2015. 02. 03.

Metróbemutató Berlinben

Bemutatta a Stadler Rail és a BVG az új berlini kisprofilú metrószerelvényt. Az IK sorozat képviselője hamarosan megjelenik a próbaüzem keretében a metróhálózaton.


Első komoly sikerét könyvelheti el a svájc Stadler Rail a „nehézmetrók” kategóriájában. A BVG számára épített IK sorozatú metrószerelvények első példánya mutatkozott be február harmadik napján az Olympiastadionnál – a helyszínválasztást indokolja, hogy eme állomás mellett fekszik a kisprofilú U1-U4-es vonalak központi bázisa. A 1025-1...1025-4 pályaszámokat viselő egység hamarosan próbautakra indul és másik társával együtt részt vesznek majd a napi forgalomban is.
A két, egyenként négykocsis egységgel szerzett tapasztalatok nyomán a BVG dönt majd a sorozatba tartozó összesen további 34 vonat megrendeléséről.

Járműbemutató az Olympiastadionnál
(fotó: Sven Darmer, forrás: Der Tagesspiegel)

Az új, a Stadler Tango-járműcsaládjába tartozó vonatok a mostani kisprofilú vonatokhoz képest tágasabb utastérrel várják majd az utasokat, ez pedig úgy valósulhat meg, hogy a kocsik „hasa” „dudorodik”, így kevesebb helyet vesznek el az ülőhelyek a kocsik belteréből – a járművek a korábbi 2,3 helyett 2,4 méter szélesek lesznek. Emellett pedig korszerű utastájékoztató rendszer jellemzi a vonatokat és természetesen klímaberendezést is kapnak a járművek. Az egyenként négyrészes vonatokon összesen 80 hosszanti kialakítású ülőhely és 250 állóhely van, emellett pedig több többcélú teret is kialakítanak a nagy csomagokkal, babakocsival vagy éppen kerekesszékkel utazók számára. A szériagyártás során nem csak a BVG saját, hanem az utasok tapasztalatait is szeretnék felhasználni.

Az IK sorozatú metrók jellegrajza
(grafika: Stadler Rail)

A járművek a korábbi típusokhoz képest jóval kisebb energiaigényű világítással és jelzőfényekkel rendelkezik. A légrugós forgóvázakon nyugvó kocsik utasterében az utazók biztonságáról zártláncú térfigyelő-rendszer is gondoskodik. A vezető pedig állva és ülve is dolgozhat a vezetőálláson, amely átlátható lesz, ám mégis olyan technológiák felhasználásával épül, hogy az utastéri világítás ne zavarja a járművezetőt.
A kocsik a svájci járműgyártó Berlin-Pankow városrészében található gyárban épülnek, de a brandenburgi Stadler-telephelyek (Reinickendorf, Hohenschönhausen, Velten) is részt vesznek a gyártásban. A vásárló, a BVG szakemberei is aktívan részt vettek már a tervezési fázisban is.

Halász Péter