Egyre komolyabb fejtörést okoz a vasúti operátoroknak és a regionális közlekedést megrendelő szervezeteknek is a liberalizált távolsági buszközlekedés Németországban. Most Bajorországban ébredtek rá: a tartományi szinten finanszírozott regionális közlekedésre is veszélyt jelentenek az olcsó buszos utazások.
Egyre élesebb a harc a távolsági autóbuszok és a regionális vonatok operátora között. Ráadásul ez utóbbiak keze általában meg van kötve, hiszen maguk is megrendelt szolgáltatásokat teljesítenek és a szűkre szabott költségvetésükbe nem mindig fér bele a rugalmas sűrítés és az utasok hirtelen megváltozó igényeihez való igazodás.
Ezúttal a bajorországi Agilis nevű vasúti operátor emelte fel szavát a liberalizált buszközlekedés miatt: úgy látják, hogy hogy a Regensburg környékén futó dízelüzemű vonalaik számára komoly veszélyt jelentenek a MeinFernbus, a Flixbus és az ADAC Postbus járatai, hiszen ezek konkrét versenyhelyzetet teremtenek a Lichtenfels–Coburg, a Selb–Hof és a Hof–Marktredwitz viszonylatokon és komoly utaselszívó hatásuk van. Az Agilis keze pedig meg van kötve: önmaga nem tudja sűríteni a járatait, a pálya adottságai miatt a menetvonalak igénylése sem egyszerű; közszolgáltatásként pedig szintén nehezen magyarázható a kínálatbővítés azonnali határidővel.
De nem csak Bajország északi részén van gond: a Münchner Merkur beszámolója szerint délen is gondok vannak: a Veolia-csoporthoz tartozó, 2014 elején meglehetősen nehézkesen induló Meridian járataira is hatással van München és Rosenheim között az ADAC Postbus távolsági buszközlekedése, de nem csak itt, hanem a hegyvidéki üdülőhelyek környékén is bajban van a vasút, hiszen a buszos cégek az ország több pontjáról kínálnak olcsó és közvetlen eljutási lehetőséget – a vasút esetében pedig vállalni kell az átszállással járó macerát például a Chiemsee felé.
Egyre többen választják az olcsó, bár nem feltétlenül kényelmes és nem is feltétlenül gyors, de közvetlen, átszállásmentes autóbuszos utazásokat a vasút helyett. A képen a Berlinből Ludwigshafenbe induló MeinFernBus-járatra szállnak fel az utasok a központi buszpályaudvaron
A Deutsche Bahn egyébként álcázottan, de végzett utasszámlálást a müncheni központi buszpályaudvaron. Az elmúlt év augusztusában végzett felmérés szerint 2250 utas választotta a DB Regio vonatai helyett a távolsági buszokat München és Garmisch-Partenkirchen között egyetlen napon.
A buszos operátorok nem kommentálták a felmérés eredményét, de megjegyezték: az augusztusi adatok mindig magasabbak az évi többi időszakához képest és egy-egy pillanatfelvétel kevés a távolsági buszos piac fejlődésének megítéléséhez.
Mindazonáltal tényszerű, hogy ahol megjelennek a távolsági buszok, ott csökken a regionális vasúti operátorok bevétele és ezt erősíti a bajor megrendelőszervezet, a Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) felmérése is. Emiatt is kezdeményeztek egyeztetést az érintett operátorokkal a hogyan továbbról. A BEG lehetőséget lát arra is, hogy akár felülvizsgálják a közszolgáltatási szerződéseket a vasúti közlekedés érdekeit figyelembe véve és azt is, hogy a jövőben figyelembe vegyék a gumikerekű konkurencia jelenlétét is a közszolgáltatási szerződések megkötésekor.
