2014. 12. 17.

Viszlát, Tisza! Helló, Hortobágy!

Az új vasúti menetrend nem csak új vonatokat hozott, hanem régiek is eltűntek a menetrendből. A Kelet-Magyarország felé utazóknak ma már inkább csak szimbolikus jelentőségű, de hatvanöt év után megszűnt az utolsó, Záhonynál kilépő moszkvai vonat. Elment a Tisza. De jött helyette a „keleti nyitással” éppen ellenkező, ugyancsak komoly múltra visszatekintő Debrecen–Bécs járat, új nevén a Hortobágy EC. Sipos Milán Gergely beszámolója.


Szomorú híreket is hozott Magyarország keleti részére a menetrendváltás: kettévágták a Füzesabonyból Fehérgyarmatra közlekedő ingavonatokat Debrecenben. December 14-étől néhány év eltelte után ismételten csak Debrecen–Füzesabony és Debrecen–Fehérgyarmat vonatok közlekednek. Emellett 65 év után megszűnt a Tisza nemzetközi gyorsvonat, amelyet sokan csak „a birodalminak” emlegettek – igaz, ez már csak a „kisbirodalmi” volt, a „nagyok”, a Puskin és a Budapest már réges-régen kikoptak a menetrendből.

Pontosan érkezik Debrecenbe az utolsó, Moszkva–Budapest viszonylatú Tisza

Az utóbbi néhány évben IC-sedett Tisza egyre kevesebb utast szállított, ez pedig látszott a szerelvény méretén is: még a közelmúltban is találkozhattunk 6-8 kocsis szerelvénnyel, amiket a nyíregyházi Gigantok húztak; ám a régi fülkés kocsikat hamarosan váltották a halberstadtik. További változást jelentett a Gigant lecserélése a TRAXX-okra, végül a magyar részről eltűntek a „halbik”, amiknek a helyén egy ideig magyar klímás kocsik, utoljára cseh járművek szolgáltak. Így az utolsó napokra már csak két ČD-féle kocsira fogyott a belföldi rész, míg a nemzetközi kocsik sora két-három orosz és ukrán hálókocsi maradt – sovány hírmondója az egykori Tiszának.

A cseh kocsik digitális „iránytáblája” is hirdeti a Tiszát

Nem csak a vasútbarátok, a vasutasok is megörökítették az utolsó Tiszát

A szélvédő mögött tábla hirdeti: ez az utolsó Tisza

Ma már szinte elképzelhetetlen, pedig alig néhány éve még a belföldi stokk 6-8 kocsiból állt és hasonló mennyiségű orosz és ukrán (korábban pedig szovjet) hálókocsi járt a vonattal. Sőt, még a nagy profilú „batár” hálók is rendszeres vendégek voltak az 1990-es évek elejéig

Este kilenc, mindjárt jön az utolsó moszkvai Tisza

TRAXX helyett Teknő jutott az utolsó Tiszára. Érdekesség: a 470 007-es gépmenetben tért vissza Záhonyból, hogy az első Hortobágy EC-t egészen Bécsig vigye. A szélvédő mögött itt is felirat hirdeti: ez az utolsó Tisza

Indulás előtti pillanatok. Megismételhetetlen percek

A Tisza megszűnése után a 2014-2015-ös menetrendben a reggel induló 34-es vonatszámú Latorca InterCity visz közvetlen kocsikat Záhonyig, ahonnan tovább folytatják útjukat Kijevig – ellenkező irányban pedig a 33-as számot viseli a vonat. Ennek okán következtében az eddig Latorca-Kraszna IC néven délután közlekedő vonat a Bereg-Kraszna IC nevet kapta.
Egyik vonat jön, a másik megy... A moszkvai járat helyett ismét van közvetlen vasúti összeköttetés Debrecen és Bécs között – a mozdonyt a MÁV-START adja, a kocsikat lengyel vasút, így gazdaságosan tölti a szerelvény a bécsi, közel egy napos kényszerpihenőjét, hiszen a Varsó és Bécs közötti EC-páros kocsijai fordulnak egyet Debrecenbe és vissza.

A 470 007-es már újra Debrecenben, de már a Hortobágy EC élén várja az indulást Szabó József felvételén

Ahogy az utolsó Tiszát, úgy az első Hortobágy EC-t is sok vasútbarát várta, búcsúztatta, köszöntötte a cívis városban. Az sem tántorította vissza a rajongókat, hogy a Tisza bizony a késő esti órákban közlekedett, de az sem volt gond, hogy az első Hortobágy EC kora hajnalban indult Debrecenből.

szöveg: Sipos Milán Gergely (szerk.: Halász Péter)
képek: Sipos Gergely, Sipos Milán Gergely és Szabó József