2014. 12. 15.

Menetrendváltás a szomszédban

Míg idehaza a menetrendváltással érkező fejlesztések némelyike nagy valószínűséggel csak ideiglenes állapot lesz, Ausztriában sok-sok éves előkészítő munka és több évnyi építkezés gyümölcsei érettek be december 14-ével. Persze sokaknak ott is savanyú ez a gyümölcs: az újdonságok és fejlesztések mellett szűnt meg kihasználatlannak nyilvánított megállóhely, és sok távolsági vonat pályaudvart váltott Bécsben. Képes beszámolónk Bécsből – ezúttal adventi különvonvonatok nélkül, mivel azokról tegnap már beszámoltunk.



December 13-án, szombaton, a 2013-2014-es vasúti menetrend utolsó napján több stabil elem is búcsúzott Bécs vágányaitól. A Westbahnhofon megszűnt az autórakodás és tizenhat év után elment az utolsó ICE is a Mariahilfer Straße tőszomszédságában álló pályaudvarról. A történeti adatok kedvéért: 1998-tól a 2009-2010-es menetrend végéig ICE 1-esek jártak Hamburg-Altona és Wien Westbahnhof között, miközben a hatalmat szépen lassan átvették a lassabb, ám billenőszekrényes üzemre is alkalmas ICE T motorvonatok. Szombat este 16 év után az DB AG utolsó ICE-szerelvénye érkezett a bécsi Nyugatiba.
Utazásunkat azonban nem a Westbahnhofon, hanem Bécs délkeleti részén kezdjük: a 2013-2014-es menetrend végével megszűnt ugyanis a Duna bal partján fekvő megálló, Lobau. A közeli családi házas övezetet kiszolgáló vasúti megállóhely forgalma elenyésző volt, igaz, csak óránként egyszer állt meg itt az S80-as viszonylat, ami a Hauptbahnhof (korábban pedig a Südbahnhof) felé biztosított közlekedési lehetőséget – és persze néhány marcheggi személyvonat egészítette ki a soványka kínálatot. A helyiek sűrűbb járatkövetéssel, gyorsabb közlekedéssel fenntarthatónak látták volna a megálló üzemét, így tiltakoztak is – bár ez szintén a „tyúk vagy a tojás” esete, hiszen ha valóban használták volna az utasok a megállót, talán az ÖBB is megpróbál sűríteni, viszont mivel nem volt megfelelő a menetrendi kínálat, nyilván kevesen használták a vasúti közlekedést. Tegyük hozzá: a környéket kiszolgáló két autóbuszvonal meglehetősen jó kapcsolatot biztosít az U2-es metró felé, amivel gyorsan elérhető a belváros.

Csendes megálló a Duna partján – Lobau kikerült a menetrendből 2014. december 13-án; a feljárókat másnap már be is deszkázták
(fotó: Óvári Péter)

A marcheggi R 2574-es számú személyre felszálló utasok java része a megálló bezárása ellen tiltakozó helybeli volt – a vasútbarátok pedig már az állomás névtábláját is „megmentették”
(fotó: Óvári Péter)

A még eredeti fényezésű (szürkésfehér helyett vajszínű alapfényezéssel bíró), de már új ÖBB-logós 5047 010-es indul Marchegg felé a lobaui megállóból. Itt még baljáratú a vasúti pálya
(fotó: Halász Péter)

Az ÖBB a megálló bezárását hirdeti, a helyiek pedig az ez ellen való tiltakozásra szólítanak fel hirdetményükön
(fotó: Halász Péter)

A kissé kacifántosan megközelíthető megállóhoz vezető úton ilyen, a Wiener Linien mintájára készült hirdetményeket tettek ki a helyiek a vonatindulásról. Igaz, nincs rajta minden irány
(fotó: Halász Péter)

A megállóhoz vezető úton maga az ÖBB sem vitte túlzásba a naprakész utastájékoztatást. Az útbaigazító táblák az öt (két) éve bezárt Südbahnhof felé közlekedő vonatokhoz irányítanak...
(fotó: Óvári Péter)

Most pedig irány a Westbahnhof, a mostani menetrendváltás nagy vesztese! Itt vasárnaptól megszűnt az autórakodás és elköltöztek az ICE-járatok; sőt, a következő menetrendváltás is komoly változásokat hoz: a távolsági közlekedés teljes átszervezésével az ÖBB szinte az összes távolsági vonatot a Hauptbahnhofra összpontosítja majd. Tény, hogy a távolsági utasoknak az átszállási kapcsolatok és csökkenő menetidők miatt ez előnyös, és a vasút számára is vannak üzemviteli előnyei a váltásnak. A nemrégiben felújított Westbahnhofon viszont jelentős kapacitások szabadulnak fel – melyeket az ígéretek szerint a regionális közlekedés fejlesztésére fordítja majd az ÖBB.

Ez a kép már a múlté: a Wien Westbahnhofról Dortmund Hauptbahnhofra tartó ICE 26-os robog át Penzingen a régi menetrend utolsó napján
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utolsó önálló moszkvai gyors. A D 100-as és a D 101-es az új menetrendben már Bécs–Bohumín kocsicsoporttal kiegészülve közlekedik
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utolsó, a Westbahnhofról induló ICE, az ICE 20-as számú, Frankfurt am Mainba tartó járat készülődik az induláshoz
(fotó: Halász Péter)

A német motorvonat illusztris társaságba keveredett: a MÁV-START mentesítő járata, az EC 15067-es „Advent” egyben a másnap induló Hortobágy EC „premier előtti vetítése” is volt: a debreceni járat kocsijait Budapestig ez a vonat vitte el
(fotó: Halász Péter)

Az utolsó nemzetközi autószállító vonat, az EN 490-es számú Hans Albers rakodását végzik éppen. Az autószállító kocsik forgalma ilyenkor meglehetősen csekély, nyaranta azonban Ausztriában még viszonylag sokan veszik igénybe ezt a szolgáltatást. Másnaptól, az új menetrend érvénybe lépésétől a Hauptbahnhof melleti terminálon lesz ilyen lehetőség
(fotók: Halász Péter)

Vonat a vonatban: a DB AG deklasszált, ám így is kényelmes utazást kínáló Avmz111-ese Bécs és Passau, valamint Nürnberg és Hamburg között várja az utasokat. Utóbbi szakaszon mindenféle elszámolási ok miatt ez a kocsi a rendszerben mint D 60490-es számú vonat szerepel – a vonat többi része pedig mint globáldíjas EN 490-es. Utóljára járt a Westbahnhofon ilyen kocsi
(fotó: Magyarics Zoltán)

Idejét múlt iránytábla
(fotó: Magyarics Zoltán)

A menetrendi hirdetményeket más kora este kicserélték a Westbahnhofon, pedig még bőven volt vonat a régi kínálatból is...
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utolsó önálló Wiener Walzer EN is befutott Budapestről. Az új menetrend szerint a Kálmán Imre EN-al együtt közlekednek majd Budapest és Salzburg között, bécsi ülőhelyes stokkja viszont nem lesz a Bécsen immár irányváltás nélkül áthaladó vonatnak
(fotó: Magyarics Zoltán)

A még önálló Wiener Walzert a GYSEV színeit viselő bér-Taurus vitte tovább Bécsből
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utolsó, érkező autószállító járat a Bregenzből érkező IC 961-es volt; a járat autószállító kocsijairól legördülő járművekkel zárult egy érdekes korszak a Westbahnhof életéből
(fotó: Magyarics Zoltán)

A legeslegutolsó, Westbahnhofon rakodó autószállító járat pedig a Wien Westbahnhofról Bregenz felé tartó EN 246-os volt
(fotó: Magyarics Zoltán)

Egy korszak lezárult, vége az autórakodásnak – a rámpa dolgozói is érezték a pillanat súlyát és látványosan köszöntek el egymástól, illetve az autórakodótól
(fotó: Magyarics Zoltán)

...és végül: az utolsó érkező ICE-szerelvény, az ICE 226-os volt Frankfurt am Main felől
(fotó: Magyarics Zoltán)



Mozgóképen is búcsúzik az utolsó ICE és az autószállítás a Westbahnhoftól

Az életbe lépő új menetrend sok újdonságot hozott: az ICE-szerelvények már a Hauptbahnhofon át a schwechati reptérre járnak; a csehek Railjet-vonatai már nem EC-ként, hanem igazi Railjetként járnak Prága és Graz között. De Magyarország is jól járt: régi-új EuroCity-vonatok egészítik ki a két órás Railjet-ütemet Budapest és Bécs között. A Hortobágy EC Debrecenből; az Avala pedig Belgrádból érkezik Bécsbe - bár ez utóbbi állandó késései miatt nem éppen a legmegbízhatóbb járatok elit klubjának tagja lesz majd, ahogy a Dacia nemzetközi gyors sem az.

