Gondok vannak tavaly nyáron átadott zürichi Durchmesserliniével. Vagyis nem a már átadott vonallal, hanem a bővítésével, amelynek köszönhetően 2015 végétől a távolsági vonatok egy része irányváltás nélkül haladhat át Zürichen. Túl meredek lett ugyanis a keresztező műtárgy a Hauptbahnhof közelében.
Meglepő problémával találták magukat szembe a svájci vasútnál a szakemberek: a zürichi Durchmesserlinie egy szakaszát, a város alatti alagutat ugyan már átadták 2014 nyarán, ám számos más kapcsolódó létesítmény – tervezetten – csak későbbre készül el. A tervek szerint 2015 decemberétől már a St. Gallen és Genf, valamint a Romanshorn és Brig között közlekedő InterCity járatok is az alagúton át közlekednek majd, mégpedig ilyen formán irányváltás nélkül és város megkerülése is elmarad, ezzel értékes perceket spórolva meg az utasoknak, akik például pont a zürichi vagy a genfi reptérre tartanak.
Löwenstrasse állomás, azaz a Durchmesserlinie Zürich HB alatti peronjai. 2014 nyarán még csendes volt, az S-Bahn szinte elveszett a hatalmas peronokon. Decembertől itt már távolsági vonatok is járnak majd
A távolsági vonatok közlekedését pedig számos műtárgy segíti majd, így a vonatforgalom lehető legkisebb zavarása nélkül kelhetnek át az amúgy is forgalmas pályaudvar tárolóvágányai és váltókörzete felett. Igen ám, de a jelenlegi adottságok szerinte az ezeken a viszonylatokon közlekedő emeletes IC-ingák túlságosan nehezek, így azt az elmés megoldást választották a helvétek, hogy két mozdonyos formában továbbítják majd az IC-ket. Ellenkező esetben, egy géppel is felmenne a számítások szerint az alagútból a felüljáróra a szerelvény, ám sokkal lassabban, mint amit a szorosra szabott ütemes menetrend megkövetelne – ez pedig az országos hálózaton és a zürichi elővárosban, valamint a meglehetősen szűkös földalatti állomáson is gondokat okozna. A két mozdonyos üzem az SBB szerint mintegy tíz járművet igényel majd pluszban a meglévő jelenlegi járműmennyiség mellett. Hogy pontosan hol dupláznák meg a vonatokon a mozdonyok számát és meddig járnának két géppel a vonatok, arról nem szólnak a hírek.
Az alap emeletes stokk túl nehéz még a 460-as sorozatú gépeknek is, hogy megfelelő tempóra gyorsítsák a vonatokat. Az SBB két gépet ad így ezekre a vonatokra majd mindaddig, amíg szolgálatba nem állnak a Bombardier motorvonatai
A meglehetősen izzadságszagú tervet azonban valóban a szükség szülte: eredetileg St. Gallen és Genf között már 2013 vége óta szolgálatban kellene lennie az első emeletes IC-motorvonatoknak, ám a Bombardier Twindexx-szerelvényeiből még csak most épül az első. Az új motorvonatok számára nem jelent majd gondot az emelkedő, hiszen könnyebbek, ám összességében jobban motorizáltak lesznek az emeletes IC-ingavonatoknál az új szerelvények – tudatta az SBB.
A hibás műtárgyak egy része a zürichi pályaudvar előterében. Az alagútból ezekre feltolni a nehéz vonatokat nem könnyű az SBB szerint
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter