében egy S-Bahn-szerelvény és egy Schaffhausen felé tartó InterRegio-vonat ütközött össze, az állomás Schaffhausen felőli végén. A vasúti pálya innen egészen Neuhausenig egy vágányú. A balesetben hatan sérültek meg, közülük az egyik az egyik vonat mozdonyvezetője, akit súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba. Az ütközés következtében négy kocsi és az IR-vonatot továbbító 460 087-es pályaszámú mozdony is kisiklott. A balesetben érintett szerelvény pont egy kisebb hídon siklott ki, amely ráadásul a szokatlan terhelés miatt most azzal fenyeget, hogy beszakadhat – írja a svájci közszolgálati televízió, az SRF.
A baleset okait egyelőre vizsgálják, de az elsődleges vélemények szerint az egyik vonat meghaladta a továbbhaladást tiltó jelzést adó főjelzőt. A két vonat azonos irányba tartott volna, azaz az IR 2858-as Zürich HB-ról Schaffhausenbe; utána pedig az 514 046-os pályaszámú emeletes Siemens-motorvonatból álló S 18014-es számú személyvonat indult volna.
Rafz állomáson és a vonalon is telepítve van egyébként az ETCS Level 1 szintű vonatbefolyásoló rendszer, ám a rendszer nincs beüzemelve, a vonatok csak az Integra-Signum vonatbefolyásoló rendszerrel és az azt kiegészítő ZUB121-et használva közlekednek ezen a szakaszon is.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a térségben tanítási szünet van és pénteki napról lévén szó, meglehetősen kevesen voltak mindkét vonaton.

(fotók: SRF)


Az SRF Tagesschau helyszíni tudósítása

A helyszínelés és a mentés idejére, majd a helyreállításig a Zürich és Schaffhausen közötti gyorsvonatok, valamint a Zürich és Stuttgart közötti InterCity-járatok Winterthur felé kerülnek, a regionális járatokat buszokkal pótolják.

A baleset helyszíne

Az SRF helyszíni felvételei
Az SBB-nél nem ez az első súlyos baleset a közelmúltban: 2013 nyarán például Granges-Marnan (Granges-près-Marnand) közelében ütközött össze két regionális vonat, ott a baleset következtében az egyik mozdonyvezető életét is vesztette. Az SBB-nél rendszeresen történnek kisebb-nagyobb, mindenképpen közfeltűnést keltő balesetek. Érdemes tudni, hogy ezek jellemzően a továbbhaladást tiltó főjelző meghaladása miatt következnek be és a vonatbefolyásoló rendszer nem mindig tud időben beavatkozni – pont ezért forszírozzák azt, hogy az SBB hálózatán mindenhol legyen kiépítve a folyamatos biztosítást jelentő európai vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS vagy legalább a meglévő rendszert kiegészítő rendszert, a ZUB122-t telepítsék. Az országszerte alkalmazott alapkivitelű vonatbefolyásolás, a pontszerű Integra-Signum láthatóan nem véd meg az ilyen balesetektől.

Halász Péter
megjelent: 2015. február 20., 11:12
utolsó frissítés: 2015. február 20., 14:25