Újra kiírja a Stadtbahn-kocsikra kiírt tenderét a kölni KVB és a düsseldorfi Rheinbahn. Eredetileg a Bombardier győzött volna, de a vesztes Vossloh-Kiepe és a Siemens is megtámadta az eredményt. A jogi vita túl sokáig tartana, ezért inkább visszavonja és újra kiírja a tendert a két társaság.
Túlságosan nagy késedelmet jelentett volna a gyártásban és a szállításban a mostani jogi procedúra, így visszavonta a tendert a Rheinbahn és a KVB, amelyet korábban közösen írtak ki a Stadtbahn-hálózatuk járműparkjának fejlesztésére. A HF6-os „munkacímmel” illetett járműveket eredetileg a Bombardier gyártotta volna, ám a tenderen induló és vesztes Vossloh-Kiepe és a Siemens is megtámadta az eredményt. Emiatt pedig az eredeti szerződést egyelőre nem kötheti meg a két közlekedési társaság és a Bombardier. Viszont az eredeti ütemterv egy, a vesztesek keresetét elutasító döntés esetén is komoly késedelmet szenvedhet, így a két cég úgy döntött: inkább újra kiírja a tendert a korábbi tapasztalatok alapján némileg módosítva.
A Rheinbahn és a KVB összesen 65 darab HF6-os magaspadlós kocsit vásárolna, amelyek közül 20 Kölnbe, 45 jármű pedig Düsseldorfba kerülne, hogy a legöregebb, az 1970-es évekből származó DÜWAG-kocsikat kiváltsa a Stadtbahn, illetve ott U-Bahn-ként ismert hálózaton.
A késedelmes szállítás komoly anyagi terhet is róna az üzemeltetőkre, hiszen a korábbi járműveket a tervezettnél tovább kellene üzemeltetni és üzemben tartásuk milliós nagyságrendű kiadást jelentene csak a Rheinbahn számára. Viszont emiatt módosult már korábban is a tenderkiírás, ám új ajánlatot nem tehettek az érintettek, ami alapján a vesztes felek megtámadhatták az eredményt. Most viszont a pályázók új ajánlatot adhatnak a megváltozott feltételek szerint és az így született eredményt nem támadhatja meg egyik vesztes fél sem a KVB és a Rheinbahn álláspontja szerint.
Mindazonáltal a Rheinbahn igazgatósága kritizálta a pályázatok egyre inkább szövevényes és időigényes mivoltát. Jelezték: az iparákban egyre inkább divattá vált, hogy egy eredményes tendert jogi útvesztőkkel nehezített úton szeretnének a vesztes felek ellehetetleníteni és ezzel komoly késedelmet szenvedhet bármilyen fejlesztés csak azért, mert az éppen vesztes fél kicsinyes, öncélú jogi csűrés-csavarása nehezíti a többiekét. A Rheinbahn részéről példaként említették az új utastájékoztató rendszerükre vonatkozó tendert is: itt egy évet csúszott a teljes projekt a megtámadott eredmények miatt, ez pedig egyáltalán nem normális – véli a düsseldorfi társaság.
A Siemens nem csak a Rajna-Ruhr-vidéken, hanem Bécsben „sem fért a bőrébe”: ott is megtámadták a Bombardiert nyertesként kihozó eredményt. A Siemens kifogásait azonban az osztrák bíróság január közepén már elutasította. A Siemens többek között a belépési magasságok és a padlómagasság kapcsán reklamált és szerintük a Bombardier villamos nem felel meg a Wiener Linien által előírt követelményeknek. A – korábban már a Siemens ellen lobbizó – Bombardier és a Wiener Linien is cáfolta ezeket az állításokat. A Siemens Bécsben a most is futó, az 1990-es évek elején kifejlesztett ULF-ek továbbfejlesztett változatával szerette volna meggyőzni a döntéshozókat – ám láthatóan eredménytelenül.
Halász Péter