Napok óta a gazdasági hírek csak arról szólnak, hogy a svácji jegybank eltörölte az euróhoz kötött árfolyamot. Ennek hatására az eurót használó országok sokkal olcsóbbak lettek a svájciaknak és valóságos áradat indult elsősorban Németország felé. Az SBB is reagált a pénzügyi változásokra.
Sokak számára ismert, hogy a korábbi 1,2 frank = 1,0 euró kötött árfolyamot eltörölte a svájci jegybank, a Schweizerische Nationalbank, az SNB az elmúlt héten. Ennek okán a frank rendkívüli módon erősödni kezdett és már gyakorlatilag paritásban van a frank és az euró. Ez pedig azt jelenti, hogy a korábbi viszonylag drága vásárlási lehetőségek az eurózóna országaiban sokkal olcsóbbak lettek a svájci frankot euróra váltó vásárlóknak.
Ez meg is látszik a svájci-német határ északi, német oldalán: a jelenetek gyakran emlékeztetnek az 1989-1990-es évekbeli határnyitásokhoz, amikor a keleti blokk állampolgárai megindultak nyugatra bevásárolni. Bár a svájciak nyilván konszolidáltabban viselkednek és vásárolnak, a közlekedés és a boltok mégis megérzik a változásokat. A bevásárlóturizmus fellendülésére reagált az SBB is.
A Németország felé tartó vonatokat plusz kocsikkal erősíti az SBB. A képen látható vonat ugyan nem a németek felé, hanem felől érkezett, amint átrobogott Rheinecken, miközben Óvári Péter megörökítette – amikor a kép készült, 2008-ban, még szó sem volt ilyen mértékű euróválságról
A január 16-án kiadott közleményükben jelezték: Zürich és a németországi Konstanz között a Zürich és Stuttgart között közlekedő InterCity-járatokat további kocsikkal erősítik, így vonatonként mintegy 200 ülőhellyel többet kínálnak. A felmérések szerint a határhoz közel eső és könnyen megközelíthető Konstanz városa az elsőszámú célpont a Zürich környékén élők számára.
Schaffhausenben „összeér” a német és a svájci vasút. A kép jobb oldalán látható IC Stuttgartból tart Zürichbe, mellette pedig a Siemens emeletes motorvonata ugyanezt teszi kicsivel később, mint az egyik RE-járat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ezen felül pedig a jegyértékesítésben alkalmazott árfolyamot is módosították és most már nem csak a jegypénztárakban, hanem az automatáknál is az új árfolyamon lehet megváltani az euróban elszámolt vasúti jegyeket.
Az erős svájci frank nem tesz jót a svájci gazdaságnak sem: exportálni drágábban lehet és a turisták sem biztos, hogy a helvéteket választják a (számukra) magasabb árak miatt. De a vasúti közlekedésnél maradva: a Stadler Railnél készülő, frankban mért motorvonatok exportja csökkenhet majd, mert így még többet kell fizetni a járművekért. Nem véletlen, hogy a svájci székhelyű cégcsoport már korábban is erősítette jelenlétét Svájcon kívül: gondoljunk csak a berlini vagy éppen a lengyelországi üzemekben gyártott járművekre – ezekre sokkal kisebb hatással van a svájci frank árfolyama, mint mondjuk a bussnangi üzemben készülők esetében. Viszont jól járnak azok a munkások, akik Németországból ingáznak Svájcba dolgozni: az ő fizetésük most sokkal többet ér, mint korábban.Helyi, azaz svájci gyártású FLIRT a luzerni pályaudvaron. Exportra készíteni drágább, viszont az ingázó munkások jobban járnak a frank erősödése miatt
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter