A 2014 tavaszi után 2015 elején ismét jön az újabb vágányzár a Keleti pályaudvar bejárati vágányai felett átívelő Százlábú híd felújítása, illetve tulajdonképpen teljes cseréje miatt. Ezúttal is a nagykátai vonalról bejáró utasok húzzák a rövidebbet, utastájékoztatási szempontból legalábbis biztosan.
Azt már korábban is lehetett tudni, hogy a 2014 tavaszi vágányzár, ami miatt állítólag a Keleti pályaudvar pont a nagykátai vonatokat nem tudta fogadni , még megismétlődik majd, hiszen az északi hídszerkezet elkészült, a forgalmat átterelték, így indul a déli hídszerkezet bontása is.
A MÁV-START oldalán megjelent vágányzári menetrend szerint a reggeli, Nagykátáról Budapest-Keleti pályaudvarra tartó személyvonatok (3679, 3617, 3627, 3637) és a délutáni nagykátai gyorsított vonatok (3614, 3616, 3336, 3356, 3376) a Keleti pályaudvar helyett ismét Kelenföldre járnak majd, a Baross téri csomópontot elkerülve. Megjegyzendő: az utolsó három vonat amolyan meghirdetett szerelvénymenetként egészen Szolnokig közlekedik a menetrendváltás óta.
A változás összességében nem jelent különösen sok vonatot, legalábbis számszerűen. Ám érdemes nem elfelejteni: a 120a vonalról a reggeli négy vonat komoly terheléssel közlekedik, számos iskolást és munkába járó fizető utast kényszerítenek átszállásra Rákoson és Kőbánya felsőn – korábbi, tavaszi tapasztalataink szerint ugyanis nem sokan járnak ezekkel a vonatokkal Kőbánya felső és Kelenföld között.
Az utasok java része nem Kelenföldön, hanem Kőbánya felsőn szállt fel tavasszal a nagykátai vonatokra
A hatvani vonalon is változásokra kell számítani: a gödöllői vonatok állnak meg majd Gödöllő-Állami telepek megállóhelyen; míg a hatvani vonatok nem. Egyes vonatok helyett hétvégén pedig Isaszeg és Gödöllő között pótlóbusz is indul majd: a személyvonatok áthaladnak Gödöllő-Állami telepeken, oda busszal lehet majd eljutni hétvégéken délutánonként.
A hegyeshalmi vonal felől érkező és az oda tartó gyorsvonatok (Győr, Sopron és Szombathely célállomásokkal), valamint a bajai expresszvonatok pedig a Keleti pályaudvar helyett a Délit használják majd.
Bár megfelelő közlekedési alternatívának látszik az M4-es metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld között, sem itt; sem pedig a Kőbánya felső és a belváros között eljutási alternatívát jelentő 37-es villamos esetében nincs információnk arról, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal megegyeztek volna a vasúti jegyek és a bérletek elfogadásáról.
Bár megfelelő közlekedési alternatívának látszik az M4-es metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld között, sem itt; sem pedig a Kőbánya felső és a belváros között eljutási alternatívát jelentő 37-es villamos esetében nincs információnk arról, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal megegyeztek volna a vasúti jegyek és a bérletek elfogadásáról.
A tavaszi periódusban a MÁV-START a FLIRT-ek helyett csíkos ingákat és hagyományos „parasztingákat” járatott a hatvani és a nagykátai vonalon – most a FLIRT-ek eltűnéséről nincs hír, ám ez nem jelent semmit, hogy most nem kell ilyesmire számítani
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A vágányzári menetrend január első munkanapján, január 5-én lép életbe és két hónapig, március 6-áig marad így a vágányzári közlekedési rend a 120a vonalon; a többi változás egyelőre január 31-éig érvényes. Arról a MÁV-START oldalán semmilyen információt nem találtunk, hogy a tavaszi vágányzárakhoz hasonlóan változik-e többek között a vonatok szerelvényösszeállítása, például az akadálymentes motorvonatok helyett ismét ingavonatokra kell számítani az elővárosi forgalomban? Mindazonáltal szerkesztőségünk információi szerint legalább a Budapest és Gödöllő, illetve Hatvan közötti vonatok esetében ismét nélkülözni kell a vágányzár idejére az alacsonypadlós, klimatizált utasterű FLIRT-motorvonatokat – alighanem ez a sors vár a 120a vonal vonataira is. Az indok ismerős: ha a vonat a kiszigetelt felsővezetéki szakasz alatt áll meg a Keleti pályaudvar bejáratánál, akkor a központi ütköző-vonókészülékes járműveket nehezebb kiszabadítani az állomási tartalékmozdonnyal, mint a hagyományos ingavonatokat. Hogy „posta-inga” vagy „parasztinga” lesz-e valamelyik vonaton, az egyelőre még kérdéses.
