2014. 12. 30.

Indul a CAF-felújítás

Megjelent a közbeszerzés a MÁV-START spanyol gyártmányú kocsijainak felújítására vonatkozóan. Egészen pontosan csak egy apró részletről van szó ezúttal: az ülésszövetek beszerzése van napirenden, ám ez jelzi, hogy lassan csak beindul a felújítási program a húsz éves kocsik esetében.




A MÁV-START Zrt. egyelőre összesen hat CAF-kocsi felújításához szerezne be üléshuzathoz való szövetet. A MÁV-START elképzelései szerint 10-91 100, 19-91 100, 20-91 100 és 21-91 100 sorozatú személykocsik felújításához való anyagot szerezne be. A leosztás szerint egyelőre három 1. osztályú termes és három 2. osztályú termes kocsira való anyagot vennének, ám további 41 járműre elegendő huzatot is kilátásba helyeztek. Ebből az opcióból 5 termes és 9 fülkés 1. osztályú; 15 termes és 12 fülkés 2. osztályú kocsihoz passzolna. A teljesítésre a szerződéskötéstől fogva 43 hónap áll a nyertesek rendelkezésére. Az ajánlatokat 2015. február 11-ig várja a vasúttársaság.

Az 1990-es években világszínvonalú volt a CAF-kocsik belső tere, mára azonban már némileg kopottasak a kocsik

A közbeszerzésből közvetetten kiderül tehát, hogy a MÁV-START első körben hat prototípus kocsit újítanak fel és ha sikeres a felújítási program – amelyet a MÁV-START szolnoki főműhelyében végeznek majd a tervek szerint –, akkor sor kerül majd a további 41 jármű felújítására is.
A műszaki tartalmat illetően egyelőre nincsenek biztosan tudható részletek, bár a korábbi, 2012-es elképzelések szerint az azonban valószínű, hogy a kor színvonalának és a német vasút igényeinek megfelelő ajtóvezérlést kapnak a kocsik. Ezen kívül az utastájékoztatási rendszer korszerűsítése is napirenden van: valószínűleg az IC+ és a Railjet-kocsikhoz hasonló monitorok telepítése is valószínű.
A felújítási program keretében információink szerint sor kerül majd a járművek belső terében a különböző elektronikus kütyük töltését segítő dugaljak kialakítására is, ami a magyar járművek nagy hiányossága volt mindig is. Ezen felül a járművek teljesen új belső teret kapnak, színviláguk az IC+-kocsikkal egyezik majd. A kérdés csak az, hogy a német vasút által nem igazán pozitívan fogadott színes belső tér marad-e majd az IC+-okban és kerül a CAF-okba vagy valami szolidabb változatot próbál meg összeállítani a MÁV-csoport?

A CAF-kocsik két évtizede róják az európai síneket, időszerű a teljeskörű felújításuk
(fotók: Halász Péter)
A MÁV-START spanyol gyártású kocsijait 1993 és 1995 között szerezte be. A járművek beszerzése égetően sürgős volt: akkoriban komolyan fennállt a veszélye annak, hogy a magyar vasúttársaságot egyszerűen kitiltják Európa nyugati feléből a meglehetősen kétes állapotú járműparkjuk miatt. Akkoriban elfogadható minőségű járműből csak a jugoszláv GOSA által 1989-ben épített 6 első-másodosztályú és 13 másodosztályú, 200-as tempóra alkalmas kocsi állt csak a MÁV rendelkezésére. A többi jármű a RIC előírásainak elvileg megfelelő „nagy-Rába” és bautzeni építésű személykocsi volt csak – ezek ráadásul csak 140-160 km/h-val közlekedhettek. A spanyoloktól a 200 km/h-s tempóra is alkalmas, tisztán első és másodosztályú termes és fülkés kocsik mellett étkező-, háló- és fekvőhelyes kocsikat is vásárolt a MÁV; a sort 1995-ben az öt poggyászkocsi zárta. Ám ez a flotta is kevésnek bizonyult, így 1995 és 1998 között további ülőhelyes és étkező-bisztrórészres kocsikat vett a MÁV: ezeket a bautzeni DWA gyártotta, illetve egyes példányokat a licensz birtokosa, a Dunakeszi Járműjavító épített. Ez volt a MÁV, illetve a mai MÁV-csoport legutolsó nagy személykocsi-beszerzése, azóta új járművekből mindössze csak a két IC+-prototípus állt forgalomba; a többi „új” jármű csak felújítás volt a személykocsi-flotta esetében.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.