2015. 01. 22.

Új metrókat Berlinnek!

Egy új témát dobott be a köztudatba Berlin új pénzügyi szenátora, Matthias Kollatz-Ahnen. Ulirch Nußbaum utódja úgy látja, hogy új metrókocsik kellenek a berlini sínekre. Korábban már a IGEB sürgette a járműpark fejlesztését – talán a nagyprofilú hálózat is profitálhat a fejlesztésekből?




A berlini metróhálózat járművei meglehetősen korosak és azon kívül, hogy az 1970-es években gyártott vonatok még bőven forgalomban vannak, bizony meglehetősen sokszínű a flotta összetétele mind a kisprofilú, mindpedig a nagyprofilú hálózat esetében.
A BVG a kisprofilú vonatok flottájának bővítését már elhatározta és az első IK sorozatú metrószerelvény már készül a Stadler pankowi gyárában és várhatóan már idén meg is kezdi a próbafutásokat. Ám a nagyprofilú hálózaton a járműpark cseréjéről, fiatalításáról eleddig nem volt szó.
Miután Klaus Wowereit kormányzó polgármester távozásával Ulrich Nußbaum is lemondott pozíciójáról, új pénzügyi szenátort kellett választania a városi képviselőtestületnek. A pozíciót pedig Matthias Kollatz-Ahnen kapta meg és ez a poszt a kormányzó polgármester – Michael Müller – után talán a legfontosabb Berlinben.

Évente 1,35 millió utas és negyed százados átlagéletkor: a metrókocsik cseréje és a flotta bővítése időszerű Berlinben

Kollatz-Ahnen bemutatkozásakor jelezte: újfajta prioritásokat szeretne látni a város gazdálkodásában. Az energiahatékonyság és az olcsó lakások építése mellett fontos a városi közlekedés fejlesztése is, hiszen szavai szerint a berlini közbeszéd talán legfontosabb témája a közlekedés. Kollatz-Ahnen a Berliner Morgenpost számára adott nyilatkozatában kiemelte azt is, hogy a gördülőállomány tekintetében rendkívül komoly fejlesztési igény áll fenn. Elsősorban a metróhálózatra utalt ezzel a szenátor, aki elődje pozícióját átvette a városi közlekedési társaság, a BVG felügyelőbizottságában is.
A BVG első embere, Sigrid Nikutta az új városi vezető kijelentésére reagálva elmondta: évek óta terítéken van a metró járműparkjának fejlesztése. A BVG számításai szerint 2020-ig mintegy 360 millió eurós fejlesztésre lenne igény, ennek mintegy felét új villamosok és metrókocsik beszerzésére kell fordítani. Miközben a buszokat a BVG ugyan képes saját forrásokból beszerezni, a kötött pályás eszközökre már nem jut saját forrás.

A nagyprofilú vonalak legkorszerűbb típusa a 2000-es évek első felében épített H sorozat...

...de még mindig futnak a sokkal korosabb szerelvények is

A BVG közlése szerint a jelenleg 1240 járművet számláló flottával évente átlag 1,35 millió utast szállítanak. A kisprofilú hálózaton az átlagéletkor 27; míg a nagyprofilú vonalakon 25 évesek átlagosan a járművek. A vezérigazgató szerint azonban az optimális érték legfeljebb 20 év lehetne, míg jelenleg vannak olyan metrókocsik, amik már több mint negyven éve futnak a berlini metróhálózaton.

A kisprofilú hálózaton is korosak a járművek, de itt legalább már látszik a fejlesztés lehetősége
(fotók: Halász Péter)

A helyzet egyelőre csak annyiban látszik rendeződni, hogy a kisprofilú vonalakra a két prototípus mellett 25 további négykocsis egység érkezhet. A nagyprofilú vonalak esetében nincs szó új kocsikról, mindössze 78 ikerkocsit újítanak fel a lipcsei IFTEC-nél. Pedig a nagyprofilú hálózaton is szükség lenne az 1970-es évekből származó vonatok cseréjére és a flotta bővítésére is. Sigrid Nikutta úgy gondolja, hogy 2018-ig a kisprofilú hálózat járműparkjának 60%-át, míg a nagyprofilú flotta felét kellene lecserélni. Egyenlő elosztásban ez évente 42 széles és 12 keskenyebb jármű beszerzését jelentené – ehhez a városnak kellene hozzájárulnia, különben a BVG a jelenlegi 800 millió euró körüli adósságállományát kénytelen lenne tovább növelni.

Halász Péter