2015. 01. 07.

Bíróságon a tender

Egyelőre parkolópályára került a düsseldorfi Rheinbahn és a kölni KVB közös Stadtbahn-beszerzése. A tender eredményét megtámadták a vesztesek, így a 45+20 jármű szállításáról nincs megállapodás.


A düsseldorfi Rheinbahn és a Kölner Verkehrsbetriebe még 2014 februárjában írt ki közös tendert az új, HF6-os sorozatú Stadtbahn-kocsik beszerzésére. A két társaság 45, illetve 20 új kocsit vásárolna összesen mintegy 200 millió euró értékben.
A kiírás szerint 66 magaspadlós villamos rendelnének, további 12 kocsira pedig opciót jelentettek be. A járműveknek meg kell felelni a városi vasutak előírásait tartalmazó BOStrab és a nagyvasúti forgalom előírásait tartalmazó EBO-nak is, így Düsseldorf és Köln városi területein, valamint a városikörnyéki vasutakon is szolgálatnak majd. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Köln és Bonn közötti, 16-os és 18-as számmal jelzett Stadtbahn-viszonylatokon is megjelenhetnek a vonatok, hiszen ezt a vonalat Köln-Bonner Eisenbahnen üzemelteti a nagyvasúti szabályok szerint. Az előírások szerint a kocsiknak 28 méter hosszúnak és 2,65 méter szélesnek kell lenniük, a padlómagasság a sínkorona felett 950 mm, illetve 1000 mm kell legyen. A felsővezetékes üzemű járműveknek 600 V-os és 750 V-os, egyenáramú felsővezetékről kell üzemelnie majd. A legkisebb járható ívsugár 22 méter, a legnagyobb bejárható emelkedő pedig 6% lehet. A motorkocsik legnagyobb sebességét 80 km/h-ban határozták meg. A villamosoknak meg kell felelni az EBO és a BOStrab előírásai mellett a VDV, a VDE ajánlásainak, valamint a német és az európai szabványoknak.
A beadott pályázatok közül a Bombardier ajánlatát találták a legjobbnak, ám a tenderen indult a Siemens és a Vossloh-Kiepe is. A két versenytárs azonban bírósághoz fordult az eredmény miatt, így egyelőre nem köthetnek szerződést a nyertessel, a düsseldorfi bíróság előtt van jelenleg az ügy.
Az eredeti elképzelések szerint prototípusokat 2017-ben tervezték forgalomba állítani, a beüzemelt sorozatjárműveket két hetes ritmusban kell majd átadni a később rögzítendő ütemterv szerint. A 65 jármű közül 45 Düsseldorfba, 20 pedig Kölnbe kerül majd. Kérdés, hogy a mostani bírósági ügy befolyásolja-e és ha igen, milyen formában befolyásolja majd az új járművek szállítását.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.