Németországban a városi közlekedési hálózatokon is igazodnak a nagy vasúti menetrendváltásokhoz. A komoly változtatásokat mindig ehhez igazodva vezeti be a városi közlekedés is, így Münchenben is december 14-étől lesz érvényes az új menetrend. Nézzük, mik a fontosabb változások a példás bajor főváros ugyancsak példás tömegközlekedésében.
A december közepi menetrendváltás Németországban a városi közlekedés számára is fordulópont: a tömegközlekedési járatok, igazodva a vasúti menetrendhez, új rend szerint közlekednek. Magyarországgal és főleg Budapesttel ellentétben nem havonta reszelgetik a menetrendeket, hanem a nagy változásokhoz igazodnak, évközben legfeljebb csak komolyabb infrastrukturális fejlesztés esetén nyúlnak hozzá a menetrendekhez – ám érdekes módon ezek befejezési idejét is igyekeznek a menetrendváltáshoz igazítani. Korábbi cikkeinkben már körüljártuk Berlin és Brandenburg regionális közlekedésének változásait, de a magyar ajkú olvasókhoz közel áll München is, így érdemes itt is körülnézni.
Végre forgalomba állhatnak az új szerelvények és a régi A-sorozat (képünkön) több tagja is búcsúzhat a napi forgalomtól
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az MVG új menetrendjében végre helyet kap az U3-as és az U6-os metróvonalak sűrítése, kapacitásbővítése. Az U3-ason péntek délutánonként az iskolai időszakban a korábbi 10 helyett 5 perces ütemben járnak majd a vonatok a Münchner Freiheit és az Olympiazentrum között. Az U6-oson pedig Fröttmaning és Garching Forschungszentrum között 20 helyett tíz perces követést biztosítanak minden hétköznap 6 és 19 óra között. Ez mindkét szakaszon a jelenlegi kapacitások megduplázását jelenti. A financiális hátteret München, Garching városa és a Bajor Szabadállam biztosítja. Ezen kívül folyamatosan forgalomba állnak majd a tervek szerint az új C2-es sorozatú metrókocsik is, amelyek a még futó régi A sorozatú vonatok egy részét váltják majd ki.
A villamoshálózaton két fontos fejlesztést emel ki az MVG közleménye: néhány éve átadott St. Emmeram-i villamosvonalon a hivatásforgalmi időszakban a 18-as viszonylat négy többletmenetével 5 perces ütemet biztosanak a mostaninál nagyjából fél órával tovább, reggel 9-ig. Így minden 16-os és 18-as villamos az Arabellaparknál közvetlen átszállási lehetőséget kínál majd az U4-es metróvonalra.
A még viszonylag újnak számító St. Emmeram-i villamosvonalon bővítik a rendelkezésre álló kapacitásokat a menetrendváltástól
A „szigetüzemként” működő 23-as vonalon a csúcsidőszakokban a mai 7,5 perces átlagos követés helyett 6 perces ütemet kínálnak majd, ez 25 százalékos kapacitásbővítést jelent a vonalon, amely forgalmi szempontból nincs kapcsolatban a hálózat többi részével, csak a kocsiszíni menetek használják az összekötő vonalat a Parzivalplatz és a Scheidplatz között.
A 23-as vonalon is némileg sűrűbbek lesznek a villamosok december 14-étől
A buszhálózaton is kell változásokra számítani. Az 51-es vonalon és a vele menetrendileg összefüggő 151-es járaton, valamint az 53-as MetroBus-vonalon megjelennek majd a pótkocsis járműszerelvények, amelyeknek köszönhetően mintegy 30%-os kapacitsnövekedés biztosítható azonos menetszám és járműszám mellett.
Az 51-es vonalon a csuklósok helyett pótkocsis szerelvények járnak majd
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az 55-ös MetroBus-vonalon hétfőtől péntekin az Ostbahnhof és Waldperlach között a mostani 6-7 helyett egész nap és a teljes vonalon 5 perces ütemet biztosítanak, azaz 33%-kal több férőhelyet kínálnak majd az utaosok. A sűrítés kihat a csatlakozó 145-ös és 155-ös vonalakra is, ahol szintén valamelyes sűrítést vezet be az MVG. Az esti időszakban a Waldheimplatz és Putzbrunn közötti szakaszon 21 óráig 20 perces, míg éjfélig 60 perces követést kínálnak majd. Vasárnap és ünnepnapokon ugyancsak 60 perces ütemet vezetnek majd be és a városhatárnál Waldperlach keleti részének jobb kiszolgálására új megállót is létesítettek Am Hain néven.
Új MetroBus-vonalat is szerveznek a menetrendváltással: a korábbi gyorsított 144-es vonal a város tizenharmadik MetroBus-viszonylata lesz az 59-es számmal. A járatok napközben, kb. este nyolcig 10 perces ütemben járnak majd az Ackermannboggen és Giesing Bahnhof végállomások között.
A 60-as vonalon megszűnnek majd az Olympia Einkafuszentrum (OEZ) és a Max-Wönner-Straße közötti sűrítő menetek a délutáni csúcsidőszakban. Indokként azt jelzi az MVG, hogy a vonalon kizárólag pótkocsis járművek közlekednek, így a pluszmenetek kínálta férőhelyeket a többi jármű is képes biztosítani.
A 62-es MetroBus-vonalon viszont sűrítenek: a korábbi 10 perces ütem helyett a csúcsidőszakban 6-7 percenként indulnak majd a kocsik az Ostbahnhof és a Sendlinger Tor, illetve a Rotkreuzplatz között.
A városi buszokat érintő kisebb változások közül kiemelendő a 131-es vonal megszűnése. A helyét a 20 helyett 10 percenként közlekedő 130-as veszi majd át, amely Harras és az Am Knie, illetve – pótolandó a 131-est – Pasing Bahnhof végállomások között ingázik.
A 160-as vonalon Pasing Bahnhof és a Peslmüllerstraße, illetve a Maria-Eich-Straße között reggel a tanítási időszakokban 7:28-as, 7:38-as és 7:48-as indulással három expressz-menetet vettek fel a menetrendbe. A kifejezetten az iskolába, egyetemre járóknak szánt meneteket pótkocsis járművekkel szolgálják majd ki, amelyek mintegy 30%-kkal több férőhelyet biztosítanak majd a csuklós buszokhoz képest. A járatok a Scapinellistraße és a Krankenhaus Pasing megállókat kihagyják, így az ezeken a meneteken utazók gyorsabban juthatnak el úticéljukhoz.
Az Amalienburgstraße csomópontban a megállóhelyek áthelyezésével kínálnak jobb átszállási lehetőséget a villamosok és a buszok között
(a másképpen nem jelezett képeket készítette: Halász Péter)
(a másképpen nem jelezett képeket készítette: Halász Péter)
Új rendet vezetnek be az Amalienburgstraße csomópontban a menetrendváltással. A 17-es nappali és az N16-os éjszakai villamosjárat a Schwanseestraße, illetve az Effnerplatz felé, valamint a 162-es busz Moosach Bahnhof felé a régi megállóhelyén marad továbbra is. Új helyre kerül viszont a Pasing felé tartó 162-es busz és az Laim felé tartó N48-as éjszakai busz megállója, így a villamos- és a buszjáratok közötti átszállási lehetőségeket szeretné javítani az MVG.
Halász Péter