Új gyalogoshidat építenének Münchenben a főpályaudvar előtti vasúti pálya fölé. Az Arnulfparkhoz vezető híd azonban drága és hosszadalmas építkezést vetít előre. Nemhiába: több mint harminc vágányt kell áthidalni. De ha elkészül, a vasútbarátoknak kitűnő kilátója lehet.
Nemrégiben fejeződött be a Donnersbergerbrücke S-Bahn-megálló teljes átépítése és a közvetlen közelben máris következhet egy újabb építkezés. München városa ugyanis 2017-ig szeretné befejezni a vasúti vágányok felett húzódó gyalogos és kerékpáros híd építését, amire 18 millió eurót költenek. Ezzel közvetlen kapcsolatot kapnának az Arnulfpark környékén lévő irodaépületek és a Landsberger Straße a vasút déli oldalán, ráadásul új bejáratot építenének az S-Bahn-megállóhoz is.
A Donnersbergerbrücke és a Hackerbrücke közötti szakasz térképen, rajta az új gyalogoshíddal
A több mint harminc vágányt átívelő híd egészen pontosan az Erika-Mann-Straße és a Philipp-Loewenfeld-Straße között húzódik majd. A város tervei szerint a híd főleg a közeli, zsúfolt Donnersbergerbrückét tehermentesítené és egyben közelebb hozná a környéken élőkhöz és dolgozókhoz a vasúti megállót is.
A tervezőknek azonban komoly kihívást jelent a város által szabott feltétel: a híd építése és a majdani karbantartás is csak minimális mértékben zavarhatja a vasúti forgalmat – nemhiába, München Hauptbahnhof az egyik legforgalmasabb vasúti csomópont Németországban. Ennek ellenére azonban 2016-ban több vágányzárra is sor kerül majd és ezeket már 2013-ban egyeztetni kellett a vasúttársasággal, hogy megfelelően felkészülhessenek a pályakapacitást korlátozó munkákra. Egyelőre még nem ismert azonban, hogy pontosan mikor és milyen hosszan kell korlátozni a hídépítés miatt a vasúti forgalmat.
A híd hosszanti látványterve kelet felé tekintve: a háttérben München városának híres sziluettje, ebben a hídon átkelők élőbben is gyönyörködhetnek majd
Az viszont annál inkább ismert, írja a projektről a Süddeutsche Zeitung, hogy kifejezetten bonyolult munkát igényel és rendkívül drága a terv. Csak a vasúti vágányzárak költségei mintegy három millió eurót jelentenek és ha változtatni kell a vágányzárakon, az tovább növeli a költségeket.
Mindazonáltal a müncheni városvezetés eltökélt, bár a munkák nem most kezdődnek majd: a látványos fázis csak 2016 januárjában indul majd, amikor elkezdődik az összesen 240 méter hosszú, 5-7 méter szélességű acélhíd szerelése. A gyalogosakat három és fél méter magas üvegfalak védik majd a széltől és az erősáramú vezetékektől. Mindazonáltal pont az üvegfalak segítik majd a híd látványossággá válását is: az itt sétálók gyönyörködhetnek a müncheni panorámában, a belváros számos jellegzetes épületében – és persze a vasútbarátok a vasúti forgalom pezsgésében is örömüket lelhetik majd. Nem érdektelen: a regionális és távolsági vonatok mellett a híd az ICE-bázis egy része felett is átível majd.
Így illeszkedik majd a tájba a híd éjjel...
...és nappal. A vasútbarátoknak igazán kiváló helyszín lesz a vonatleshez
A hídfők kialakítása is érdekes lesz: amíg az északi oldalon egy spirális megoldást választottak a tervezők, addig a déli oldalon egy íves, rámpát építenek majd. A híd természetesen ilyenformán akadálymentes lesz, ám csak az átkeléshez, az S-Bahn-hoz nem lehet majd a lépcsőkön kívül máshogy lejutni, ehhez a peronok nyugati vége túlságosan keskeny. A Donnersbergerbrücke megálló akadálymentes bejárata továbbra is a névadó híd felőli oldalon lesz majd.
A híd déli oldalán ívesen megtört rámpa vezeti fel a kerékpárosokat és a babakocsival, kerekesszékkel közlekedőket a hídra
Az északi oldalon viszont spirálisan halad majd a rámpa
(a képek forrása: Landeshauptstadt München Baureferat)
(a képek forrása: Landeshauptstadt München Baureferat)
Halász Péter