2015. 01. 20.

James Bond is a 103-asra szavaz

Érdekes szóbeszéd ütötte fel a fejét a vasútbarátok körében: a Deutsche Bundesbahn egykori gördülő legendája, a 103-as sorozatú mozdonyok egyike filmszerepet kap: a legújabb James Bond-filmben látványosan semmisítik majd meg a mozdonyt a hírek szerint.



Meglehetősen látványos véget érhet a DB AG 103 235-8-as pályaszámú mozdonyának karrierje: a készülő új James Bond-filmben szerepelhet a jármű. Az ausztriai Sölden környékén készülő film miatt a jármű az ÖBB-szabványok szerinti fényezést kap majd a szóbeszéd szerint és ilyen formán tervezik majd megsemmisíteni a járművet. A mozdony ugyanis az egyik jelenetben a vonatával egy éppen leszakadó kötélpálya-kabinnal ütközik össze, kisiklik és egy trafóházba csapódva felrobban majd.

A 103 235-ös a Rudolf Steiner emlékére összeállított különvonat élén halad át Wien Penzing állomáson 2011. február 28-án
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az 1973. november 28-án állományba vett 103 235-8 pályaszámú mozdonyt a Henschel kasseli gyárában építették 31782-es gyári számon, a villamosberendezéseket a BBC szállította. A mozdony a sorozat hivatalos „nyugdíjazása” után is szolgálatban maradt: legutóbb a DB AG „modern nosztalgiavonatának” üzemeltetésével foglalkozó Profitcenter Rheingold gépe volt a 113-as és a 184-es számú 103-assal együtt.  A Profitcenter Rheingold felszámolásával a DB Fernverkehr gondozza tovább a 103-asokat, azok honállomása – papíron – München lett, de továbbra is a Rheingold-vonatok továbbítása az egyik feladatuk. Miközben a 103 113-as 2013 elején főjavítást kapott, addig a 184-es egyelőre vár erre. A 235-ös számú gép viszont egyelőre még aktív, igaz, főjavítása esedékes, legutóbbi fővizsgája 2007. február 28-án volt Dessauban és lassan letelik a nyolc éves ciklusideje. Viszont a jármű rossz állapota miatt egyáltalán nem biztos, hogy újabb fővizsgát kap majd – alkatrészeit a többi 103-as üzemben tartásához használják majd fel jó eséllyel. Mindennek viszont ellentmond az, hogy a gép nemrégiben – 2015. január 15-ével – fővizsga-hosszabbítást kapott, ez egy évvel tolja ki a jármű üzemeltethetőségét. Igaz, valamit kellett kezdeni a mozdonnyal amúgy is, mert decemberben a perdülésvédelem hibája miatt várt javításra.
Hogy pontosan mikor kerül sor a vasúti jelenet forgatására és abban valóban szerepel-e majd a 103 235-ös, egyelőre nem tudni. A forgatásnak helyszínt adó Sölden honlapján egyelőre az aktuális helyszínek között nem szerepel semmilyen vasúti helyszín – a település pedig legkönnyebben az ötztali vasútállomástól közelíthető meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.