2014. 12. 31.
Jöhetnek a Schlierenek
Eredményt hirdetett a MÁV-START a használt vasúti személykocsikra kiírt tenderében. Nem titok: az ÖBB szállíthat összesen ötvenöt személykocsit.
Bécs, 2014
Év végén szokásos összefoglalóink sorában immár hagyományos elem a bécsi nézőpontú visszatekintés. Az osztrák főváros közösségi közlekedése 2014 zárultával is mozgalmas évet tudhat maga után. Kezdődő búcsú a gázmotoros buszoktól, hibridbusz a belvárosban, metróépítés, költöző éjszakai vonatok, és persze teljes üzem az új főpályaudvaron. Lássuk, mi mindent történt idén Bécsben, illetve Ausztriában!
2014. 12. 30.
Negyven éves a „hannoveri villamos”
Negyven évvel ezelőtt állt szolgálatba az első sorozatban készült TW 6000-es sorozatú villamos Hannoverben. A nyugat-német városnak épített járművek története azonban Budapesthez is kötődik, hiszen több mint tíz éve a magyar fővárosban is szállítják az utasokat ezek a járművek.
Indul a CAF-felújítás
Megjelent a közbeszerzés a MÁV-START spanyol gyártmányú kocsijainak felújítására vonatkozóan. Egészen pontosan csak egy apró részletről van szó ezúttal: az ülésszövetek beszerzése van napirenden, ám ez jelzi, hogy lassan csak beindul a felújítási program a húsz éves kocsik esetében.
2014. 12. 29.
Drágít az SBB, beintenek a bérlők
Komolyan megemeli az üzlethelyiségek bérleti díjait az SBB a zürichi főpályaudvaron. Sok esetben ez hosszú évek óta jelen lévő üzletek és tulajdonosainak távozását is jelenti a forgalmas csomópont esetében.
A menetrendkönyv nem eladó
A MÁV-START oldalán megjelent tájékoztatás szerint 2015. január 1-jétől nem árulhatnak többek között vasúti menetrendkönyvet sem az online pénztárgépekre vonatkozó szabályok miatt.
2014. 12. 25.
Ganz motorvonatok a világ túlsó felén
Budapesttől Wellington, Új-Zéland fővárosa 18000 kilométernyire van légi úton, ám még a világ ezen tőlünk távoli szegletében is találkozhatunk magyar gyártmányú vasúti járművekkel. Különleges karácsonyi ajándék gyanánt örömmel nyújtjuk át az olvasónktól kapott képsort, természetesen megemlékezve a különleges üzlet létrejöttének körülményeiről is.
2014. 12. 24.
Karácsonyi üdvözlet
A RegionalBahn csapata ezúton kíván minden kedves olvasójának és mindenkinek, aki bármiképpen segítette munkánkat a 2014-es esztendőben
békés, áldott karácsonyt!
Ezen felül pedig ne feledkezzünk meg arról sem, hogy szenteste napján és karácsonykor is mennyien segítik a közlekedésünket, azt, hogy eljuthassunk családunkhoz, barátainkhoz. Külön köszönet illeti a közlekedésben ilyenkor is fáradhatatlanul dolgozó járművezetőket, szerelőket, mozdonyvezetőket, vonatkísérőket, forgalmi szolgálattevőket, menetirányítókat és mindenkit, aki mozgásban tartja ilyenkor is a várost, az országot. Nekik is kellemes ünneplést és a szolgálat végén jó pihenést, áldott karácsonyt kívánunk!
a RegionalBahn csapata
Karácsonyi jókívánságainkat Magyarics Zoltán 2010. december 4-én készült képével toldjuk meg, amelyen egy csatolt 4020-as szerelvény porol az akkor még baljáratú bécsi Verbindungsbahnon Hütteldorf felé, mint az S2-es viszonylat egyik szerelvénye. A felvétel a Hietzinger Hauptstraße átjárójánál készült, amely egyike a város területén még meglévő kevés szintbeni közút-vasút kereszteződésnek és pont a forgalom nagysága miatt időről időre komoly vitatéma a vasút és a helybeli lakók, közlekedők között
2014. 12. 23.
Használt osztrák, új cseh – az ÖBB-től vesz kocsikat a ČD
A hírek szerint félszáz személykocsit vásárol a České Dráhy az ÖBB-től. Az osztrák vasúttársaság nemrégiben ötven, távolsági forgalomra alkalmas személykocsit kínált eladásra és a cseh állami cég a privát RegioJet elől happolta el a járműveket. Akár Budapestre is jöhetnek majd a régi-új járművek.
Készül az első svájci Twindexx
Már majdnem készen van, kívülről szinte a végleges a megjelenése az SBB első új, emeletes motorvonatának. A Bombardiertől rendelt Twindexx Express szerelvények azonban már most késnek – három évet.
2014. 12. 22.
Százlábú vágányzár – újratöltve
A 2014 tavaszi után 2015 elején ismét jön az újabb vágányzár a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő Százlábú híd felújítása, illetve tulajdonképpen teljes cseréje miatt. Ezúttal is a nagykátai vonalról bejáró utasok húzzák a rövidebbet, utastájékoztatási szempontból legalábbis biztosan.
München tömegközlekedése: az országban a legjobb
A teljes országra kiterjedő kutatás eredményeként jutott a címben foglalt megállapításra Simon-Kucher & Partners nevű tanácsadó cég a stuttgarti egyetem és az ADAC megbízásából készült tanulmányában.
2014. 12. 21.
Utolsó Advent: kusettel Bécsbe
Advent utolsó szombatján is komoly inváziónak lehettünk szemtanúi Bécsben, gyors fejszámolással nagyjából 3000 ülőhelyet kínáltak a vasútvállalatok Budapest és az osztrák főváros között a reggeli órákban. Árpád ezúttal nem volt, a napi atomvillanásról most a MÁV-START gondoskodott: az Advent EC szerelvényében három 59-80 középszámú fekvőhelyes kocsi futott. A rend kedvéért ezúttal is megörökítettük a ritka vendégeket a penzingi „szpotterdombon”.
2014. 12. 20.
Újabb szakaszába érkezett London Bridge állomás felújítása
2014. 12. 19.
Metró keletre – metró nyugatra?
Az egyre jobban fejlődő berlini közlekedési csomópont, az évek óta átépítés alatt álló Ostkreuz lehet, hogy metrókapcsolatot kap valamikor a jövőben. Legalábbis a hírek erről szólnak. Vajon lesz-e a tervből valami és ha igen, mikor? És vajon nyugat felé bővülhet-e a berlini U1-es metróvonal?
2014. 12. 18.
Búcsúzik a büfévillamos
Egy igazi kuriózummal lesz szegényebb hamarosan a Rajna-Ruhr-vidék. A düsseldorfi Rheinbahnon hosszú évtizedek óta működik a büfészolgáltatás a távolsági vonalakon. Ám most úgy tűnik, hogy búcsúzik ez a lehetőség. Talán csak átmenetileg?
2014. 12. 17.
Viszlát, Tisza! Helló, Hortobágy!
Az új vasúti menetrend nem csak új vonatokat hozott, hanem régiek is eltűntek a menetrendből. A Kelet-Magyarország felé utazóknak ma már inkább csak szimbolikus jelentőségű, de hatvanöt év után megszűnt az utolsó, Záhonynál kilépő moszkvai vonat. Elment a Tisza. De jött helyette a „keleti nyitással” éppen ellenkező, ugyancsak komoly múltra visszatekintő Debrecen–Bécs járat, új nevén a Hortobágy EC. Sipos Milán Gergely beszámolója.
Nem kell hordani az egyenruhát
Megszűnik az egyenruha viselésének kötelezettsége a Deutsche Bahnnál. A mozdonyvezetőknek ezentúl nem kell feltétlenül a vasúttársaság által biztosított ruházatot viselni – takarékossági okok miatt.
2014. 12. 16.
Felrobbantották a jegyautomatát
Ismeretlen elkövetők felrobbantották a jegyautomatát a berlini S-Bahn-hálózat egyik megállójában. A Berliner Außenringen fekvő Mühlenbeck-Mönchmühle megállóban az utasok most nem vehetnek emiatt menetjegyet, sőt, a helyszínelés idején a vonatok sem állnak meg.
2014. 12. 15.
Menetrendváltás a szomszédban
Míg idehaza a menetrendváltással érkező fejlesztések némelyike nagy valószínűséggel csak ideiglenes állapot lesz, Ausztriában sok-sok éves előkészítő munka és több évnyi építkezés gyümölcsei érettek be december 14-ével. Persze sokaknak ott is savanyú ez a gyümölcs: az újdonságok és fejlesztések mellett szűnt meg kihasználatlannak nyilvánított megállóhely, és sok távolsági vonat pályaudvart váltott Bécsben. Képes beszámolónk Bécsből – ezúttal adventi különvonvonatok nélkül, mivel azokról tegnap már beszámoltunk.
2014. 12. 14.
Adventi különvonatok, veterán újonccal
Ha Advent, akkor különvonatok Bécsbe - ez a képlet az elmúlt években már kőbe vésődött, ám idén még a tavalyi forgatagot is sikerült bizonyos értelemben felülmúlni. Advent második hétvégéjének különvonati programját ezúttal a MÁV-Nosztalgia dobta fel, méghozzá az Árpád-motorkocsi közlekedtetésével; az igazi csemegét Bécsben vasútfotósok hada várta, és mi is beálltunk az egyik fotósorba.
2014. 12. 13.
Viszlát, Südbahnhof!
Öt esztendővel ezelőtt, 2009. december 12-én este ment el az utolsó vonat a bécsi Südbahnhofról. A maradéka, az Ostbahnhof még három évet működött ideiglenes formájában. Ma már a környékről aligha mondaná meg bárki is, hogy ott valaha vonatok jártak. Megmutatjuk, mit láttunk öt éve a mostani csupa üveg irodaházak helyén!
2014. 12. 12.
Irány a reptér!
A december 14-én életbe lépő 2014-2015-ös vasúti menetrend Bécs környékén nem csak a Hauptbahnhof üzembe helyezését jelenti, hanem azt is, hogy hosszú évtizedek után a schwechati reptér is bekapcsolódik a távolsági vasúti közlekedésbe. Egyelőre csak ICE-járatok járnak majd ki a légikikötőhöz, de egy évvel később már számos Railjet-szerelvény végpontja is lehet. A budapesti vonatok betérésére azonban még várni kell.
Viszlát, HAFAS!
A december 13-ával búcsúzó 2013-2014-es menetrend bizonyos tekintetben egy korszak lezárultát is jelzi az utastájékoztatásban: a Deutsche Bahn AG a továbbiakban nem terjeszti, nem frissíti az offline, telepíthető menetrendi keresőjét. De nem ők az egyedüliek...
Menetrendváltás Münchenben is
Németországban a városi közlekedési hálózatokon is igazodnak a nagy vasúti menetrendváltásokhoz. A komoly változtatásokat mindig ehhez igazodva vezeti be a városi közlekedés is, így Münchenben is december 14-étől lesz érvényes az új menetrend. Nézzük, mik a fontosabb változások a példás bajor főváros ugyancsak példás tömegközlekedésében.
Gyalogoshíd kilátással
Új gyalogoshidat építenének Münchenben a főpályaudvar előtti vasúti pálya fölé. Az Arnulfparkhoz vezető híd azonban drága és hosszadalmas építkezést vetít előre. Nemhiába: több mint harminc vágányt kell áthidalni. De ha elkészül, a vasútbarátoknak kitűnő kilátója lehet.
2014. 12. 11.
VII. Vasútmodell Kiállítás Debrecenben
A Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület késő ősszel is tartotta meg hetedik alkalommal a nagy vasútmodell kiállítását Debrecenben. A jó sajtónak köszönhető, hogy több mint ezerkétszáz látogatója volt a kiállításnak, annak ellenére, hogy a „város” rászervezett egy hasonló, gyermekek számára igen érdekes kiállítást a belvárosban – igaz, ez utóbbit elég borsos áron.
Villamos a főpályaudvarnál!
2014. 12. 10.
A vasútgyilkos újra támad, avagy kis magyar vasúti takarékoskodás
Úgy tűnik, a vasúti közlekedésben ha megtakarításról van szó, akkor csak egy megoldást látnak egyes szakemberek és a döntéshozók. A hírek szerint most is erre készülhetnek az utasok, akik mindig a rövidebbet húzzák. Körülbelül a távolsági vonatok négy százalékát kihúzzák a menetrendből, de a regionális forgalmat bonyolító személyvonatok és a mellékvonalak sem maradnak ki a „jóból” – és igen, a „mindentújranyitunk” után ismét a kertek alatt lopakodik a vonalbezárás. Az ötlettelenség örök?
