A hírek szerint félszáz személykocsit vásárol a České Dráhy az ÖBB-től. Az osztrák vasúttársaság nemrégiben ötven, távolsági forgalomra alkalmas személykocsit kínált eladásra és a cseh állami cég a privát RegioJet elől happolta el a járműveket. Akár Budapestre is jöhetnek majd a régi-új járművek.
Meglepő vásárlásról érkezett hír Prágából: újabb ötven használt személykocsit vásárol a ČD az ÖBB-től. A 14,4 millió euró értékű üzletnek köszönhetően több, elsősorban Aee140-es és Bee238-as sorozatú, jellemzően felújított görlitzi UIC Y-kocsi szabadul majd fel – ezeket azonban nem selejtezi a ČD, hanem a „prémium” kategóriás gyorsvonatokban, az Rx-járatokban jelennek majd meg a járművek a Prága–Pilzen–Cheb, illetve a Prága–Pilzen–Klatovy viszonylatokon.
A felújított UIC Y-kocsikat elsősorban a belföldi, minőségi gyorsvonatokba helyezi át az ČD a tervek szerint
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A hírek szerint a ČD az ÖBB-től összesen 12 ABmz, 17 Bmz, 12 „Kinderkino” Bmz, 4 WRmz és 5 DDm sorozatú kocsit vásárol. Az autószállító DDm-ek kivételével valamennyi kocsi a 200 km/h-s sebességgel való közlekedésre korlátozás nélkül alkalmas; az autószállító járművek pedig 160 km/h-val közlekedhetne. Mindegyik jármű RIC-jelzést is visel, tehát nemzetközi forgalomban is közlekedhetnek. A „Kinderkino” kocsik elsősorban a hosszú távú járatokon közlekedtek; itt az egyik fülkében a gyerekek számára kialakított teret hoztak létre, ahol mesefilmek nézésével tölthették az időt.
A ČD többek között tizenkét gyerekmozis személykocsit is vásárol az ÖBB-től – a hosszú utakon jól szórakozhatnak majd a cseh gyerekek is
A tervek szerint a járműveket a ČD a Prága–Ostrava–Zsolna, a Prága–Budapest és a Bohumín–Břeclav vonalakra szánja elsősorban és innen szabadulhatnak fel a már említett felújított gyorsvonati kocsik.
A beszerzésnek még egy érdekes részlete van: a ČD a hírek szerint a szintén a személykocsikra vadászó RegioJet elől halászta el a mostani járműveket – a magánvasút már korábban is vásárolt az ÖBB-től –, amelyek a Railjet-szerelvények forgalomba állításával szabadultak fel. Fontos megjegyezni, hogy a kocsik nem csak az ÖBB-s, hanem a ČD-s Railjetek forgalomba állítása miatt is munkanélküliek lettek, hiszen a decemberi menetrendváltástól a grazi IC-k java része a Prága–Bécs–Graz tengelyen közlekedő nagysebességű ingavonatok rendszerébe integrálódott.
Az ÖBB fülkés személykocsijai népszerűek a másodlagos piacokon – az osztrákoknak a Railjetek forgalomba állításával számtalan ilyen járműve szabadult fel a közelmúltban
Kényelmes, színvonalas fülkék jellemzik a járműveket. A MÁV-START kocsijainak java részéből hiányzó konnektor pedig itt alapfelszereltség
A ČD-nél a belföldi és a nemzetközi autószállítás még „divatos”, így szükség van a járműpark bővítésére. Erre jó lehetőséget kínál az ÖBB a DDm-kocsik eladásával; mint emlékezetes, az osztrák szövetségi vasút az idei menetrendváltással újabb autószállítós piacról vonult ki, nincs többé nappali autósvonat a Westbahnon
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A ČD-nek nem ez az első üzlete az ÖBB-vel: korábban már vásároltak elsősorban gyorsvonati forgalomra alkalmas, nem klimatizált személykocsikat. Ezen felül a Prága és Hamburg közötti vonatokhoz szintén vásároltak már klímás személykocsikat, valamint több fekvőhelyes és autószállító jármű is gazdát cserélt már. A mostani „tranzakció” első járművei már Prágában vannak.
Régi vesszőparipája a magyar vasúttal foglalkozóknak, hogy ha már nem telik új járművekre, akkor legalább a használt, de jó állapotú személykocsik piacán kellene körülnézni. A mostani félszáz jármű is komoly segítség lett volna a magyar vasútnak: jó állapotú, nemzetközi forgalomra és nagy sebességre is korlátozások nélkül alkalmas kocsikat kínált eladásra az ÖBB. Ennek ellenére a MÁV-START-nál mindösszesen a helyi forgalmú személykocsik megvásárlása merült fel; ám úgy hírlik, az üzlet már most sem a korábbi félszáz Lange Schlierenwagenről szól, csak annak mintegy ötödéről, tíz kocsiról – ez viszont semmire sem elég, csepp a tengerben. Sőt, a hírek szerint a magyar fél hozzáállása vezetett oda, hogy az ÖBB nem partnerként, hanem versenytársként tekint a MÁV-START-ra. Kár, hogy a MÁV-csoport kimarad a mostani üzletből, mely rövid távon komoly színvonalbeli javulást hozhatott volna a járműparkban. A MÁV-START járműstratégiája inkább az IC+-kocsikról szól, ám ez rövid távon nem megvalósítható álomnak tűnik, és jelenleg még hosszabb távra tekintve is kérdéses a projekt folytatása. Ami az árakat illeti: a mostani, 14,4 millió eurós üzlet alapján egy kocsi körülbelül 288 ezer euró, azaz 89-90 millió forint. Ehhez képest háromszoros áron, nagyjából 300-350 millió forintért készülhet egy új IC+-kocsi. Igaz, ez utóbbi új jármű, ám a távolsági forgalmú személykocsipark állapotának ismeretében nagy mennyiségű, jó állapotú használt jármű kézzelfoghatóbb előrelépésnek tűnik, mint a bizonytalan mennyiségben és finanszírozással készülő IC+-kocsik. Megjegyzendő: a RegioJet általunk is alaposan körbejárt új aradi kocsijai a legutóbbi üzlet alapján „csak” 300 millió forintba kerülnek.
Halász Péter