2015. 01. 06.

Nem lesz tender Wuppertalban

Meglepően hangzik, de mégsem az: nem írnak ki tendert a wuppertali függővasút üzemeltetésére, hanem közvetlenül szerződést kötnek a jelenlegi üzemeltetővel. Tíz évig biztosan a Wuppertaler Stadtwerke marad az operátor.


A szabad piaci verseny meglehetősen groteszk helyzeteteket is tud teremteni a városi közlekedésben. Ilyen eset történt most Wuppertalban is. Ugyanis a közszolgáltatást megrendelő szervezetnek, amely esetünkben a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, azaz a VRR, hosszabb-rövidebb időre szóló közszolgáltatási szerződést kell kötnie az operátorokkal. Ezek általában így vagy úgy, de piaci alapon, versenytárgyalásokon dőlnek el, ám vannak olyan speciális esetek, amikor meglehetősen furcsán hatna egy üzemeltetőváltás.

A WSW marad a függővasút üzemeltetője – közvetlenül szerződtek a megrendelő VRR-el
(fotók: Halász Péter)

Ilyen üzem a wuppertali függővasút. A VRR rendszerébe 60-as számon integrált járat több mint száz éve szállítja az utasokat a Wupper völgyében. Üzemeltetője mindenkor a városi közlekedési társaság volt és most is az. Ám a korábban megkötött közszolgáltatási szerződés lejár, így újat kellett kötni.
A VRR azonban érthető okok miatt eltekintett a versenytől és közvetlenül a Wuppertaler Stadtwerkével, a jelenlegi üzemeltetővel kötötték meg a közszolgáltatási szerződést. A WSW-vel kötött új, tíz évre szóló kontraktus 2017. január 1-jén lép majd életbe és évi 1,8 millió kilométernyi teljesítményt garantál, amelyet tovább bővíthető az évi 2,3 millió kilométeres szintre, ami a csúcsidőben két perces követést biztosítana a vonalon az új kocsik forgalomba állításával.

A wuppertaliaknak egy évet kell még vári az új függővasúti kocsik forgalomba állítására
(forrás: WSW)

Nem mellesleg az új szerződés többek között a már gyártásban lévő új járművekre is vonatkozik: az új függővasúti járművek első példányai már gyártásban vannak a Vossloh-Kiepe spanyolországi, Valenciában lévő üzemében. Eredetileg az első járműnek meg 2014 közepén meg kellett volna érkeznie és már most három vonatnak kellene Wuppertalban lennie. 2015 decemberére pedig valamennyi kocsinak forgalomban kellene lennie, ám a jelenlegi helyzet szerint legalább egy év csúszásban van a járműcsere.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.