Megszűnik a büfé
Csökkenti a fedélzeti szolgáltatások skáláját a DB Regio. Schleswig-Holstein tartományban az év végén ugyanis megszűnik a fedélzeti büfészolgáltatás a regionális vonatokon. Nem érte meg a büféztetés.
2014. 12. 09.
Visszatápláló csuklósbuszok
Huszonhárom új csuklós autóbuszt állít forgalomba a következő évben a müncheni MVG. A járművek közül tíz a fékezéskor keletkező energiát is fel tudja használni a mozgáshoz.
Sosem látott fejlesztések
Az ÖBB pályafelújítási és fejlesztési programja után a DB AG is komoly kampányt indít a vasúti infrastruktúra fejlesztése és felújítása érdekében. Csak 2015-ben 5,3 milliárd eurót, a 2019-ig terjedő időszakban pedig összesen 28 milliárd eurót költenek a meglévő vasúti hálózat modernizálására.
2014. 12. 08.
Takarékos vezérek
Az SBB tíz év múlva már csak tisztán megújuló forrásokból érkező villamos energiát használ majd a tervek szerint. A járművezetőket pedig takarékosabb vezetésre, hatékonyabb energiafelhasználásra ösztönzik.
2014. 12. 06.
Letűnt idők kocsibelsői
Bő tíz év megszépíti az emlékeket, ez már biztos. Ma néhány archív felvétellel jelentkezünk, amelyek bizonyos tekintetben még a mai nap is aktuálisak, mégis a letűnt korokat jelzik. Ezúttal két olyan személykocsiba ülünk fel, amelyek tulajdonképpen a mai napig várják az utasokat – és mégis mennyi minden változott már azóta!
2014. 12. 05.
Jön az ingyen wifi
Pontosabb, jobb minőségű szolgáltatást ígért a DB AG első embere, Rüdiger Grube a minap. Ezen felül pedig felveszik a versenyt a különböző európai vasutakkal: jön az ingyen wifi a DB távolsági járatain.
2014. 12. 04.
Indul a felújítás – első az étterem
Elkezdődött Berlinben a Zoologischer Garten állomás épületének felújítása. A jellegzetes csarnok és a Stadtbahn alatti területet elfoglaló létesítmény átalakítása 2017-ig tart majd és az első lépés a legendás vendéglő felújítása, amely a 2006-os bezárása óta csak pusztul és hiányzik a berlinieknek.
2014. 12. 03.
Vezérhiány az SBB-nél
Komoly mozdonyvezető-hiánnyal nem csak a német vasút, hanem a svájci is küzd. A napi szolgálatból egyes helyeken legalább ötven vezér hiányzik, így csak feszesen van meg a személyzet létszáma, ha egyáltalán. Az ok állítólag az, hogy nem becsülik a mozdonyvezetőket és a munkájukat.
2014. 12. 02.
Jégpáncél alatt Közép-Európa
Nem indult jól a december sem Magyarországon, sem pedig Európa középső részén. Komoly gondok vannak a cseheknél a városi és a vasúti közlekedéssel, de Magyarországon sem rózsás a helyzet.
Búcsú a Pragotrontól
Lezárult egy nem éppen jelentéktelen korszak a debreceni Nagyállomás történetében. Az utastájékoztató rendszer korszerűsítése jegyében november 29-én délelőtt leszerelték a pénztárcsarnokban az ország talán utolsó csehszlovák gyártmányú lapozós összesítőtábláját.
2014. 12. 01.
A Bombardier gyártja Bécs új villamosait
A Wiener Linien közlése szerint lezárult a villamosbeszerzésre kiírt tender. Az eredmény pedig meglepő az eddig jobbára a Siemens termékeit preferáló vállalatnál: 2018-tól jöhetnek a Bombardier Flexity villamosok az osztrák fővárosba.
Kisvasúti menetrendváltás
Svájc keskeny nyomtávolságú vasútvonalaira mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy a magyar „kisvasút” kategóriájába tartoznak. A legtöbb vonal nem csak hosszával vagy éppen sűrűségével, hanem a sebességével és az üzemvitelével is a „nagyvasúti” rendszer része lehet így vagy úgy. Ezeken a vonalakon is új menetrend lép életbe, a legnagyobbakat megnéztük, hogyan is változik a kínálat december 14-étől, a 2014-2015-ös menetrendi évadban.
