Tovább kívánja növelni a részesedését a távolsági buszok piacán a Deutsche Bahn és ezért döntöttek úgy, hogy két buszos márkájukat összevonják 2016-tól és megsokszorozzák a kínálatot. A versenytárs a közelmúltban összeolvadt Flixbus és MeinFernBus.
A 2015-ös év harmadik negyedétől kezdve folyamatosan bővíti majd a kínálatát a Deutsche Bahn AG – legalábbis a távolsági buszok piacán. A német vasúttársaság emiatt döntött úgy, hogy a Berlin Linien Bus (BLB) és az IC Bus márkáit összevonja és együtt, egységes egészként jelennek meg a jelenleg az összeolvasdt MeinFernBus és Flixbus uralta piacon.
A DB AG korábbi várakozásainál jobban teljesít a német buszos piac – idézi a vasútársaság közleménye Ulich Homburgot, a DB AG személyszállítási igazgatóját. A távolsági buszok esősorban az árérzékeny fiatalok körében népszerűek és ezt az igényt szeretné teljesíteni a DB AG.
Számos fedélzeti szolgáltatás és olcsó árak – ezzel várja a DB AG az árérzékeny fiatalokat a megújuló buszos ágazatában
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
Homburg emlékeztetett rá: az intenzíven felfutó távolsági buszos piac erős árharccal kezdett, amelynek komoly vesztesei is voltak – ilyen a city2city vagy éppen az ADAC Postbus – és nyilvánvaló nyertesei is akadtak. A mostani erősítést a DB AG részéről a korábbi tapasztalatok és a hosszú évek hagyománya segíti majd, hiszen a (nyugat-)német vasút már az 1980-as évek óta jelen van a buszok piacán is, miután a szövetségi posta buszüzemét átvették. De ne felejtsük el azt sem, hogy a II. Világháború előtt komoly távolsági buszhálózatot működtett maga a Deutsche Reichsbahn is.
Az újragondolt IC Bus a jövőben a MeinFernBus zöld járműveitől venné el a piacvezető szerepet a várakozások szerint
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
(fotó: Uwe Miethe / DB AG)
A DB AG piacvezető közlekedési szolgáltató kíván lenni és ennek érdekében olvad majd be a BLB az IC Bus márkába. A korábbi BLB-s utasok a megszokott feltételekkel használhatják majd az IC Bus járatokat és lehetőség lesz arra is, hogy a vasúti jegyekkel kombinálva váltson valaki buszjegyet, ráadásul a vasúti hűségprogram, a bahn.bonus rendszerét kiterjesztik a távolsági buszokra is.
A nagy múlttal rendelkező Berlin Linien Bus márkanevet nyugdíjazzák
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)
A buszos ágazat újragondolásától versenyképességet és rentabilitást várnak a DB-nél, ahol konzekvensen a „low price – low cost” elvet szeretnék szem előtt tartani és egyszerű, átlátható tarifarendszerrel szeretnének utasokat szerezni a távolsági buszokra.
A BLB márkanév a múlté lesz, minden távolsági busz IC Bus-ként működik majd
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)
(fotó: Pablo Castagnola / DB AG)
Érdemes azonban megjegyezni azt, hogy a liberalizált távolsági buszos piac már eddig is komoly veszteségeket jelentett a vasúti szektornak: többek között emiatt zárta be a boltot decemberben az InterConnex Lipcse, Berlin és Rostock között. De a DB AG lépése is erősen megkérdőjelezhető: miközben a vasúti szolgáltatásokat a „végeken” pont a versenytárs távolsági buszokra hivatkozva építik le, addig ők maguk is beszállnak ebbe a piacba, tovább rontva a vasúti közlekedés pozícióit. Igaz, azt se felejtsük el, hogy a távolsági buszoknak érdemben nem kell különösebb infrastruktúrális költségeket kitermelniük, míg a vasúti járatok esetében a pálya- és állomáshasználat nem csekély összegét is valamilyen módon elő kell teremteni.
Ez utóbbi előnyök vagy éppen hátrányok kiegyenlítése azonban elsősorban az infrastruktúra üzemeltetőinek és a használati díjak meghatározóinak feladata, hogy szabályozzák és a nyilvánvalóan a fenntarthatóbb változatot segítsék – ez jelenleg nincs így.
A DB AG-nak snassz a vasúton terjeszkedni, ők is a közútra gyúrnak
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Érdemes lenne azt is megvizsgálni, hogy vajon az árérzékeny utasokat miért nem próbálják meg a vasútra csábítani, miért nem viszik lejjebb akár az IC- és ICE-járatokon a vonathoz kötött, kontingentált olcsó jegyek alsó határát, ha már úgyis a piacszerzés a cél? Ráadásul ne felejtsük el: az 1980-as években hasonló ajánlatokat vasúton kínáltak a fiataloknak – Ulrich Homburg is őket jelölte meg lehetséges célcsoportként – a különféle ifjúsági és korhoz nem kötött, de alkalmi ajánlatok keretében megváltható menetjegyekkel és bérletjegyekkel. Jelenleg ilyen ajánlata nincs a DB AG-nak, pedig bizony igény lenne rá.
Átlagos InterCity érkezik Hamburgba. Németországban az IC-k már csak másodvonalbeli termékek, a helyi viszonyokhoz képest lepukkantak, a fedélzeti szolgáltatások nem túlzottan kecsegtetők...
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
És éppúgy igény lenne a korábbi InterRegio-vonatok újraélesztésére is, amelyet a Mehdorn-éra eszement takrékoskodási hulláma végzett ki végleg, de már a 2000-es évek elején befellegezett a hálózatnak a „piacorientált markeingkonkcepcióval” (MORA), ahol az IC-k színvonalát lejjebb szállították és összevonták az IR-ekkel (természetesen a drágább IC-s árakat meghagyva) az ICE maradt az egyetlen prémiumtermék.
A Berlin és Hamburg közötti IRE sikeressége is jelzi: a vasúti közlekedésben is van potenciál, csak ki kellene aknázni a lehetőségeket. A DB Regio üzleti vonata az MRCE-től bérelt ES64U2 009-essel és magyar felirattal az orrán érkezett 2014. szeptember 20-án Hamburg főpályaudvarára, hogy utasait Berlinbe vigye
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az egykori IR-hálózat iránti igényeket jelzi a bajor Alex-vonatok sikere és a DB Regio saját üzleti járatának sikere is: Berlin és Hamburg között 2014 tavaszán indult el előbb napi egy, majd később napi két pár IRE-járat fix áron kínált menetjegyekkel; a hétvégi bérletjellegű jegyek elfogadásával és nyilvánvaló versenyhelyzetet teremtett a távolsági buszok számára a két város közötti forgalomban.
Halász Péter