Az új menetrend egyik csemegéje: az ICE-járatokat az ÖBB meghosszabbította a schwechati reptérre, miután elkészült az új repülőtéri átkötés Klederingnél. A hajnali ködben éppen az első, a reptérről induló járat, az ICE 28-as robog át Mannswörth megállóhelyen, az ÖMV finomítója mellett, hogy nekifogjon hosszú utazásának Frankfurt am Main felé. A járat Linzig repülőjárat is egyben: az Austrian Airlines OS 3503 járatszámát is viseli, és a légitársaság csatlakozó járatként értékesít repülőjegyet a vonatra
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Linz Hauptbahnhof felől „csonkamenetben” érkező ICE 323-as gurul be a Hauptbahnhof 12. vágányára. Az egyben az OS 3502-es számot is viselő járat a repülőtérig közlekedik és megfelelő közlekedési szövetéségi (kiegészítő) jeggyel is igénybe lehet venni
(fotó: Halász Péter)

Az ICE 323-as (OS 3502-es) járat már a végállomáson, a schwechati reptér vasútállomásán. Az ÖBB sajtótájékoztatóján egy Railjet-vonat volt itt, de ezek menetrend szerinti forgalmára még egy évet kell várni
(fotó: Halász Péter)

A repülőtéri állomást az elmúlt évek során kibővítették, a peronokat meghosszabbították, hogy akár a dupla Railjet-szerelvény a maga impozáns, 420 méteres hosszával is elférjen. Meglehetősen furcsán hatnak így most a rövid ICE-k és a még rövidebb CAT- és Schnellbahn-szerelvények a peronok mellett
(fotó: Halász Péter)

Az állomási technológiát is át kellett szabni kissé: az eddig csak a CAT-vonatoknak fenntartott 3C-E peron mellé a regionális járatok is bejárnak ezentúl
(fotó: Halász Péter)

Az új menetrendben a ČD szerelvényei már nem EC-ként, hanem igazi Railjetként járnak Prága, Bécs és Graz között. A vonatokban azonban az ÖBB-sekhez képest kevesebb az 1. osztályú és a business ülőhely, több viszont a 2. osztályú hely és kerékpárt is visznek a kék-fehér jetik. A képen épp a Praha hlavní nádraží–Graz Hauptbahnhof viszonylatú RJ 71-es hagyja el a bécsi főpályaudvart. A rend szerint a vezérlőkocsi néz Prága felé – érdekes módon, előző nap még Bécs felé álló vezérlőkocsival közlekedtek az akkor még EuroCity-vonatok
(fotó: Óvári Péter)

Az egyik új, átlós EC-vonat, a 142-es számú Hortobágy óramű pontossággal gördül be a Hauptbahnhofra. A vonatot Debrecen és Bécs között a 470 007-es Teknő továbbította és a szerelvényt a PKP állítja ki. Itt ugyan nem volt gond, de az este Belgrád felől érkező 344-es számú Avala EC legalább fél órás csúszással jutott el Bécsbe annak ellenére, hogy alaposan terveztek tartalék menetidőt a menetrendbe
(fotó: Halász Péter)

A hetes Teknő maradt, a kocsisor változott a Hortobágy EC esetében: a Varsó és Bécs közötti EC 102-es és EC 103-as vonatok szerelvénye fordul egyet a bécsi tartózkodása idején Debrecenbe. A kanyar belefér: az EC 103-as 14:26-kor érkezik a Westbahnhofra, míg az EC 102-es 13:34-kor indul. Így legalább a szerelvény sem tétlenkedik. Említésere érdemes a PKP WARS üzemeltette étkezőkocsi, ami kifejezetten kiált azért, hogy az utas kipróbálja – különösen az index.hu magyar étkezőkocsikat meglehetősen lesújtó, ám alighanem realista véleménnyel illető beszámolója után
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utastájékoztatás a kocsik oldalán még nem az igazi, az „Á” és az „É” még gondokat okoz a lengyeleknek. Az „Ö” és az „Ü” a német nyelvterület miatt azonban már ismert volt a járművek számára
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az utastájékoztatásból a Hortobágy EC esetében kimaradt Budapest. Ennek oka lehet, hogy pár éve Ferencváros és Kelenföld nevéből elhagyták a „Budapest” előtagot. Lehet, hogy kár volt?
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Hauptbahnhof építése miatt felállított Bahnorama toronyból még december 31-ig lehet nézelődni – innen készült ez a kép is –, utána elbontják az évek óta működő építményt. Kár, a panoráma valóban pazar és nem csak a Hauptbahnhofot, hanem Bécset is kiválóan át lehet tekinteni innen. Az ÖBB ígérete szerint máshol majd felállítják újra a kilátót, ahol erre a vasút építkezései miatt szükség lehet
(fotó: Magyarics Zoltán)

A főpályaudvar pedig igazai Railjet-terminállá vált a menetrendváltással: a közeli matzleinsdorfi bázis miatt sok szerelvény fordul meg itt. Az egyelőre utolsóaz ÖBB rendelt még kilenc vonatot – Railjet, az 51-es garnitúra, avagy a „Railjet fifty-one” a Ski Austria-dizájnban mint RJ 759-es indul majd Graz felé
(fotó: Halász Péter)

A négyes ČD-Railjet pedig mint RJ 372-es tartott egy rövid pihenőt a Grazból Prágába vezető utazása során az esti órákban. A kép bal szélén látszik a már említett Bahnorama torony
(fotó: Halász Péter)


Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.