2014. 11. 29.
Búcsú Schönefeldtől
A közeljövőben eltűnhet a német vasúttörténet egy jelentős darabja. Bár stílusa nem teszi egyedivé az épületet és az állomást, története, forgalma a mai napig kiemeli a számos másik vasútállomás közül. A hangzatos Flughafen Berlin-Schönefeld nevet viselő létesítmény már ma is csak árnyéka egykori önmagának, de talán hamarosan csak egy S-Bahn-megálló lesz a sok között.
Villamosok ütköztek Karlsruhéban
A „fekete péntek” igazán feketére sikerült a németországi villamosközlekedésben. A düsseldorfi Stadtbahn-baleset mellett Karlsruhéban is történt rendkívüli esemény: két villamos ütközött össze, az eredmény tizenkét sérült.
Stadtbahn-siklás Düsseldorfban
Kisiklott a Rheinbahn egyik Stadtbahn-szerelvénye Düsseldorfban. Az egyetemi campus közelében történt balesetnek tíz sérültje van, közülük egy súlyos. A közlekedés az oldalukra borult kocsik mentése és a pálya helyreállítása után, alighanem csak december első napjaiban indulhat újra.
2014. 11. 28.
Jövőkép a MÁV-START-nál – Interjú Csépke Andrással
Sorozatgyártásba kerülhet az IC+-kocsi, de hogyan, milyen feltételek mellett? És vajon mit tervez a MÁV-START a „poznańi heringesekkel”? Sokszor és sokat beszéltünk már a MÁV-START személykocsikat érintő jövőképéről, ezúttal pedig bepillantunk a kulisszák mögé is.
Véget érhet a keleti parti kálvária: a Virgin és a Stagecoach viszi az East Coastot
A brit vasúti szemályszállítási koncessziók egyik problémás darabja már egy évtizede a Londont Skóciával összeköt keleti parti fővonal, az East Coast Main Line. Ezúttal úgy tűnik, véget érhet az elmúlt évek bizonytalansága: a Stagecoach és a Virgin közös vállalata nyolc évre nyerte meg a távolsági vonatok közlekedtetésének jogát. Az új üzemeltető komoly befektetéseket ígért a nyolc éves szerződés mellé – ezúttal nem csak új szolgáltatások és szerelvények képében, hanem pályás beruházások formájában is.
2014. 11. 27.
Menetrendváltás Svájcban
Svájcban is életbe lép majd decemberben az új menetrend. A helvéteknél a változások java része inkább a gördülőállományt érinti, komolyabb átszervezésre csak később, a Gotthard-bázisalagút átadása után kell számítani.
Tíz éves a Ströck karácsonyi villamosa
Immáron tíz éve, hogy Advent idején a bécsi síneket koptatja a Ströck pékség-hálózat által szponzorált jótékonysági villamos.
2014. 11. 26.
Lezárják az alagutat, javítják a körvasutat – vágányzári előrejelzés Berlinből
Hosszú hónapokra kénytelenek lesznek nélkülözni az utasok a német fővárosban a forgalmas észak-déli gyorsvasúti alagutat a jövő év elején: a síneket és az alépítményt újítja fel a DB AG. Nem lesz könnyű feladat és alaposan át kell szervezni a gyorsvasúti hálózatot is.
2014. 11. 25.
Helyijárati jegyek mobilon
Adventi dupla Railjet Bécsbe
Advent idején komoly mértékben növekszik a Bécsbe látogatók száma. Éppen ezért az ÖBB-vel együttműködve a MÁV-START is bővíti a kínálatot a két főváros között: indul az Advent EC és lesz dupla Railjet is.
Megújított gyorsvonat
A decemberi menetrendváltástól új vonatnemet vezet be a cseh vasút: a ČD-nél az Rx jelzésű járatok a garantált és magas(abb) komfortfokozatot és sebességet kínálják majd az utasoknak. A versenyhelyzet szülte a fejlesztési kényszert?
2014. 11. 24.
Mauerfall in Klausenburg
Negyed százada, 1989 november 9-én, omlott le a berlini fal, amelyet a német fővárosban számos rendezvénnyel ünnepeltek meg: a Lichtgrenze látványosságai mellett a közlekedésbarátok is készültek. Ám nem csak ott, hanem a volt (kelet-)berlini villamosok új otthonában is megemlékeztek a jelentős eseményről.