Biztosnak tekinthető, hogy a HKX vonatait üzemeltető RDC Deutschland lemondott fejlesztési terviről, amelyek szerint a Bonn–Köln–Berlin útvonalon indítottak volna távolsági járatokat, miután visszavonták a menetvonalak iránti igényeiket.
A pályavasutat üzemeltető DB Netz-hez benyújtott korábbi igények szerint a Berlin és Bonn közötti forgalom számára mintegy öt órás menetidőt jelentő menetvonalakat igényelt volna az RDCD. A korábbi tervek arról szóltak, hogy a 200 km/h-val közlekedő vonatok a Rajna-Ruhr-vidéken Dortmund, Gütersloh és Bielefeld állomásokat is kiszolgálnák az út mentére első további nyolc mellett.
A HKX tulajdonosának, az RDCD-nek a személyszállító vonatokkal foglalkozó igazgatója, Hans Leister úgy forgalmazott, hogy terveik szerint olcsó távolságoi személyszállítással szerettek volna alternatívát kínálni a DB Fernverkehr ICE-járatai mellett, mivel ezek véleményük szerint nem felelnek meg a költségérzékeny utasok igényeinek. Ám időközben a DB AG is ráerősített az „olcsósításra”, ide értendők többek között a fix árú, vonathoz kötött, de olcsó, a 20-30 eurós tartományba eső menetjegyek is.
A HKX, illetve az RDCD vonataival biztosan nem juthatunk el Kölnből Berlinbe, bármilyen olcsó jegyárakat is kínálna a szolgáltató
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Mindeközben azonban a DB Netz a hálózatos szolgáltatásokat, így a vasúti hálózatot is felügyelő Bundesnetzagentur (BNetzA) felé is jelezte, hogy jobban örülnének, ha az RDCD távolsági vonatokra vonatkozó igényeit visszautasíthatnák, miután gyakorlatilag egyértelmű, hogy a DB Fernverkehr ICE-vonatainak piaci fölénye van ebben az szektorban – ez lett volna a teljes DB-csoport érdeke, hiszen a fapados légitársaságok és a távolsági buszos szolgáltatók amúgy is komoly veszélyt jelentenek a távolsági vonatok számára. A DB Netznél nem hivatalosan úgy nyilatkoztak, hogy szeretnék, ha némileg fékeződne a piac, hiszen már most túl sok operátor próbálkozik, ez pedig elveszi a lehetőséget a meglévő szolgáltatások fejlesztése elől, ami pedig végső soron a vasúti közlekedésnek árt a repülőkkel és a buszokkal szemben.
A távolsági közlekedés Berlin és a Rajna-Ruhr-vidék között továbbra is a DB Fernverkehr kezében marad. A járatokat ICE 2-esekkel üzemelteti a DB AG. A képen a pénteken Berlinből Düsseldorfon át Mönchengladbachba tartó járat pihent meg Düsseldorf főpályaudvarán. A járat egyébként „féllábú”: visszafelé nem indult 2011-ben Mönchengladbachból Berlinbe ICE-járat
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Mindeközben az RDCD megerősítette, hogy az autószállító vonatok piacán Niebüll és Westerland között továbbra is meg kíván jelenni 2015 decemberétől, de jelezték, hogy egyelőre még egyeztetések szükségesek Schleswig-Holstein tartománnyal a regionális vonatok közlekedéséről és ilyenformán a menetvonalak esetleges ütközésének elkerüléséről is. Ezen felül a HKX el van foglalva azzal, hogy az évekkel korábban az ÖBB-től megvásárolt, a korábbi 4010-es motorvonatok betét- és vezérlőkocsijainak első darabjait végre forgalomba helyezhesse Hamburg és Köln között.
A HKX, illetve az RDCD nem az első vállalkozó, aki a Rajna-Ruhr-vidék és Berlin között szeretne megjelenni magánvasúti gyorsvonatával. Olvasóink talán emlékeznek még: 2011 őszén úgy volt, hogy a következő év áprilisától a Train4You olcsó jegyekkel és a DB AG által a távolsági forgalomban magára hagyott állomások kiszolgálásával indítana új járatokat Berlin, Hannover és Köln között. Ám nem sokkal a szolgáltatás beindítása előtt már nem ígértek fix időpontot a startra, de olcsó jegyeket továbbra is. Azóta se nagyon hallani a Train4Youról... Az üzemeltető MSM Gruppe viszont működik: különvonatok, charter-járatok szervezésével továbbra is foglalkoznak, de a fix távolsági közlekedésben nem nagyon látszik, hogy a jövőben megjelennének.
Halász Péter