2015. 02. 20.

Biciklivel a Railjetre

A ČD Railjet-vonatain már a forgalomba állításuk óta lehet kerékpárokat szállítani és most az ÖBB is elkészült az első kerékpáros Railjet-szerelvénnyel. Vonatonként öt kerékpárhely lesz és 2016 végéig az összes szerelvényen lehetőség lesz a drótszamarak szállítására.


A tervek sokkal régebbiek és korábban úgy volt, hogy az első osztály, illetve a nem túl jövedelmező Business rovására alakítják ki a kerékpárszállító részeket, ám végül úgy döntöttek, hogy az egyik másodosztályú kocsiban lesz bicikliszállítási lehetőség. A ČD számára épített vonatok már „gyárilag” tudják ezt a lehetőséget, míg az ÖBB szerelvényeit folyamatosan alakítják át hasonló kivitelűre. Minden Railjet-szerelvényen öt helyjegyköteles kerékpárhelyet alakítanak ki négy ülőhely feláldozásával.
Az ÖBB közleménye szerint ezzel teljessé teszik a kerékpárszállítási kínálatukat, hiszen a regionális forgalomban már régóta lehet bicikliket szállítani és folyamatosan bővül a rendelkezésre álló férőhelyek száma; ráadásul az InterCity- és EuroCity-járatok java részén is rendelkezésre áll ez a szolgáltatás, igaz, utóbbi esetben kerékpárhely foglalása kötelező. Most a Railjet-vonatokra terjesztik ki ezt a szolgáltatást, amely a ČD szerelvényein már működik, az ÖBB járatain pedig egyelőre előbb a Südbahnon, majd a Westbahnon is megjelenik a szolgáltatás, 2016 végégi pedig valamennyi Railjet-vonaton lehetőség lesz a kétkerekűek szállítására.

Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója és Alois Stöger, szövetségi közlekedési miniszter mutatja be a Railjetek kerékpárszállító szakaszát

Az első menetrend szerinti kerékpárszállító Railjet 2015. április 3-án indul majd el Bécs és Lienz között és a továbbiak során folyamatosan vezetik be a lehetőséget Graz és Villach felé. Ha a Südbahnnal végeztek, akkor a 2016-os szezonra már Bécs és Bregenz, illetve Zürich között is bevezetik a kerékpárszállítási lehetőséget. Erre azért is szükség van, mert az utólag rendelt kilenc Railjet-szerelvénnyel a Bécs és Salzburg közötti InterCity-ket váltják ki, amelyeken már most is van bicikliszállítási opció.
Az öt kerékpár befogadására alkalmas kerékpárszállító részt a mozdony utáni első – általában 21-es vagy 31-es számú – kocsi Taurus felőli végén, a kapcsolószekrénnyel szemben lévő páholy feláldozásával alakították ki. A kialakításnál figyelembe vették a kerékpárok és az utasok mozgásához szükséges helyigényt is és a jövőben a kerékpárszállító járművek elhelyezkedését jelzik a peronokon is a kocsiösszeállítási táblázatokban, így a kerékpárral utazók a vonat érkezésekor már megfelelő helyen lehetnek a gyors utascsere érdekében. A jelenlegi ötvenegy Railjet-vonat esetében összesen 4 millió euróba kerül az ÖBB-nek a kerékpárszállító szakaszok kialakítása. Az utólag rendelt kilenc vonat esetében a Siemens eleve így építi majd a járműveket.

Nemzetközi kerekezés

Érdekes megoldás lehet majd a 2016-tól a Westbahnon megjelenő kerékpárszállítási lehetőség, mert ekkor már szinte törvényszerű lesz, hogy megjelennek Budapest és Bécs között is olyan Railjet-vonatok, amelyek kínálják a kerékpárszállító szakaszokat. Kíváncsian várjuk a MÁV-START stratégiáját az ügyben, hiszen az eddigi trendek azt mutatják, hogy a „minőségi” távolsági vonatokon (azaz az IC-ken) pont, hogy szinte teljesen megszűnt ez a lehetőség, legalábbis a belföldi forgalomban – pedig a nem „minőségi”, de feláras vonatokban azért nemrégiben komoly bővítésre került sor a bicikliszállítás tekintetében. Itt ajánljuk olvasóink számára a 2013 tavaszi körképünket a kerékpárszállítás kapcsán – aktualitása aligha változott.
De vissza a Railjetekhez: a Budapest–Győr–Mosonmagyaróvár–Hegyeshalom viszonylaton pedig belföldön is jó eséllyel lenne igény a kerékpárszállításra, ahogy a nemzetközi forgalomban is biztosan hamar kihasználják az utasok a lehetőséget. Kérdés, hogy lesz-e belföldi bicikliszállítási lehetőség a MÁV-START szemszögében vagy úgy járunk majd mint a Railjetek Business-osztályával: az ÖBB-nél lehet ezeket belföldi forgalomban használni, de a fizetőképes belföldi utas a MÁV-START-nak büdös és nem is ismeri annak lehetőségét, hogy a Business-osztályra jegyet válthasson.
Az ÖBB közleménye szerint az első kerékpárszállító Railjet-vonat 2015. április 3-án indul és a jegyeket már most értékesítik. A kerékpárjegyek az adott távolságra érvényes teljesárú viteldíj 10%-áért, de legalább 2 euróért válthatók a pénztárakban és az online értékesítési felületeken. Ezen felül helyjegy váltása is kötelező, ennek ára megegyezik a belföldi ülőhelybiztosítás mindenkori árával.
Érdemes megjegyezni, hogy Bécs és Villach, illetve Lienz és Graz között jelenleg naponta átlagosan 73 kerékpárhely áll az utasok rendelkezésére, ez májustól napi 154 kerékpárhelyre bővül majd a Bécs és Villach, Lienz, illetve Graz közötti távolsági vonatok összességében.

A bicikliket a mozdony felőli másodosztályú kocsiban, a kapcsolószekrénnyel szemben, a korábbi négyes páholy helyén szállíthatjuk az ÖBB járatain
(fotók: ÖBB)

Kerékpáros ütem az ÖBB-nél

Az ÖBB által közzétett ütemterv szerint az alábbi vonatokon kínálják a kerékpárszállítási lehetőségeket.
2015. április 3-ától (azonnal foglalhatók a jegyek):
  • RJ 533 Wien Hbf–Lienz
  • RJ 632 Lienz–Wien Hbf
2015. május 9-étől (azonnal foglalhatók a jegyek):
  • RJ 535 Wien Hbf – Villach Hbf
  • RJ 630 Villach Hbf – Wien Hbf
  • RJ 539 Wien Hbf – Villach Hbf
  • RJ 534 Villach Hbf – Wien Hbf
  • RJ 530 Villach Hbf – Wien Hbf
  • RJ 551 Wien Hbf – Graz Hbf
  • RJ 558 Graz Hbf – Wien Hbf
  • RJ 657 Wien Hbf – Graz Hbf
  • RJ 754 Graz Hbf – Wien Hbf
2015. május 30-ától (2015. március 1-jétől foglalhatók a jegyek):
  • RJ 633 Wien Hbf – Villach Hbf
  • RJ 538 Villach Hbf – Wien Hbf
  • RJ 537 Wien Hbf – Villach Hbf
  • RJ 532 Villach Hbf – Wien Hbf
  • RJ 732 Villach Hbf – Wien Hbf (csak vasárnap közlekedik!)

Halász Péter