2014. 11. 11.

Még idén megy villamos a főpályaudvarhoz

Most már biztosnak tűnik: december 14-étől villamossal is elérhető Berlin 2006-ban átadott főpályaudvara. Egyelőre csak egy viszonylat fogja teszi be egy újabb szakaszon a kerekét az egykori Nyugat-Berlinbe, de hamarosan másik kettő is csatlakozik  az M5-ös villamoshoz.


Az új repülőtér mellett a főpályaudvar villamosvasúti kapcsolata is egyike azoknak a projekteknek, amelyek nem éppen az eredetileg tervezett rend szerint valósulnak meg Berlinben. Az első elképzelések szerint ugyanis már 2006-ra el kellett volna készülnie az Invalidenstraßén vezető villamosvonalnak, akkorra, amikorra megnyitották a főpályaudvart is – ám az építkezés maga végül csak 2011-ben kezdődött el és legutóbb még erősen kérdéses volt, hogy 2014 végére elkészülhet-e a Chaussestraße és az Alt-Moabit közötti pályaszakasz? Azonban most úgy tűnik, hogy mindenféle késlekedés ellenére végre készen lesz a teljes, 2,9 kilométer hosszúságú vonalszakasz, ahol egyelőre egy villamosviszonylat közlekedik majd.

Az építés alatt álló villamosvonal áttekintő térképe
(forrás: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt)

A munkálatok azonban nem fejeződtek még be és nem is fognak befejeződni a december 14-ére tervezett üzemkezdetig – figyelmeztet a berlini városvezetés. Egyébként is 2015-re tervezték a pálya átadását korábban. A főpályaudvar előtt ugyanis egy meglehetősen bonyolult kivitelezésű megállóhelyet építettek a Gruber+Popp tervezőiroda elképzelései szerint, ez azonban még nem lesz kész időben. Ráadásul gondot jelent az is, hogy nem fogtak neki időben a kivitelezésnek, mert a megállóhely az új gyorsvasúti megálló felett van – az S21-esnek nevezett viszonylat alagútja kapcsán pedig statikai kérdéseket is tisztázni kellett a gyorsvasúti kapcsolatot építő DB AG-val.

2011 októberében még így festett a Hauptbahnhof előtti terület, ahol a villamosmegállót építik most gőzerővel

2014. szeptember 29-én még így festett a főpályaudvar előtti villamosmegálló. Decembertől lesz forgalom itt is, de csak ideiglenes jelleggel

Hamarosan pedig így kellene kinéznie a villamosmegállónak – ez azonban láthatóan még egy kicsit arrébb van
(grafika: Gruber+Popp)

December 14-től egyelőre tehát egy vágányon indul majd meg a forgalom a hírek szerint, ugyanis az építkezés ennyi hleyet enged a villamosok számára. Az ideiglenes vágány az Invalidenstraßén és a Hauptbahnhof előtt középen, a két végleges vágány között vezet majd és a tervek szerint a nyár folyamán épülhet meg a végleges pálya egy három-négy hetes vágányzár keretében. Ekkor készülhet el a tervek szerint a Nordbahnhofnál csonkán végződő M8-as és talán a szintén csonkán végződő M10-es viszonylat bekötése is az új vonalba – az M5-ös járat ugyanis a Hackescher Markt felől a Chaussestraßén érkezik majd a hohenschönhauseni Zingster Straße felől. A teljes forgalomfelvétel után az M8-as a Hauptbahnhof és Ahrensfelde között; míg az M10-es a Hauptbahnhof és a Warschauer Straße között jár majd.

Az M8-as és terelések esetén a 12-es villamos csonkavágányos végállomása a Nordbahnhof közelében – jövőre megszűnhet ez is

Hamarosan az M10-es villamos is továbbmehet a Nordbahnhoftól: a vágány íve nem véletlenül ilyen, rávezet az M8-as sínpárjaira

Mindezeken felül napirenden van a további nyugati hosszabbítás vizsgálata is: az Alt-Moabiton épült nagy hurokvágányból kiágazva a Turmstraße metróállomásig vinnék tovább a távlati elképzelések szerint a villamosokat – erről azonban még nem született döntés.

A távlati tervek szerint akár a Turmstraßéhoz is mehetnek majd a villamosok, azaz esetünkben azt jelenti, hogy nem a kép jobb széléről fordulnának be a kocsik, hanem egyenes irányból érkeznének a 2012 őszén már készen lévő vágányokra
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.