2014. 11. 14.

A BVG veheti át az S-Bahn-t?

A gyakorlatilag sikertelennek tekinthető berlini S-Bahn-üzemeltetési tender folyományaként ismét felmerült: a város vegye át a gyorsvasút üzemeltetését – egészen pontosan a városi közlekedési cég, a BVG legyen a hálózat üzemeltetője.


Miután a National Express is kiszállt a pályázók köréből (a többiek már korábban feladták) és csak a DB AG maradt az egyetlen pályázó a berlini gyorsvasút egyes vonalainak üzemeltetési tenderén, gyakorlatilag lezártnak tekinthető a pályázat. Arról, hogy eredménytelennek nyilvánítják-e a pályázatot, még nem született hivatalos döntés, de mivel csak a DB AG az egyetlen pályázó és egyben a jelenlegi üzemeltető, kimondható, hogy a piaci versenyhelyzet megteremtése a hálózaton befuccsolt. Viszont a DB AG járművek tekintetében már előre ivott a medve bőrére, úgy tűnik, sikerrel.

Ha nem lesz új tender, marad a DB AG az egyetlen pályázó és a mostani üzemeltető is egyben – mindenki más kiszállt

Az, hogy ha a DB AG nyeri meg ebben a helyzetben a tendert, mindenképpen sokba kerül majd a városnak és az adófizetőknek is. Jelenleg éves szinten 250 millió eurót fizet Berlin az S-Bahn üzemeltetéséért egy évre, de hogy a tenderen nyertes cég mennyiért vinné el a boltot, azt egyelőre nem tudni – de a becslések szerint mindenképpen többe kerülne összességében az S-Bahn hálózatának üzemeltetése részben versenypiaci alapokon, részben a hagyományos közszolgáltatási szerződés keretében. Mindazonáltal most terítéken van a tartományi támogatás újraszámolása.
Az már most biztos, hogy a 2023-ig futó, a tenderen meghirdetett vonalak üzemeltetésére vonatkozó átmeneti közszolgáltatási szerződés eleve már mintegy 100 millió eurós egyszeri többletköltséget jelent a megrendelőnek, mert a DB AG-nak, illetve leányvállalatának, az S-Bahn Berlin GmbH-nak a régi, most futó motorvonatok fővizsgálatait is finanszírozni kell a 2017 és 2023 közötti időszakra, amikorra már nem terveztek ezekkel a járművekkel.

A 480-as sorozatú „Toastereket” a BVG segítségével kezdték el fejleszteni még az 1980-as években. Még mindig szolgálnak és a mostani állás szerint rájuk is szükség lesz 2020-2023-ig – a Ringbahnon is, ahol ez a felvétel készült

Felmerült azonban egy másik lehetőség is: tartományi tulajdonba kellene venni az üzemeltető vasúttársaságot, ami gyakorlatilag azt jelentené, hogy a városi közlekedést irányító BVG kapná meg az üzemeltetési jogokat közvetlenül a várostól. Ám ennek korábban már a DB AG sem örült és most sem áll úgy a helyzet, hogy a német vasút bármi ilyen jellegű átvételbe belemenne.
Az SPD által nem mellesleg örömmel fogadott ötletre már volt példa, igaz, kissé más helyzetben. Akkor a nyugat-berlini S-Bahn üzemeltetője a kelet-német vasút, a DR volt és tőlük vette át tíz évre a nyugati hálózat üzemeltetését a BVG – ez 1984-ben történt. Azóta azonban már történt egy s más a berlini sínek mentén.

Az 1980-as évek örökségének számítanak a „Coladose”-k is. Mégis maradniuk kell még egy darabig az NDK-ban tervezett motorvonatoknak a berlini gyorsvasút sínpárjain
(fotók: Halász Péter)

Az elsődleges számítások szerint az S-Bahn tartományi tulajdonba vétele, beleértve a járművek vásárlását is, mintegy 800 millió euróba kerülne és ezen felül jelentkeznének a jelenlegi üzemeltetési költségek is. Ráadásul a személyzettel is bajok vannak: hiányoznak a szakemberek és általában a szakmai háttér. A BVG 1994-ben adta át az üzemeltetés jogait a DB AG-nak (miután a DR és a DB a Deutsche Bahn AG-vá olvadt össze), azóta pedig sokminden megváltozott a vasúti közlekedés szabályaiban és a BVG munkatársai ezt nem követték le.

Halász Péter