Információink szerint a tavasszal, illetve kora nyáron még komolyabb korlátozásokra kell majd számítani a Keleti pályaudvar térségében. Az 1-es vonal menetrendje ide kattintva; 80-as vonal vágányzári hirdetménye ide kattintva; a 80a vonalé itt; a 120a vonalé pedig itt tanulmányozható a MÁV-START vágányzári oldalán. A MÁV-START honlapjára felkerült – egyébként a körülményekhez képest dicséretes – szűkszavú összefoglaló a címlapról e sorok megjelenésekor sem érhető el, ott a változásokra nem utal semmi.
A MÁV-START weboldalának kezdőlapja 2014. december 22-én 12:30-kor. Hír a vágányzárról semmi; az összefoglalót hiába is keressük. A menetrend eldugva, a vágányzári hírek menüpontban található. Ez a MÁV-csoport utastájékoztatása 2014 végén...
Csak összehasonlításképpen egy kép a berlini S-Bahn weboldaláról. A januárban induló, több hónapos vágányzár információit az utasok arcába beletolva, a főoldalról egy kattintással elérhetjük. Valamit rosszul tudnak a németek az utastájékoztatás fontosságáról...
A MÁV-csoport megint nem kapkodja el a sok utast érintő változások kommunikációját, bár mint tudjuk, a vonatkozó 271/2009-es számú Kormányrendelet és a MÁV-START Üzletszabályzatának idevágó pontjai (7. és 8. Címek) nem teszik túl magasra a lécet. A közelmúltban a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által központosított tájékoztatási rendszerben a menetrend és az utasok csak mérsékelten számítanak, mintegy szükséges rosszként. Az utasítások betű szerinti követésének jegyében a karácsony előtti napokra időzített kommunikáció – pontosabban a menetrend szó nélküli meghirdetése – miatt sokan csak a téli szünet után szembesülnek majd a változásokkal. Érdekes párhuzam, hogy a RegionalBahn a hivatalos információk alapján már késő ősszel hírt adhatott például a Berlin környékén 2015 elején esedékes változásokról és az egész éves komolyabb vágányzárakról brit földről is hasonlóan alapos kommunikációs kampányról beszélhetünk Watford Junction vagy éppen a London Bridge állomás átépítése kapcsán. A MÁV-csoportnál időnként van törekvés a javulásra, újabban viszont éppen visszafejlődik a szükségesnél láthatóan komolyabb politikai nyomás alatt működő cégcsoport kommunikációja. (Lásd még a gyorsvonati pótjegy bevezetésének ügyét és annak kommunikációját vagy éppen a szolnoki Tisza-híd cseréje miatt vágányzár kommunikációját.) Úgy tűnik, faék-egyszerűségű a rendezőelv: csak a kötelező körök legyenek meg, a törvényben előírt határidőben legyen meghirdetve a menetrend és semmi „saját kútfőből” jövő igyekezet. Emlékezetes az is, hogy a tavaszi vágányzári preiódusban is csak sokára, komoly utánajárás és nyomásgyakorlás után adta ki a MÁV-csoport a vágányzárral kapcsolatos információkat – azokat, amelyek a Százlábú híd felújítása kapcsán már régen rendelkezésre álltak szerkesztőségünkben. Sajnos elmúlt évek során a MÁV-START részéről tapasztalt korrekt és sokszor proaktív kommunikáció, illetve kommunikációs próbálkozások sora eltűnőben van a már említett központosítás miatt – erre utal, hogy a vágányzárról szóló szűkszavú összefoglaló (megsüvegelést érdemelnek az összeállítói!) e sorok megjelenésekor még véletlenül sincs címlapon a MÁV-START-nál, csak jól eldugva szerepel a weblap mélyebb bugyraiban, ahol az átlagutas aligha keresi az ilyen információkat. Érdekes: a berlini S-Bahn weboldalán egyből elérjük a januárban induló vágányzárra vonatkozó információkat. Végső soron pedig előbb-utóbb az utas az, aki az ilyen jellegű hozzáállásnak kárát látja.
Halász Péter