Egyre több helyen jelennek meg a vasúti utastájékoztatásban a LED-falak. A korszerű, sokoldalúan használható táblák nem csak az utasoknak jók, hanem a vasútnak is: kevesebbet kell költeni a karbantartásra és mégis sok információt lehet eljuttatni a közönséghez.
Az elmúlt évben jelentette be a lapozós utastájékoztató táblák cseréjét a svájci vasút. Az SBB azóta már fel is szerelte az első korszerű, LED-es berendezést, mégpedig Neuchâtel állomásán. A helvétek a berendezésen a vonatok érkezési és indulási adatai mellett az órát és a kisfilmeket, hirdetéseket is megjelenítenek.
Az SBB összesen 17 állomáson cserélte és cseréli le a táblákat, összesen 15 millió frank értékben. A LED-falakból 44 darabot szereznek be és telepítenek majd. A neuchâteli berendezés tesztként is szolgál: az utasok visszajelzései alapján február végén kalibrálják be a színeket, a szövegeket és azok méretét – ígéri az SBB. Az így kialakult végleges képnek megfelelően telepítik majd a többi táblát.
Az SBB összesen 17 állomásra telepít 44 LED-es utastájékoztató táblát
Az SBB összesen 17 állomáson cserélte és cseréli le a táblákat, összesen 15 millió frank értékben. A LED-falakból 44 darabot szereznek be és telepítenek majd. A neuchâteli berendezés tesztként is szolgál: az utasok visszajelzései alapján február végén kalibrálják be a színeket, a szövegeket és azok méretét – ígéri az SBB. Az így kialakult végleges képnek megfelelően telepítik majd a többi táblát.
Az új berendezésen a megszokott információk mellett számos más jelzés is megjeleníthető. A neuchâteli berendezésen próbálják ki az új rendszer beállításait és a tapasztalatok fényében alakítanak a táblákon
(fotók: SBB)
(fotók: SBB)
A svájci vasút közlése szerint a régi, lapozós tábláknál egy-egy mezőben csak mintegy 80 lap, azaz ennyiféle információ fért el. Ráadásul nem tudtak olyan gyorsan reagálni, mint azt szerették volna, hiszen fix, a lapokra festett szövegek álltak rendelkezésre. A mostani berendezések segítségével azonban a haváriahelyzeteket is könnyebb kezelhetik, illetve a vonatforgalom sűrítése esetén további felületek is rendelkezésre állnak az érkező és induló vonatokról szóló információk megjelenítésére.
A LED-falakat nem csak az SBB használja az utastájékoztatásban: a frissen átadott bécsi főpályaudvaron is ilyen technológiával készült el a nagy, központi összesítő tábla, amely rendkívül impozánsan néz ki a pályaudvar csarnokában.
A LED-falakat nem csak az SBB használja az utastájékoztatásban: a frissen átadott bécsi főpályaudvaron is ilyen technológiával készült el a nagy, központi összesítő tábla, amely rendkívül impozánsan néz ki a pályaudvar csarnokában.
LED-fal a bécsi Hauptbahnhofon
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Mindeközben a MÁV-csoport inkább a kisebb méretű TFT-monitorokban látja a jövőt a lapozós táblák is, ahogy ezt láttuk Debrecen példáján is, ahol a pergőlapos Pragotron-tábla helyett két monitort szereltek fel. Hasonló a helyzet a Keleti pályaudvaron is, ahol ráadásul a vágány végi táblákban nem egy, hanem mindjárt három kijelző van – ezeken felül pedig a pályaudvar több pontján is üzemel a meglévőktől külön telepített „havária-kijelző” is.
Halász Péter