Feltölthetnek Berlinben egy használaton kívüli metróalagutat. Igaz, ezzel nem csökken az állomások száma, ugyanis egy soha nem használt létesítménytől búcsúzhatnak, mégpedig annak állapota miatt.
Az 1920-as években a hálózatfejlesztési terveknek megfelelően a forgalom számára épülő metróalagutakon felül építettek még a további fejlesztésekhez igazodóan is további alagútszakaszokat, állomásokat építettek meg. Ezek közül az egyik legismertebb Berlinben az U10-es metró több állomása, de ezen kívül is számos „el sem veszett” állomások és alagutak épültek. Ezek nagy részét vezetővel, csoportosan meg is lehetett látogatni.
Ilyen volt az 1920-as években épült alagút a Dresdener Straße alatt, a mai Heinrich-Heine-Straße és az Oranienplatz közötti szakasz alatt. Eredetileg az AEG által tervezett földalatti vonal része lett volna, ám soha sem használták, hanem a mai U8-as vonalat kanyarították a Mortizplatz felé, az ottani Wertheim-áruház nyomásának engedve.
A Moritzplatz állomás terve. Az alsó szinten lévő állomást csak szerkezetkészen építették meg...
(forrás: Berliner Unterwelten e.V.)
(forrás: Berliner Unterwelten e.V.)
Amikor kiderült, hogy bizony nem használják majd az alagutat, a BEWAG, a berlini elektromos művek használta kapcsolóállomásként a létesítményt egy részét, a Moritzplatz alatti állomást. A maradék részen pedig a II. Világháború idején nyilvános óvóhely működött, azelőtt pedig a BVG raktárként működtette az alagutat. Érdekesség, hogy az óvóhely egy része Kelet-Berlin területére esett és a földalatti útvonalat is lezárták a kelet-német hatóságok, így a föld alatt is megépült a berlini fal egy darabja. A BEWAG az 1980-as években felhagyta a létesítményét és az akkori tervek szerint egy étterem települt volna a föld alá, ám végül erre nem került sor.
A BEWAG egykori kapcsolóterme a tervezett metróalagútban
(fotó: Berliner Unterwelten e.V.)
(fotó: Berliner Unterwelten e.V.)
A várossal való megállapodás után 2006-tól a Berliner Unterwelten nevet viselő egyesület vezetett túrái keretében lehetett megtekinteni a sosem volt metróalagutat. Ám a 4000 négyzetméternyi területet 2012-ben a városvezetés illetékes szervezete lezárta annak rendkívül rossz statikai állapota miatt. Az egyesület javaslatokat készített a további fenntarthatóságra, a megfelelő állagmegóvásra, ám a szükséges 92 tonnányi vasszerkezet kiépítését nem tudta finanszírozni a civil szervezet, mintegy négy millió euró lett volna a költségvetés. A kerület vezetése pedig úgy döntött, hogy 2015 során feltölti a veszélyessé vált alagútszakaszokat, így végleg eltűnhet ez a soha sem volt metróállomás.
Halász Péter