2015. 01. 26.

Beomlott az alagút, irány a Keleti!

A Déli pályaudvarnál vasárnap délután beomlott a vasúti alagút. Emiatt vasárnap még csak késésekre kellett számítani, de hétfőre már operatív menetrendet vezettek be Kelenföld és a Déli pályaudvar térségében. Emiatt a Keleti pályaudvaron visszaállt a megszokott rend az elővárosi vonatok tekintetében.



Január 25-én késő délután történt, hogy a Déli pályaudvar és Kelenföld közötti vasúti alagút födémszerkezete beomlott. A HBweb facebook-oldalán megjelent közlés szerint húsz percig teljesen állt a vasúti forgalom, majd később egy vágányon és jelentős késések mellett felvették a vonatközlekedést.
A MÁV-START-nál hétfőre virradó éjjel operatív menetrend bevezetéséről döntöttek: a százhalombattai reggeli vonatokat lemondták. A székesfehérvári és martonvásári zónázó vonatok – a meglehetősen értelmetlen viszonylatszámozási rendszer szerint Z30-as járatok – Kelenföldről fordulnak vissza, kivéve a 4510, 4519, 4529 és 4549-es számú vonatokat, ezek továbbra is bemennek a Déli pályaudvarra. A pusztaszabolcsi vonatok szintén csak Kelenföldig közlekednek, onnan fordulnak vissza. Emiatt végre üzembe helyezte a MÁV-csoport Kelenföld állomás 1-2. és 7-10. vágányait, amelyeket eddig érdemben nem használtak.
Fontos tudni: a MÁV-START nem kérte a BKK-tól, hogy érvényesek legyenek a vonatjegyek és vasúti bérletek a budapesti városi járatokra is.

Kelenföld állomás peronja az 1. és a 2. vágány között. A vonatforgalom itt szünetelt már jó ideje, most ismét üzembe helyezik a vágányokat

A Százlábú híd felújítása miatti vágányzári menetrend is változott: a reggeli soproni 9200-as számú gyorsvonat után valamennyi győri gyors ismét a Keleti pályaudvarról indulnak és oda is érkeznek. Az újszászi vonal elterelt nagykátai személy- és gyorsított személyvonatai szintén a Keleti pályaudvarra mennek Kelenföld helyett további intézkedésig.

A Déli pályaudvar és Kelenföld között meglehetősen korlátozott a vasúti kínálat az omlás miatt
(fotók: Halász Péter)

A hétfő reggeli körképünk szerint a Keleti pályaudvar térségében nem okoz fennakadásokat a módosított, vagyis esetünkben éppenhogy eredeti vasúti menetrend. Késések ugyan vannak, de ezek mindössze néhány perces csúszások, a Keleti térségében nem láttunk 5 percnél nagyobb késést írásunk megjelenéséig. Más a helyzet a Délinél: itt az érkező és induló vonatok is 10-20 perces késéssel közlekednek.
A már említett, a Százlábú híd felújítása miatti vágányzár idején bevezetett korlátozásokról most bebizonyosodik: hibás döntéseket hoztak a MÁV-csoport szakemberei. A pályakapacitás ugyanis megengedi, hogy az eredeti menetrend maradjon érvényben az újszászi vonalon, értelmetlen és káros döntés volt a legterheltebb elővárosi vonatokat elvenni a Keleti pályaudvarról, hiszen ezzel csak az utasok jelentős részével toltak ki, akik így kénytelenek átszállni Rákoson vagy Kőbánya felső állomáson egy másik, zsúfolt vonatra, hogy a Keleti pályaudvarra juthassanak. A mostani haváriamenetrend is bizonyítja a MÁV-csoport illetékes szakembereinek hibáit, illetve azt, hogy gyakorlatilag képtelenek kezelni az előre tervezhető pályakapacitás-korlátozásokat, illetve erősen túltervezik a korlátozásokat, mégpedig szükségtelenül, ahogy arra már a tavaszi vágányzár idején is rávilágítottunk.
Nyilvánvaló, hogy ha felvehetik a forgalmat mindkét vágányon a Déli pályaudvar és Kelenföld között, visszaáll az utasok számára káros, értelmetlen vágányzári menetrend. Pedig mindössze csak célszerűségi okok miatt a mozdonyos ingavonatokhoz kellett volna visszatérni a legkritikusabb időszakban. Vajon tanulnak majd a mostani hibákból?
A cikkszerző személyes véleménye egyébként az, hogy aligha valószínű, hogy a győri gyorsvonatok és pont a nagykátai gyorsított személyvonatok elvételével tehermentesülhetett a Keleti pályaudvar olyan mértékben, hogy kényelmesen megoldható legyen a Százlábú híd felújítása, illetve a régi szerkezet bontása. Ám tegyük hozzá: ez nem írásunk témája, a Százlábú híd vágányzárával a későbbiekben külön fogunk foglalkozni.

Halász Péter