Személyvonat érkezett Münchenből Garmisch-Partenkirchenbe. a kép ugyan 2012 nyarán készült, de a DB Regio utasszámlálása szerint 2014 augusztusában egy nap 2250 utassal kevesebben válaszottták a vonatokat, mint a buszt
A BEG jelenleg évi 966 millió eurót oszt szét a regionális vasúti operátorok között, de ez az összeg biztos, hogy a jövőben nem lesz elegendő a vasúti szolgáltatás megrendelésére, hiszen a buszos szolgáltatók a jegyárak kapcsán továbbra is alá tudnak ajánlani a vasútnak, elvégre a buszoknál nem jelentkeznek olyan jelentős mértékben a pályahasználat költségei, mint a vasútnál, hogy csak egy tényezőt említsünk a számos közül. Mindazonáltal a BEG is egyetért abban, hogy növelni kell a tartományi hozzájárulás mértékét és a vasúti szolgáltatások szintjét tartani kell, alternatívát kínálva a környezetet sokkal jobban terhelő autóbuszos és egyéni közlekedési lehetőséggel szemben. Viszont a BEG kéri is a vasúti operátorokat, hogy jelezzék, ha a vonataikkal párhuzamosan valós veszélyt jelentenek a távolsági autóbuszok. Kérdés persze, hogy a DB Regio mondjuk „beköpi-e” a saját cégcsoportjához tartozó távolsági autóbuszokat vagy sem? Így viszont közel sem biztos, hogy őszinte és kiegyensúlyozott lehet a buszos operátorokkal folytatott konkurenciaharc.
A magánszolgáltatókra nézve is veszélyt jelent a liberalizált távolsági autóbuszos szektor
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A buszos piacot egyébként hosszú távon elsősorban az útdíjakkal lehet szabályozni a BEG véleménye szerint, ezzel rá lehet kényszeríteni a távolsági buszokat üzemeltető cégeket arra, hogy ne a regionális vonatokkal próbáljanak versenyezni, hanem egymást kiegészítő módon kínálják szolgáltatásaikat a különféle szolgáltatók.
Emlékezetes: legutóbb a piaci alapokon több mint tíz évig működő InterConnex húzta le a rolót. A Veolia-csoporthoz tartozó szolgáltató pont a távolsági buszok miatt döntött a bezárásról, hiszen a buszos operátorok a vasútinál sokkal kedvezőbb jegyárakat kínáltak, elvégre nekik nem kellett megfizetni a pálya- és állomáshasználati díjakat.
Németországban az 1930-as évek eleje óta kifejezetten szabályozott és kötött volt a távolsági autóbuszok közlekedtetése. Csak rendkívüli esetben kaphattak koncessziót az autóbuszokat üzemeltető cégek és csak olyankor, ha működésük nem veszélyeztette a vasúti távolsági közlekedést . A szabályok alól egyetlen kivétel volt a Berlinbe irányuló forgalom. Itt a DR és az NDK a vasúti kapacitásokat csak korlátozottan nyitotta meg a tranzitforgalom számára, míg a közút elvileg korlátlan mértékben állt a tranzitforgalomban közlekedő járművek rendelkezésére, így a berlini távolsági buszokat még támogatta is a szövetségi kormányzat. A távolsági autóbuszok piacát 2013-tól szabadították fel azzal a megkötéssel, hogy két megállóhely között legalább 50 kilométernek kell lennie. Azóta számos autóbuszos szolgáltató jelent meg a piacon, gondoljunk csak a közelmúltban partnerségre lépett MeinFernBusra vagy éppen a Flixbusra és komoly versenyt jelentenek elsősorban a rövid távú távolsági forgalomban a vasútnak.Berlin mindig különleges helyzetben volt a II. Világháború óta a távolsági autóbuszok piacán, ám a liberalizált buszközlekedés a vasútnak nem tesz jót. A képen a MeinFernBus egyik járműve hagyja el a berlini ZOB-t – háttérben a tartományi közszolgálati médiaszolgáltató, az RBB épületkomplexuma
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter