2015. 02. 03.

Újabb Škoda-rendelés Németországból – magánvasút a nürnbergi S-Bahn-on

Harmincnyolc villamos motorvonatot rendelt a Škodától a németországi forgalom ellátásához összesen tízmilliárd korona, mint 360 millió euró értékben. A Škoda második nagy sikerét könyvelheti el Németországban.


A DB Regio ingavonatai után újabb sikert könyvelhet el a Németországban. Ezúttal a National Express, az egyik magán vasúti operatár állapodott meg a cseh járműgyártóval 38 alacsonypadlós motorvonat szállításáról.
A motorvonatok ötrészesek lesznek. A 760 milliméteres sínkoronaszint feletti belépőmagasságú vonatok legalább a mostan a hálózaton üzemelő Talent 2-esek ülőhelyszámát kell kínálják az akadálymentes mellékhelyiség és a többcélű tér mellett. A vonatokat nem a National Express, hanem a BEG rendeli majd és egy lízingcégtől bérli őket az operátor.

A tervezett nürnbergi motorvonat látványterve
(grafika: Škoda Transportation)

Az operátor 2018 és 2030 között üzemeltetheti a nürnbergi S-Bahn-hálózatot, így oda szánja majd az új motorvonatokat. Ráadásul nem csak az S-Bahn mai hálózatát, hanem a tervezett hálózati bővítéseket és a mai Allersberg-Express néven ismert regionális vasúti viszonylat üzemeltetését is átveszi.

Eddig még csak a ČD rendelt a RegioPanterekből – az első német ügyfél a National Express lesz
(fotó: Škoda Transportation)

A megrendelő szervezet, a Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) kiemelte: az operátor ígérete szerint a peremidőszakokban igyekszik javítani az utasok biztonságérzetén biztonsági emberek alkalmazásával, akik remélhetőleg megfelelő elrettentő erőt képviselnek majd.
A National Express által átveendő hálózat összesen 272 kilométer hosszú és 2019-től évi 12 millió vonatkilométer teljesítésére szerződik a társaság.
Érdemes megemlíteni, hogy a nürnbergi hálózatot korábban a DB Regio nyerte el, ők a Talent 2-es motorvonatok ajánlották, ám a járművek üzembe helyezése csak nagyon nyögvenyelősen, több éves csúszással sikerült – alighanem ez is szerepet játszhatott az új operátor kiválasztásakor. Az üzembehelyezés kálváriájának több epizódjáról a RegionalBahn is tudósított.
A BEG pályázatán nyertes operátor ígéretei szerint a Škoda RegioPanter-motorvonataival jelenhet majd meg. A típusból egyelőre csak a ČD rendelt eleddigám ők többször is – és a járműveket korábban már megtekintve csak reménykedünk abban, hogy ezúttal nem egy guruló lépcsőházat hoznak majd a csehek.

Halász Péter