2014. 12. 19.

Metró keletre – metró nyugatra?

Az egyre jobban fejlődő berlini közlekedési csomópont, az évek óta átépítés alatt álló Ostkreuz lehet, hogy metrókapcsolatot kap valamikor a jövőben. Legalábbis a hírek erről szólnak. Vajon lesz-e a tervből valami és ha igen, mikor? És vajon nyugat felé bővülhet-e a berlini U1-es metróvonal?




Évek óta zajlik a forgalmas átszálló-csomópont, az Ostkreuz átépítése. A közelmúltban azonban felmerült: a gyorsvasút mellett a városi metróvonalakat is meg lehetne hosszabbítani ide. A városvezetés és a Deutsche Bahn AG jelenleg tárgyalásokat folytat arról, hogy egyáltalán elhelyezhető lenne-e egy metróállomás az Ostkreuznál és ha igen, hogyan? A város ugyanis a közelben, a Warschauer Straßénál a vasútra merőlegesen véget érő U1-es metróvonal hosszabbításában gondolkodik. Bár a tárgyalások eddig nem voltak semmilyen formában sem nyilvánosak, ám Michael Müller, a korábbi közlekedési és városfejlesztési szenátor, most már Berlin kormányzó polgármestere az SPD egyik megbeszélésén már beszélt arról, hogy elképzelhetőnek tartja, hogy valamikor a jövőben metróval járhassanak a friedrichshaini és a kreuzbergi, térségben élő polgárok.

Az U1-es vonalon közlekedő metrószerelvény a Warschauer Straße végállomáson. Vajon meddig marad itt a metró keleti vége?

Egy ilyen fontos csomópont esetében szükségszerű a városi közlekedés kínálatának bővítése, erre pedig jó lehetőségeket lát Müller és a konkrét terület fenntartásáról is tárgyalnak a vasúttársasággal. Ha megépül a hosszabbítás, akkor pedig az U1-es metró egy újabb, fontos kelet-nyugati irányú kapcsolatot biztosít a városban.

Metróhosszabbítás, aminek realitása lehet: Warschauer Straße–Ostkreuz
(grafika: RegionalBahn, térképalap: OpenStreetMap)

A DB AG részéről megerősítették: napirenden van a metró Warschauer Straße és Ostkreuz közötti szakaszának hosszabbítása. Ám a pontos részletek nem ismertek, viszont mindenképpen érdekes megoldás születhet, hiszen a közúthoz képest magasan vezetett metrópálya pont merőleges a vasúttal, ami mentén el kellene érnie a kisprofilú vonalnak az Ostkreuzot. Kíváncsian várjuk, milyen megoldással kanyarítják majd be a metrópályát a nagyvasút mellé.

A Warschauer Straßétól viszonylag nagy távolságra van az S-Bahn megállója. A hosszabbítással a metróról könnyebb lenne az átszállás a gyorsvasútra, ráadásul újabb területeket kapcsol be a gyors városi közlekedésbe

Bár ezek szerint látható, hogy napirenden van a projekt, előbb a futó fejlesztéseket fogják lezárni – ezek közé tartozik például az U5-ös metró Alexanderplatz és Brandenburger Tor közötti részének megépítése is. Az U1-es vonal hosszabbítására csak ez után kerülhet sor.
A közlekedési civil szervezet, az IGEB képviseletében Jens Wieske úgy nyilatkozott a projektről, hogy nem ellenzik egy terület fenntartását a majdani metrónak, ám vannak fontosabb problémák is. Ezek közül az egyik és égető fontosságú kérdés a tegeli reptéren a légiközlekedés megszűnte után kiépítendő kutatási központ közlekedése: a buszok már most is nehezen bírják a légikikötő forgalmát, az új központok pedig további forgalmat generálnak, amihez szükséges a kötött pályás közlekedés fejlesztése – az IGEB villamosban gondolkodik.

Az Uhlandstraße–Adenauerplatz szakaszra van igény a BVG szerint, de a Westkreuzig vezető rész egyszerűen utópia
(grafika: RegionalBahn, térképalap: OpenStreetMap)

De nem csak keleten, hanem nyugaton is fejlesztene a BVG: a hírek szerint az Uhlandstraßénál végállomásozó U1-es vonalat tovább bővítenék nyugat felé: előbb a Kurfürstendamm (a neves „Ku'damm”) alatt haladva találkozna az U7-es vonallal és a Damaschkestraße vonalát követve érné el a Stadtbahn vágányait, ami mellett haladva jutna el az Ostkreuzhoz a vonal. Ám a BVG már sietett is cáfolni a híreket: a városi közlekedési cégnek nincs forrása erre, Petra Reetz, a BVG szóvivője konkrétan utópiának tartja a terveket. Mindazonáltal a keleti – Ostkreuzig vezető – hosszabbítással együtt nem tartják rossznak a Ku'damm alatti pálya megépítését az U7-es vonalig, mert ez azért komoly segítséget jelent az utasoknak, hiszen viszonylag nagy itt az átszállóforgalom, ami a szóban forgó rövid szakaszon a buszozás közbeiktatását is igényli.
Reetz azt is megjegyezte: a nyugati hosszabbítás is a számítások szerint mintegy 120 millió euróba kerülne, éppúgy, mint a keleti – és ez csak az infrastruktúrára vonatkozik, a többletszerelvények beszerezése és az üzemeltetés ezen felül jelentkezik.

Az U1-es vonal Westkreuzig való hosszabbítása utópia, de az Adeanuerplatz reális végpont lehet nyugaton az Uhlandstraße helyett
(fotók: Halász Péter)

Az Adenauerplatznál egyébként már jó ideje várja az U1-es metrót az előkészített metróállomás-szegmens: az U7-es vonal állomásának építésekor, 1978-ban elkészült a keresztező U1-es vonal állomásának egy része is, hiszen az Uhlandstraßénál csonkán végződő vonal hosszabbítása nyugat felé már lassan száz éve terítéken van.


Hálózatfejlesztés a távlatokban

Máshol is terítéken van a metróhálózat bővítése, de ezek még csak tervek, távlati tervek. Az egyik ilyen az U3-as metró egy megállós hosszabbítása a mai Krumme Lanke végállomás és a Mexikoplatz között, aminek köszönhetően az S-Bahn-hálózat könnyebben elérhető lenne. Ugyancsak régi vágy az U2-es metró hosszabbítása Ruhlebentől Spandauig, sőt, ez utóbbihoz Rathaus Spandaunál az U7-es vonal peronjai is elkészültek és a mai napig üresen tátongva várja az alagút a vágányokat. A sok kisebb-nagyobb hosszabbítás mellett a legismertebb „el sem veszett” vonal az U10-es metróvonal, amelyről már korábban részletesebben is írtunk a RegionalBahn oldalán.
Az U2-es metró előkészített helye megvan az U7-es Rathaus Spandau állomásán. Ám a metró hosszabbítása várat még magára
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter