Új közlekedésért felelős szenátor lépett hivatalba Berlinben. Andreas Geisel nem titkoltan villamosrajongó. A személyes érdeklődésből most hálózatbővítés is lehet, legalábbis az új közlekedési vezető szeretné, ha visszatérnének a villamosok Nyugat-Berlinbe is.
A német szövetségi főváros új közlekedési szenátora, az SPD-s Andreas Geisel nem titkolja, hogy a villamosok rajongója. Emiatt jó helyre került a politikus: ő lett Berlin új közlekedés szenátora. Bemutatkozó sajtótájékoztatóján jelezte: a következő évek és évtizedek során elsőrangú prioritásnak tekinteti a villamoshálózat fejlesztését és kiterjesztését az egykori Nyugat-Berlin területére. Financiálisan ugyanis olcsóbb a villamosok fejlesztése, míg kapacitása összességében összevethető a metróvonalakkal – véli Geisel.
A korábbi városfejlesztési és közlekedési szenátor, Michael Müller vette át a kormányzó főpolgármester székét, miután 2014 őszén a korábbi városvezető, Klaus Wowereit közölte: december 11-ével lemond posztjáról. Elvileg a kormányzó polgármester lehet egyben szenátor is – azaz Berlin tartomány esetében ő a tartományi miniszter és a miniszterelnök is –, ám erre csak néhány esetben van példa. A fontosabb posztokat viszont mindig külön emberek töltik be, így került sor az új szenátor, Andreas Geisel megválasztására.
Geisel jelezte: a városon belül fontosnak tartja a villamoshálózat fejlesztését a Leipziger Straße és a Potsdamer Platz térségében: a zsúfolt belvárosi utcák esetén már jó ideje napirenden van a villamos (vissza)építése az Alexanderplatz–Potsdamer Platz tengelyen.
Nyugat-Berlinben tovább fejlesztenék a meglévő villamoshálózatot is: a frissen átadott hauptbahnhofi villamospályát tovább hosszabbítanák a Turmstraße metróállomásig. Ez a projekt 18,5 és 19,6 millió euró közötti összeget igényelne.
A 62-es villamos végállomását áthelyeznék Mahlsdorfban – a mostani végponttól messzire esik az S-Bahn megállója
De fontosnak tartja az új vezető azt is, hogy az éppen átépülő Ostkreuzhoz közelebb kerüljenek a térségben közlekedő villamosvonalak is. Ez utóbbi projektnek a teljes átépítés végére, 2019-re kellene megvalósulnia. Ugyancsak terítéken van a 62-es villamos végállomásának áthelyezése Mahlsdorfban, hogy közelebb legyenek a villamosok az S-Bahn megállójához. Ezen kívül pedig terítéken van a közúttal közös szakaszon vezető villamospálya kétvágányúsítása is. A projektre 5,3 millió eurót szánnak.
Ugyancsak bővítenék keleten a hálózatot: az adlershofi villamosvonalat továbbvezetnék a schöneweidei állomáshoz – itt a villamos helye már megvan, egyelőre azonban nem épültek meg a vágányok, idővel azonban ez is megvalósulhat, igazodva a már korábban meghirdetett tervekhez.
Az adlershofi villamosvonalat továbbépítenék a területfejlesztésekhez igazodva – a végpont a schöneweidei állomás lesz. A villamosvágányok helye ki van szabályozva, csak építkezni kell majd
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Geisel állást foglalt a Deutsche Bahn tervei kapcsán is, ami a városból kivezető Dresdner Bahn fejlesztését érinti: ismeretes, hogy itt a távolsági vágányok visszaépítésével együtt Lichtenrade alatt zajvédelmi okokból alagutat építene – ám ehhez a várostól is várnak anyagi támogatást. Ám Geisel kijelentette: valószínűtlennek tartja ezt a megoldást, már csak azért sem, mert az alagútépítés miatt a környéken jelentősen megnövekedne a teherautók forgalma és az építkezés miatt nagyjából négy évig nem közlekedne az S-Bahn sem. Ráadásul sokkal drágább ez a megoldás, mintha a zajvédő falak kialakítása. Igaz, az is valószínű, hogy 2023 előtt nem épül meg a schönefeldi új reptérre vezető útvonalat jelentősen lerövidítő vasúti kapcsolat.
Halász Péter