Az ÖBB pályafelújítási és fejlesztési programja után a DB AG is komoly kampányt indít a vasúti infrastruktúra fejlesztése és felújítása érdekében. Csak 2015-ben 5,3 milliárd eurót, a 2019-ig terjedő időszakban pedig összesen 28 milliárd eurót költenek a meglévő vasúti hálózat modernizálására.
Euróban is egy csinos összeg a 28 milliárd, de forintra átszámolva szinte hihetetlen összeg: öt év alatt 8582,28 azaz évente 1716,5 milliárd forintot fordít majd a DB AG a meglévő vasúti hálózat rekonstrukciójára. A forrásokból hidak, alagutak, biztosítóberendezések, a folyópálya és a kitérők újulnak majd meg 2019-ig. A programba 875 híd került be, amikre 3 milliárd eurót; a vasúti pálya feljítására 12 milliárd eurót költenek majd, a többi pedig az említett kisebb fejlesztésekre megy majd el. A DB AG közleményében jelezte: a csúcsponton egyszerre 850 munkahelyen mintegy 1700 szakember dolgozik majd.
A felújítási programban érintett vasúti korridorokat vörössel emelték ki a DB AG grafikáján
Dr. Volker Kefer, a DB AG infrastruktúráért és szolgáltatásokért felelős igazgatója a témában tartott sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy ez a legnagyobb fejlesztési program, amelyet valaha is indított a DB AG. (Ne felejtsük: a DB AG-t húsz évvel ezelőtt, 1994-ben hozták létre a DB és a DR összeolvadása nyomán.) Kefer elmondta: már 2012-ben elkezdődött a részprojektek kidolgozása, és 2019-ig 17 ezer kilométer vasúti pálya, 8700 váltó, 875 híd és alagút újul majd meg. Összesen 80 egybefüggő korridoron újul majd meg a pálya és mintegy 500 pontszerű fejlesztés kerül napirendre. Emellett törekednek az utasforgalom minél kisebb mértékű zavarására, de nem kerülhetők el a komolyabb vágányzárak és éppen ezért is kérik az utasok türelmét is.
A program keretében csak 2015 során 3800 kilométernyi pálya újul meg, 2000 kitérőt és 2,5 millió betonaljat cserélnek majd, valamint mintegy 4 millió tonnányi ágyazatot terítenek szét. A program első évében 125 híd felújítása kezdődik majd el.
Csak 2015-ben 3800 kilométernyi vasúti pálya felújítása kezdődik el
A programban szinte valamennyi tartomány érintett. Berlinben és Brandenburgban elsősorban az S-Bahn-hálózatot fejlesztik, e program része az év első felében a Nord-Süd-Tunnel felújítása is. Komoly felúíjtások jönnek majd Carlshöhe és Bad Kleinen között, valamint a Berlin és Hamburg közötti pályán is, illetve Zepernick és Bernau között, valamint Rostock térségében. Új, elektronikus biztosítóberendezéseket létesítnenek Lübstorf, Graustein, Falkenberg szolgálati helyeken, valamint központilag irányítják majd a forgalmat Rügen szigetén. De nézzük a további kiemelt projekteket, amelyeknek 2015-ben fognak neki!
A Hannover és Göttingen közötti nagysebességű pályán pedig majd negyedszázada indult meg az ICE-vonatok közlekedése és a megépülte óta komolyabb felújítás nem volt ezen a szakaszon, így ez is időszerű lesz. A vonatokat majd a tervek szerint a régi Nord-Süd-Streckére terelik majd, ami mintegy félórás menetidő-növekedéssel jár.
Ugyancsak felújításért kiált a bő évtizede átadott Köln–Frankfurt am Main viszonylatú nagysebességű pálya, itt 44 kilométernyi sínt cserélnek majd ki. Emiatt a vonatokat a Rajna völgyébe terelik, mintegy egy órás menetidő-növekedést tervezve a menetrendbe.
Az egyik cél az utasforgalom minél kisebb zavarása, ám sok helyen így is teljes vágányzárban lehet majd a leghatékonyabban elvégezni a felújításhoz szükséges munkákat
(fotók: DB AG)
(fotók: DB AG)
A térségben az ugyancsak felújított, ám mára már megkopott Köln–Aachen és Köln–Siegen vonalakon is dolgoznak majd, összesen 22 kilométernyi sínt cserélnek majd ki. Érdekesség, hogy a távolsági vonatok Venlo felé lépnek majd ki és Hollandián át tesznek kerülő Brüsszel felé menet.
A nyáron Hennef és Au között is dolgoznak majd, itt 35 kilométernyi pálya újul meg. A vágányzár összesen napi 77 regionális vonatot érint, ezek helyett buszok járnak majd, illetve egyes járatok terelve közlekednek, ahogy a tehervonatokat is más vonalakon át közlekedteti majd a DB AG.
Mannheim és Stuttgart között a 2015-ben 25 éves nagysebességű pályán is felújítási munkákat végeznek majd Kraichtal és Stuttgart-Zuffenhausen között, mégpedig teljes vágányzárban. A környéken emiatt 40 perccel növekszik a vonaotk menetideje.
Nürndberg és Ansbach között még a tavasszal fognak neki a Roßtal és Wickelsgreuth közötti tíz kilométernyi vasúti pálya felújításának. Ezt is teljes vágányzár keretében teszik majd, így a Nürnberg és Karslruhe közötti távolsági vonatok Treuchtlingen felé kerülnek, ami 40 perces menetidő-növekedést okoz majd.
A München és Ingolstadt közötti vasúti pályán a most csak kisebb sebességgel járható részeket újítják fel és teszik alkalmassá a 200 km/h-s sebességgel való közlekedésre. Emellett megújul majd a Baar-Ebenhausen térségében található vasúti töltés is; a biztosítóberendezések kábeleit pedig kicserélik. Teljes vágányzár ugyan nem lesz, de több vonat Augsburg felé kerül majd, ez fél órás menetidő-többletet jelent majd. Bajorországban ezen felül sor került majd a Roth és Schwabach közötti pálya felújítására, valamint új, elektronikus biztosítóberendezés kerül majd Würzburg-Heidingsfeld és Geltendorf szolgálati helyekre.
Halász Péter