2014. 11. 05.

Jönnek a TRAXX-ok!

A Bombardier mozdonyai iránt érdeklődők számára jó hírünk van: az egyik típus honosítása kezdődik, míg a másikhoz potenciális vevőt keres a kanadai-német járműgyártó.


Németországban és általában a német nyelvterületen egyértelmű, hogy túlsúlyban van a villamosmozdonyok piacán a Bombardier. Az egykori ADtranz 145-öseinek nyomán kifejlesztett TRAXX-család számos változata közlekedik a DB AG színeiben, de a magánvasutaknál is tetemes mennyiségű jármű szolgál. Ráadásul Magyarországon sem ismeretlen a típus: 2011 során a MÁV-TRAKCIÓ 25 darabot állított forgalomba – a további 25 darabos opcióra finanszírozó bankot csak találtak, de az egyik érdekvédő szervezet addig ágált a beszerzés ellen, amíg végül erről letett a vasúttársaság,
Persze, nem csak a MÁV-csoport mozdonyai közlekednek idehaza: több hazai magánvasút is bérel ilyen járműveket vonatainak továbbítására és ez a piac, a különféle lízingcégeken és mozdonybérlettel foglalkozó vállalatokon keresztül továbbra is élénknek bizonyul, hiszen gondoljunk csak bele: nem véletlenül rendel – hogy csak egy példát említsünk – a Railpool a Siemenstől és a Bombardiertől mozdonyokat a flottája bővítésére.
A jelenlegi helyzet szerint egy újabb típus honosítása kezdődik a TRAXX-családból: a 186-os sorozatként ismert TRAXX F140MS2 típus próbáit végzik: előbb a MIREL, majd a mozdonyrádió próbájára kerül sor a november 5-én Hegyeshalomnál belépett 186 133-assal, amelyet az Alpha Trainstől az ITL bérel. A multisystem-mozdony további próbáira majd november 7-én kerül sor Komráom és Győrszentiván között. Ezek után november 14-éig további hazai vaspályákon is megjelenik majd a próbázó mozdony. Az engedélyeztetésből több vasútvállalat is profitálhat: a cseh METRANS gépei is megjelenhetnek majd az engedély birtokában a vasúti pályákon és a vasúttársaságok a Railpool ilyen típusú gépei közül is választhatnak bérmozdonyt majd.
A másik történet azonban sokkal érdekesebb: a DB Schenker számára épített 187-es sorozatú, harmadik generációs TRAXX-ok egyik képviselője, egy TRAXX F160AC3-as már egy ideje Ausztriában próbázik. A Bombardier viszont úgy döntött, hogy szeretné bemutatni a mozdonyt Magyarországon is és a D-A-HU-RO konfigurációval bíró járműtípusból rendelt is már a Railpool. A mozdony először egy kísérleti, Nyugat-Európa és Isztambul közötti tehervonaton debütál majd.
A mozdonyok próbáira és bemutatkozására egyébként jó oka van a Bombardiernek: a GYSEV-nél szándék van a mozdonypark frissítésére és egy majdani tenderen eséllyel indulhatna a Bombardier is bármelyik a járműtípussal, ráadásul a mindenféle engedély birtokában a TRAXX F140MS2-esket rendkívül rövid határidővel szállítani is tudná a kanadai-német járműgyártó, de a TRAXX F160AC3-as változata is megfelelő lehet a GYSEV-nek, ahol feltétel a 160 km/h-s sebesség is, ezt pedig teljesítik a típusok. Érdekesség, hogy nagysebességű személyvonatokat továbbít már most Hollandiában az F160MS2-es típusú TRAXX, az NS színeiben. De a magyar vizekre visszatérve emlékezetes: a korábbi tenderen is indulhatott volna a Bombardier (esélylatolgatásunkban szó is esett róluk), ám végül csak a Siemens adott be árajánlatot, az azonban nem felelt meg a követelményeknek és végül érvénytelenné nyilvánították a kiírást.

Halász Péter