A brit vasúti szemályszállítási koncessziók egyik problémás darabja már egy évtizede a Londont Skóciával összeköt keleti parti fővonal, az East Coast Main Line. Ezúttal úgy tűnik, véget érhet az elmúlt évek bizonytalansága: a Stagecoach és a Virgin közös vállalata nyolc évre nyerte meg a távolsági vonatok közlekedtetésének jogát. Az új üzemeltető komoly befektetéseket ígért a nyolc éves szerződés mellé – ezúttal nem csak új szolgáltatások és szerelvények képében, hanem pályás beruházások formájában is.
A London–York–Newcastle–Edinburgh útvonal Nagy-Britannia egyik legforgalmasabb vasúti fővonala, melyet 1985 és 1990 között villamosítottak. Az East Coast Main Line távolsági vonatait a British Rail szétdarabolása után egy koncesszióban tartották, InterCity East Coast néven. Ez a London–Edinburgh törzsvonal távolsági járatai mellett a London–Leeds járatokat és néhány Észak-Skóciába közlekedő vonatot is magában foglal (ilyenek a London–Inverness Highland Chieftain és a London–Aberdeen Northern Lights expresszek). A franchise első üzemeltetője a Sea Containers cég érdekeltségébe tartozó Great North Eastern Railway volt, 1996-tól 2005-ig. A cég újabb hét éves periódusra nyerte el az üzemeltetés jogát 2005-ben, ám két év után pénzügyi nehézségek miatt kénytelenek voltak kiszállni a vonal üzemeltetéséből. Nagyjából itt kezdődött az East Coast franchise kálváriája. 2007-ben nyert a National Express, ám az emelkedő üzemanyagárak és a válság miatt csökkenő utasszámok miatt tarthatalanná vált a koncesszió elnyerését megalapozó üzleti terv. (Érdemes megjegyezni, hogy a National Express ezidőtájt Németországban éppen terjeszkedik – és korábban a berlini S-Bahn-ra is pályáztak.)
A brit kormány így 2009-ben, meglehetősen egyedi módon, saját kezelésbe vette a vonalat: az állami ellenőrzésű vasútvállalat East Coast néven szolgáltat azóta is.
A brit kormány így 2009-ben, meglehetősen egyedi módon, saját kezelésbe vette a vonalat: az állami ellenőrzésű vasútvállalat East Coast néven szolgáltat azóta is.
Évizedes átmenet a színtervek tükrében: az East Coast szürke alapszínű gépe még a GNER királykékjében pompázó kocsikkal...
...és a GNER színterve szerint fényezett gép East Coast gúnyát viselő kocsikkal
Természetesen a brit kormányzat az elmúlt években is igyekezett üzemeltetőt találni a vonalra, és a jelek szerint erőfeszítéseiket ezúttal siker koronázta. Az új nyertes, a Stagecoach és a Virgin cégek Inter City Railways nevű konzorciuma 2015 februárjától veheti át az East Coast Main Line távolsági járatainak üzemeltetését. A két társaság közös vállalkozása azt ígéri, hogy nyolc éves szerződésük futamideje alatt mintegy 140 millió font értékű fejlesztést hajtanak végre – ezúttal nem csak a vonatok tekintetében, hanem a pályát illetően is. Ezen felül pedig összesen 3,3 milliárd fontot fizettek a koncesszióért, az új konzorcium 90%-át pedig a Stagecoach, míg a maradékot a Virgin birtokolja majd.
Az Inter City Railways a tervek szerint a 2015-től 2020-ig tartó időszakban plusz 23 menetet teljesít majd hétköznapokon, és a reggeli csúcsban összesen 3100-al több ülőhelyet biztosítanak majd a forgalmas viszonylaton. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a vonatok nem az Inter City Railways néven, hanem a Virgin Trains East Coast márkanévvel közlekednek majd. Az ügy pikantériája, hogy a Virgin Trains a nyugati parti fővonalon éppen erősen esélyes arra, hogy két periódus után elveszítse a koncessziót.
Az Inter City Railways a tervek szerint a 2015-től 2020-ig tartó időszakban plusz 23 menetet teljesít majd hétköznapokon, és a reggeli csúcsban összesen 3100-al több ülőhelyet biztosítanak majd a forgalmas viszonylaton. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a vonatok nem az Inter City Railways néven, hanem a Virgin Trains East Coast márkanévvel közlekednek majd. Az ügy pikantériája, hogy a Virgin Trains a nyugati parti fővonalon éppen erősen esélyes arra, hogy két periódus után elveszítse a koncessziót.
A brit kormányzat szerint az új szerződés egyik előnye, hogy az új üzemeltető rövidebb eljutási időket kínált London és Leeds, illetve London és Edinburgh között. Ezen felül az új operátor ajánlata szerint új, közvetlen eljutási lehetőségeket kínál majd Londonból Huddersfield, Sunderland, Middlesbrough, Dewsbury és Thornaby felé. Sőt, a meglévő kínálatot is bővítik majd Londonból Bradford, Edinburgh, Harrogate, Leeds, Lincoln, Newcastle, Shipley, Stirling és York felé. Ezen felül pedig a meglévő szerelvényeket 2018-tól leváltják majd új vonatokkal, összesen ötszáz új kocsit szereznek majd be és állítanak forgalomba. Aki tehát az IC225, vagy éppen a dízel IC125-szerelvények – egyébként máig hibátlan – kényelmét kívánja élvezni, lassan kezdhet szervezkedni.
Martin Griffiths, a Stagecoach vezérigazgatója a BBC-nek azt mondta, hogy az utasok a többszáz millió fontos beruházásoknak köszönhetően gyorsabban és magasabb színvonalú szolgáltatást igénybe véve juthatnak el majd céljukhoz - hangsúlyozta ugyanis, hogy a saját szolgáltatásának javítása mellett az új cég az infrastruktúra fejlesztésébe is beszáll. Ez izgalmas felvetés, ugyanis az East Coast Main Line környékét éppen egy igazi nagyprojekt, a HS2 néven ismert központi fővonal építése érinti majd - vajon ehhez kapcsolódóan milyen kiegészítő fejlesztésekre számíthatnak majd az utasok?
A Stagecoach-Virgin konzorcium új járműveket is ígér; vajon búcsúzhatnak a legendás HST-egységek?
(a felvételek Magyarics Zoltán munkái)
(a felvételek Magyarics Zoltán munkái)
Halász Péter, Magyarics Zoltán