2015. 01. 16.

Sylt: mi lesz a tehervonattal?

Észak-Németországban Sylt szigetének rendkívül speciális helyzete van: szárazföldön megközelíthető ugyan, ám csak vasúttal. Viszont a tehervonatokat üzemeltető CFL Cargo megszüntetné a kapcsolatot – vajon mi lesz így a sylti kereskedőkkel?




Látszólag teljesen szokványos lépésre szánta el magát a luxemburgi vasút németországi leánycége, a CFL Cargo. A társaság megszüntetné a Niebüll és Westerland (Sylt) közötti tehervonatait. Ám a helyzet közel sem ilyen egyszerű: ezek a tehervonatok gondoskodnak Sylt szigetének ellátásról is: üzemanyagokat, fűtőolajat és építőanyagokat, de élelmiszereket is szállítanak ezek a járatok. Viszont közel sem olyan könnyű ezeket az anyagokat egyéb módon bejuttatni a szigetre.
Ugyanis a közúti kapcsolatot a DB AG SyltShuttle nevű járatai biztosítják, amiken szintén szállítanak teherautókat, ám csak korlátozott számban. Ráadásul a veszélyes rakományokat – többek között az üzemanyagokat és a fűtőolajat is – csak korlátozottan veszi fel a járataira a DB AG: ilyen áruval rakott autóból csak egy lehet egy „autópálya-pótló vonaton”, amelyek a Hindenburgdammon keresztül kötik össze a szigetet a szárazfölddel és ez a tény önmagában is rendkívül érdekes vasúti forgalmat kínál, ahogy erről a szomszédblog már beszámolt korábban.
Sajnos azonban az sem árt tudni, hogy a CFL Cargo tehervonata esetében vasútra először az indulási állomáson, Niebüllben az áruk, oda közúton viszik. Ám sok sylti kereskedő, megrendelő szerint ennek oka, hogy csak Niebüllből indul majd a vonat, ide eljuttatni a küldeményeket vasúton nagyon körülményes. Ennek ellenére szeretnék a syltiek, ha megmaradna a járat: ha a SlytShuttle-vonatokkal kellene szállítani mindent, akkor az komoly áremelkedést és sokszor akár ellátási nehézségeket is hozhat. Ráadásul a teherautók forgalma még jobban terhelné a sziget útjait, így semmiképpen sem szeretnék, ha megszűnne a tehervonati kapcsolat.
A CFL Cargo viszont azt mondja: az elmúlt időszakban sokan pártoltak el a vonatközlekedéstől, egyre kevesebben rendelik meg a vasúti szállítást. A két fél között azonban lassan körvonalazódik a lehetséges megoldás: a járatot meghosszabbítanák egészen a Hamburghoz jóval közelebb eső Neumünsterig – éppúgy, mint ahogy az régen volt, amikor még az egykor NVAG, a Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG működése idején volt. Az NVAG azonban 2003-ban csődbe ment, a vasútüzemet a NEG vette át, amely később a CFL Cargo érdekeltségébe került át.

Írásunk kis képe 2007-ben készült Westerlandon a CFL Cargo egyik tehervonatáról.
fotó: Nahne Johannsen, forrás: rail.lu

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.