2014. 12. 21.

Utolsó Advent: kusettel Bécsbe

Advent utolsó szombatján is komoly inváziónak lehettünk szemtanúi Bécsben, gyors fejszámolással nagyjából 3000 ülőhelyet kínáltak a vasútvállalatok Budapest és az osztrák főváros között a reggeli órákban. Árpád ezúttal nem volt, a napi atomvillanásról most a MÁV-START gondoskodott: az Advent EC szerelvényében három 59-80 középszámú fekvőhelyes kocsi futott. A rend kedvéért ezúttal is megörökítettük a ritka vendégeket a penzingi „szpotterdombon”.



A bécsi adventi forgatag utolsó rohama idén december 20-án volt; az erősített 60-as számú Railjet után még a MÁV-Nosztalgia különvonata, a MÁV-START Advent EC járata, és a két osztrák ülőhelyes kocsival erősített Hortobágy EC szállította a kirándulókat az osztrák fővárosba. Az Advent EC-vel sajnos ezúttal is megismétlődött a tavalyi blamázs – igaz, ezúttal olcsóbban megúszták az utasok az ÖBB szerencsétlenkedését. Mint emlékezetes, tavaly bő egy órás késést szenvedett el az egyik adventi mentesítővonat az utolsó hétvégén, mivel az ÖBB elfelejtett (?) vonatszemélyzetet küldeni Hegyeshalomba. Nos, idén már csak egy kisebb malőr történt: a Hegyeshalomból menetrend szerint 9:41-kor induló járathoz küldött osztrák mozdonyvezető csak a Bécs felől 9:55-kor érkező Avalával érkezett Hegyeshalomba. Ha pedig már megkésett az Advent, elé küldték a menetrend szerint közlekedő Hortobágy EC-t. Az EC 142-es és EC 1160-as így végül térközre egymás nyakán loholt Bécsig, és a városon belüli utolsó métereket is szinte egymás blokkján haladva tették meg. Alakul ez, az Advent EC harmadik szezonjára talán már az osztrák vasúttársaság is megszokja az évente négyszer közlekedő vonatot...
Az Advent EC egyébként ezúttal három 59-80 középszámú fekvőhelyes kocsit is továbbított: ez az idei szezonban már második alkalommal fordult elő, az idei első Advent EC-ben is volt fekvőhelyes kocsi (természetesen nappali, ülőhelyes kialakításban használva). A veterán kocsitípus már régen kikopott a nyugati fordákból, éjszakai vonat törzsszerelvényében utoljára minden bizonnyal még a CAF-kocsik beszerzése előtt, azaz jó két évtizede fordultak meg a járművek Bécsben.
Ami a többieket illeti, az új Debrecen–Bécs közvetlen vonat kihasználtság szempontjából jól teljesített Advent utolsó szombatján. Debrecenből Bécsig nagyjából 135 helyjegyet adtak el, a 100-as vonal további állomásairól 21 ülőhelyet foglaltak le, míg Budapesttől Bécsig 35, Tatabányától és Győrtől összesen 15 ülőhely talált gazdára elővételben a foglalási szelvények tükrében. Az összesen 390 ülőhellyel közlekedő vonatra tehát 206 utas váltott elővételben helyjegyet, ám rajtuk kívül természetesen helyjegy nélkül is sokan szálltak fel. Egy adventi szombat statisztikai szempontból természetesen a mintavételi torzítás iskolapéldája egy Magyarországról Bécsbe közlekedő vonat esetében, de annyi biztos, hogy ezúttal nem volt gond a kihasználtsággal.

Kötelező kör: a MÁV Nosztalgia ezúttal is végeláthatatlan szerelvénnyel érkezett, melynek gerincét az osztrák eredetű Schlierenwagenek adták

A 142-es számon közlekedő, Debrecen–Bécs viszonylatú Hortobágy EC percre pontosan bukkant fel Penzingben

Az adventi forgalomra tekintettel az ÖBB két másodosztályú kocsival erősítette az új járatot

Az EC 1160 vonatszámon közlekedő Advent EC bő húsz perc késéssel kocogott be Bécsbe. A nyolc kocsis szerelvényben már messziről ordítanak a magas tetőprofilú kocsik...

...ezek bizony klasszikus, 59-80 középszámú, Bc sorozatú, Rába-MVG fekvőhelyes kocsik; ilyen kocsi már emberemlékezet óta nem járt Bécsben menetrend szerinti éjszakai vonattal

Atomvillanás a Westbahnhof-on: ilyen kocsit nem gyakran látni Bécsben

Az Advent EC szerelvénye a bécsi Westbahnhofon, érkezés után
(a felvételek a szerző munkái)

Magyarics Zoltán