2014. 11. 25.

Megújított gyorsvonat

A decemberi menetrendváltástól új vonatnemet vezet be a cseh vasút: a ČD-nél az Rx jelzésű járatok a garantált és magas(abb) komfortfokozatot és sebességet kínálják majd az utasoknak. A versenyhelyzet szülte a fejlesztési kényszert?


Alighanem a cseh vasúti hálózaton zajló konkurenciaharc új terméke a ČD által bevezetendő új vonatnem. A decemberi menetrendváltástól több viszonylaton is megjelennek az Rx jelzésű járatok, amelyek a hagyományos gyorsvonatokhoz képest magasabb komfortot és sebességet ígérnek.
Az új Rychlík a megalkotott alapvetések szerint a férőhelyeket tekintve legalább 80%-ban modernizált vagy új beszerzésű, klimatizált utasterű járműből áll majd. A fedélzeti szolgáltatások körébe ugyan nem tartozik bele például a gasztronómia, ám fontos megjegyezni: szinte minden más ismert elemet átvesznek az InterCity- és EuroCity-vonatoktól. Az utastérben természetesen ingyenes vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosít majd a ČD és a vonatok utasterében megfelelő számú konnektor is várja a kütyükkel utazó utasokat.

A jó állapotú, felújított személykocsik is kényelmes és színvonalas utazási lehetőséget kínálnak a ČD utasainak – a képen még egy EC-be sorozva láthatunk egy első osztályú kocsit, de hamarosan az Rx-vonatokban találkozhatunk majd velük
(fotó: Magyarics Zoltán)

A különbség mindössze annyi, hogy az Rx-vonatok jellemzően csak 140, ritkábban 160 km/h-s alapsebességű járatok lesznek majd.
Az új vonatok első alkalommal a Prága–Pilzen–Cheb, illetve a Prága–Pilzen–Klatovy viszonylaton mutatkoznak majd be. A hálózatot bővítik majd annak függvényében, ahogy a Railjet-vonatok forgalomba állításával felszabadulnak majd további járművek, illetve forgalomba állnak majd a Škoda által gyártott RegioPanter-motorvonatok – ezek közül több szintén az Rx-hálózaton is megjelenik majd a ČD tervei szerint.

Magyarországon InterCity-színvonal, Csehországban „csak” Rx lesz az EC-flotta egy része
(fotó: Halász Péter)

Az új vonatnemtől láthatóan azt várja a ČD, hogy az utasok az állami társaságot válasszák, illetve olyan vonalakon is szeretne színvonalas kínálatot nyújtani az utasoknak, ahol eddig nem volt jelen versenytársként magánszolgáltató. Ezt erősíti az első viszonylat helyszíne is, illetve az, hogy pont a monopolhelyzet miatt kitűnő kísérleti terepnek tűnik a szolgáltatás fejlesztésére.
Érdemes megjegyezni: Prága és Ostrava között három társaság, a ČD mellett a RegioJet és a LEO Express is várja az utasokat, korábban pedig az Arriva is próbálkozott elővárosi közlekedéssel, igaz, ennek sajnos csúfos bukás lett vége.
Mindeközben Magyarországon láthatóan nem tud mit kezdeni sem a MÁV-csoport, sem a megrendelő NFM a gyorsvonati kategóriával – ez utóbbi csak a pótjegyszedésig, a „nemáremeléségi” jutott el. A lényegében burkolt áremelésnek tekinthető gyorsvonati felár mellé nem, illetve alig társult fejlesztés. Ha éppen nem „felújított” (értsd: koszból kivakart, új üléshuzatú, kifestett belső terű) személykocsiban utazik az ember, akkor gyakorlatilag semmi változást nem érzékel a közelmúlthoz képest – ám mondjuk egy FLIRT-motorvonatból álló személyvonathoz képest érezhető, látható a különbség.
Jól fejlett záhonyi gyorsvonat a MÁV-csoportnál. A nem komfortdíjas távolsági szegmenssel láthatóan nem tud mit kezdeni a magyar vasút
(fotó: Magyarics Zoltán)
A vasút azonban sem a gördülőállomány tekintetében nem látja a jövőt, sem pedig a fedélzeti szolgáltatások tekintetében. Jellemzően személyvonati járművek közlekednek a gyorsvonatok java részében és ilyen igényeknek megfelelő kocsikkal – a halberstadtikkal és talán a Lange Schlierenekkel – „frissítik” a meglehetősen leharcolt járműparkot.

Halász Péter