Új emeletes személykocsikat vesz a belga vasút, az NMBS/SNCB. A belgák nem aprózzák el: ezer járművet vesznek kerek egymilliárd euróért.
A Bombardier és az Alstom alkotta konzorcium szállíthatja a belga vasút új emeletes személykocsijait. A kereken egymilliárd eurós üzlet összesen 1000 emeletes kocsira vonatkozik – közölte a vasúttársaságot felügyelő belga közlekedési minisztérium.
A tervek szerint 2017 és 2025 között cserélik majd le az új kocsikkal a jelenleg futó M4-es sorozatú kocsikat és a 27-es sorozatú mozdonyokat, valamint a még üzemelő, összesen 44 darab ötrészes AM75-ös és AM77-es sorozatú motorvonatot.
A Bombardier nem először szállít a belgának. A jelenleg üzemelő M6-os sorozatú emeletes kocsikat szintén a Bombardier és az Alstom konzorciuma szállította az NMBS/SNCB számára. Az M6-os kocsik érdekessége, hogy az emeleten nem szimmetrikus az ablakok kiosztása: a cél az volt, hogy minden páholy számára biztosítsanak kilátási lehetőséget, így az ablakosztáson változtatva küszöbölték ki, hogy a lépcsők miatt nem egészen szimmetrikus utastérben ne kelljen a falat bámulni az utazóknak.
A 1831-es pályaszámú Siemens-mozdony egy M6-os sorozatú kocsikból álló szerelvénnyel robog Brugge és Knokke között – a kocsikat a Bombardier-Alstom konzorcium szállította még 2002 és 2006 között
(fotó: Marc Ryckaert, forrás Wikipedia)
(fotó: Marc Ryckaert, forrás Wikipedia)
Mindazonáltal érdekes, hogy a Bombardier mellett döntöttek a belgák, hiszen a kanadai-német járműgyártótól rendelt mostanában emeletes járműveket a DB AG és az SBB is – ezek azonban késnek. Az SBB első TWINDEXX-motorkocsija nemrégiben készült el, míg a DB Regionak szánt járművek közül még egyetlen darab sem készült el. Igaz, a Siemens Desiro ML motorvonataival is gondok voltak éppen Belgiumban és a belga-holland Frya-beszerzés is hamvába holt, tehát túlzottan jó tapasztalatokkal biztosan nem rendelkezik a belga vasút a nagy járműgyártók járművei kapcsán.
Érdemes megjegyezni, hogy a szerződést még nem írhatták alá, mert a tenderen vesztes fél – a Railway Gazette szerint vélhetőleg a svájci Stadler Rail – megtámadta a bíróságon az eredményt. Ráadásul kérdéses egyelőre az is, hogy a jelenleg futó, 2019-ig tartó költségvetési időszakban a belga vasútnak lesz-e forrása a járművek beszerzésére?
A nyertes Bombardier a tervek szerint a Brugge városában lévő üzemében gyártja majd a járműveket, amely egyébként lassan kifogy a munkából: a mintegy kétszáz Desiro ML motorvonat összeszerelése lassan kifut majd – ezt a Siemens alvállalkozójaként végezte a Bombardier – és az összesen 220 brüsszeli Flexity Outlook villamos gyártása is kifut az év közepére és mindössze csak 48 Flexity 2-est gyártanak majd a De Lijn számára, amelyet további negyven villamos követhet opcióban és segédkezik az üzem a Kusttram kocsijainak felújításában is. Igaz, a Bombardier a most futó tendereken is indul, amelyek többek között 146 villamosról szólnak a De Lijn számára, illetve napirenden van a brüsszeli magaspadlós 7700-as és 7900-as sorozatú villamosok cseréje is. Itt azonban nem a Flexity Outlookkal, hanem a Flexity 2-essel indulna a kandai-német gyártó, viszont a Flexity 2-esek gyártóbázisa és a gyártáshoz szükséges gépsorokat a németországi Bautzenben telepítették.
Halász Péter